środa, 17 lipca 2019. Imieniny Aleksego, Bogdana, Martyny

Jak odkorkować to rondo?

2018-12-23 14:04:08 (ost. akt: 2018-12-23 14:08:58)
Dworcowa, około 15. Sznur samochodów i samotny wędrowiec.

Dworcowa, około 15. Sznur samochodów i samotny wędrowiec.

Autor zdjęcia: Karol Kiłyk

Nie macie państwo wrażenia, że w Olsztynie jest za dużo świateł? To może zauważyliście też, że mamy dużo przejść dla pieszych. A może jest ich za dużo? Taka refleksja naszła nas po pytaniu pewnego olsztynianina.

Czytelnik po naszej ostatniej publikacji z cyklu „Sprawdziliśmy dla was” napisał do nas: „Takie jesteście cwaniaczki, to znajdźcie jakiś sposób na odkorkowanie w godzinach szczytu ronda Inwalidów Wojennych (Piłsudskiego/Dworcowa)”.

Dla nas to pestka. Rozwiązanie jest proste. Wystarczy zbudować estakadę nad rondem (wzdłuż ulicy Dworcowej) i problem zniknie. Ale mówiąc poważnie, przyszedł nam do głowy pewien pomysł. Do jego realizacji potrzeba tylko kilka litrów białej farby zaprawionej krztyną dobrej woli lub — jak kto woli — zdrowego rozsądku.

Wysłaliśmy na rondo nasz redakcyjny patrol, który dokonał rozpoznania. Ustaliliśmy, że pomysłem na jego odkorkowanie mogą być przejścia dla pieszych. Jest ich tam aż osiem. Cztery przy samym rondzie, kolejne cztery jakieś 100 metrów dalej.

Pomyśleliśmy, że gdyby odsunąć przejścia nieco od ronda, usprawniłoby to ruch. To znaczy, trzeba by albo zlikwidować przejścia przy samym rondzie, albo wyznaczyć nowe — gdzieś pośrodku między obecnie istniejącymi. A dotychczasowe zlikwidować.

Zapytaliśmy o to najpierw u źródła, czyli w Zarządzie Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
„Z punktu widzenia kierowcy pomysł czytelników z pewnością w jakimś niewielkim stopniu poprawiłoby sytuację kierowców, natomiast pieszy miałby do pokonania dużo dłuższą drogę” — usłyszeliśmy. „Co do pomysłów na upłynnienie ruchu, możemy uzyskać to upłynnienie tylko do pewnego poziomu (liczby) pojazdów. Po przekroczeniu pewnego poziomu możemy próbować upłynniać przynajmniej pewną relację (np. północ-południe), ale kosztem wlotów podporządkowanych, co wiązałoby się z instalacją sygnalizacji. Wiemy, jakie jest do tego podejście”.

A co na to fachowcy? — Oczywiście jesteśmy za — mówi w rozmowie z nami Edward Okliński, wiceprezes stowarzyszenia NAJ Taxi. — Przejścia dla pieszych usytuowane tuż przy wjeździe na rondo skutecznie blokują ruch. Odsunięcie ich o przynajmniej kilkanaście metrów na pewno poprawiłoby płynność przejazdu przez rondo — dodaje.

Podobnego zdania jest Jacek Lewandowski, prezes Elf Taxi. — Na pewno warto odsunąć przejścia dla pieszych od wjazdu nie tylko na tym rondzie. Wtedy ruch pojazdów będzie o wiele bardziej płynny, ale 100 metrów to raczej za dużo — zaznacza. — Przejście trzeba odsunąć od wjazdu na rondo na taką odległość, żeby nie mógł go zablokować autobus MPK oczekujący na możliwość przejazdu przez rondo.

Jako przykład Jacek Lewandowski podaje minirondo na skrzyżowaniu ulicy Rataja i alei Sybiraków, gdzie przejścia dla pieszych odsunięto od ronda o kilkanaście metrów i — jak stwierdza — „sprawdza się to pierwszorzędnie”.

Igor Hrywna, pj, łcp

Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (132) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Trener #2667598 | 82.145.*.* 22 sty 2019 18:31

    Pole do popisu dla fro

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. kiedyś ludzie was rozliczą co do grosza, co d #2650114 | 5.172.*.* 27 gru 2018 16:22

    Ślepy by zobaczył co trzeba zrobić. Popatrzcie na zdjęcie powyżej i aż sie prosi by z Dworcowej przez parking przy Orangr poprowadzić osobna nitkę do skrętu w prawo w Piłsudskiego. Roboty na 2 tygodnie tyle, że nikomu nawet nie chce się zastanawiać nad tym. Co ich to k...a obchodzi. Ci co decyduja tamtędy nie jeżdżą.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Kibic #2650013 | 80.48.*.* 27 gru 2018 12:27

    Panie redaktorze, a może spytałby Pan jaki pomysł na rozwiązanie tego koszmaru ma ZDZiT?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. docho #2649906 | 83.9.*.* 27 gru 2018 00:24

    docelowo Piłsudskiego ma mieć po jednym pasie ruchu do tego buspas i tramwaje. Bez budowy nowych ulic i tak bedzie korek , korek korek tylko nie do dworca ale do Fabryki Mebli .

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. docho #2649905 | 83.9.*.* 27 gru 2018 00:13

    Wystarczy dobudowac brakujący odcinek ulicy Obiegowej od Placu Bema do Piłsudskiego co było przewidziane juz w 1972 roku a może i wcześniej . Poza tym Kopernika połaczyc z Emilii Plater co odciąży z kolei Kościuszki na odcinku z tramwajami.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (132)

    Zagraj w GRY.wm.pl

    • Goodgame Empire
    • Goodgame Big Farm
    • Goodgame Poker
    • Shadow Kings - The Dark Ages