+/-Olsztyn. Mamy za mało miejskiej komunikacji

2018-11-28 20:50:00(ost. akt: 2018-11-28 20:55:59)

Autor zdjęcia: Daria Bruszewska-Przytuła

Żeby od początku było wszystko jasne: jestem fanem olsztyńskich tramwajów. Dlatego bardzo ucieszyło mnie wyróżnienie, jakie otrzymał Olsztyn w konkursie ECO-MIASTO 2018 za rozwijanie zrównoważonej mobilności. Dokładniej za reaktywację i rozwój komunikacji tramwajowej.
Gorsza wiadomość jest taka, że odłożyła nam się w czasie budowa drugiej nitki tramwajowej. Nowe tory mają zaczynać się przy pętli autobusowej na Wilczyńskiego i przez Krasickiego, Wyszyńskiego i aleję Piłsudskiego połączyć się z torami na Kościuszki.

Rozpoczęcie prac początkowo planowano na koniec tego roku. Okazało się jednak, że ceny mocno poszły w górę. Ratusz chciał wydać na rozbudowę torów 246 milionów złotych, a najniższa oferta opiewała na 393 miliony. Przetarg zakończył się więc niczym, a inwestycja wypadła z budżetu na 2019 rok. Jeżeli ma wrócić w 2020 roku to miasto musi w przyszłym roku znaleźć brakujące pieniądze lub zmienić projekt tak, żeby był tańszy. To ostatnie wydaje się jednak mało prawdopodobne.

Mam nadzieję, że uda się coś z tym jednak zrobić, bo bez dobrze rozwiniętej publicznej komunikacji Olsztyn wkrótce się zadusi. Nowe drogi są oczywiście potrzebne, ale i tak nie będzie ich tyle, żeby można było pozbyć się korków.

Odkorkować Olsztyn może tylko komunikacja miejska, ale musi stać się bardziej przyjazna dla mieszkańców. Krokiem w takim kierunku byłaby np. likwidacja rozkładów jazdy na najważniejszych liniach i wprowadzenie systemu kursowania co 8-10 minut.

Musimy to sobie jasno powiedzieć. Problemem komunikacyjnym Olsztyna nie są linie tramwajowe, ale to, że jest ich tak mało. Choć warto się zastanowić w kontekście wzrostu cen, czy drugiej nitki tramwajowej nie zamienić na linię trolejbusową.

Igor Hrywna








Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Dawbra #2636121 | 88.156.*.* 3 gru 2018 08:50

    W olsztynie można dojechać wszędzie tylko nie tam gdzie potrzeba. Bo jak trzeba pojechać na rozmowę o pracę czy coś to raptem się okazuje że to totalne zadupie gdzie nic nie jedzie. I chcąc nie chcąc trzeba iść z buta czasami nawet spore odległości bo albo nic nie dojeżdża albo tak jest szybciej/ przesiadka sprawi że się spóźnisz.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. olsztyniak kierowca #2635873 | 88.156.*.* 2 gru 2018 18:17

    STOP TRAMWAJOM I NOWYM POMYSŁOM Z TRAMWAJAMI Zrobić drogi i tam gdzie się da to dodać po jednym pasie w każdym kierunku i autobusy elektryczne. W Olsztynie 3 stopnie na minusie a tory się pozwijały;))) jak spaghetti. Wszyscy wiemy, że to właśnie TRAMWAJE KORKUJĄ przejazd przez główne drogi Olsztyna i proszę nie zaklinać rzeczywistości.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. pasażerka #2634514 | 195.136.*.* 30 lis 2018 10:46

    Lubię tramwaj, bo jedzie najszybciej, ale wystarczą buspasy. Wówczas i autobus będzie gnał przez Olsztyn. Na wszystkich dwupasmówkach wprowadzić jeden pas dla komunikacji miejskiej, zwiększyć kursowanie i zgrać ze sobą rozkłady. Może wówczas będzie więcej chętnych. W każdym dużym mieście ludzie do pracy jeżdżą komunikacją miejską.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. OL #2634337 | 88.156.*.* 30 lis 2018 06:56

    I idą w zaparte "fanatycy" grzymtrajów, które właśnie korkują miasto. Tak tak, Tuwima/Sikorskiego jest tego mega przykładem. Panie, ile panu płacą za propagandę?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  5. Aga Jaroty #2634333 | 5.173.*.* 30 lis 2018 06:41

    Proszę o odabie lini 24 na Osiedlu Generałów,dojazdy to jakaś porażka albo jedziesz 40 minut 117 żeby dojechać do centrum albo drałujesz 15 minut na tramwaj,co to ma być????

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (22)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5