Kto zbuduje nowy olsztyński dworzec?

2018-11-09 20:05:55(ost. akt: 2018-11-09 21:50:00)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyńskim dworcem kolejowym wciąż zajmuje się wojewódzki konserwator zabytków. Tymczasem PKP SA otworzyła oferty w ponowionym przetargu na jego przebudowę. Poprzednim przetargiem zajmuje się CBA.
To kolejne podejście do przebudowy dworca w Olsztynie. PKP SA piątego czerwca już co prawda ogłosiła, że wybrała firmę, która ma zaprojektować nowy dworzec kolejowy dla Olsztyna, ale do przetargu ostatecznie nie doszło, bo — przypomnijmy — sprawą zajęło się Centralne Biuro Antykorupcyjne. Okazało się, że przetarg był ustawiony.

Jak jednak podaje transport-publiczny.pl o zamówienie ubiega się też firma Multiconsult, która niemal wygrała w poprzednim przetargu.

Na pytanie o przetarg Tomasz Leś z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i
Promocji PKP SA odpowiedział nam jedynie, że:
— Dokonaliśmy otwarcia ofert złożonych w przetargu, w tym momencie trwa ich analiza.

Przedmiotem postępowania ma być przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA – wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. Ma również powstać połączenie z Zatorzem (kładka, albo przedłużenie przejścia podziemnego). Jeżeli zdecydowano by się na kładkę, zniknie istniejący tunel.

Multiconsult Polska zaproponował 7,726 mln zł brutto, a TPF – 7,786 mln zł brutto. Obie mieszczą się w kosztorysie zamawiającego (8,532 mln zł brutto). O wyborze decydują cena (80 proc.) oraz doświadczenie (20 proc.). Dokumentacja projektowa ma powstać w ciągu 12 miesięcy. Nowy dworzec ma być gotowy za 51 miesięcy od podpisania umowy.

Przypomnijmy, że sprawą dworca wciąż zajmuje się konserwator zabytków.
Sprawę chce zakończyć jeszcze w 2018 roku. W lutym tego roku, ochroną konserwatorską objęto już co prawda jedynie trzy wiaty na peronach numer 2, 3 i 4. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną. W jego opinii dokumentują historię pierwszego, XIX-wiecznego dworca w Olsztynie.
Decyzja konserwatora nie była jednak prawomocna, więc strony postępowania skorzystały z przysługującego im prawa do odwołania. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję konserwatora ze względów formalnych.
W sprawie dworca interpelację złożył też Jacek Protas, poseł i szef PO na Warmii i Mazurach.

Zwraca w niej uwagę m.in. na kwotę przetargu.
„Z informacji, która pojawiła się w mediach branżowych 5 listopada 2018 roku wynika, że oferty w ponowionym przetargu na sam projekt budowy nowego dworca i przebudowy stacji Olsztyn Główny opiewały na kwoty ponad 7,7 mln zł, co o 2,5 mln zł przekracza kwotę wynikającą z poprzedniego, odwołanego postępowania” — czytamy.

Protas zwraca też uwagę na niedoszacowanie inwestycji (32 mln 565 tys. zł — red.) i prosi o zwiększenie alokacji w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia. Wskazuje m.in. na wzrost cen na rynku budowlanym.
Do tematu będziemy wracali.

PJ

Komentarze (40) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kolejarz #2664546 | 5.173.*.* 17 sty 2019 11:30

    w mojej ocenie wystarczyloby w zupelnosci aby dworzec pkp zrewitalizowac: nowa fasada zamiast koszmarnych szrych plyt (chociazby na zasadzie jak Dukat, wymiana podlog i elewacji wewnetrznych , nowoczesny monitor do rozkladów, wymiana stolarki okiennej w kasach, pokrycie szchdów na perony nowoczesnymi materialami,pokrycie peronow nowa nawierzchnią, utwrzenie poczekalni na pierwszym pietrze w miejscu dchodowli szczurów dworcowych, oswietlenie ledowe koszt 1/4 a moze mniej budowy nowego dworca a gwarantuje ze efekt fantastyczny i nie byloby wstydu. Tylko jedno ale nie da sie na przetrgach dzialki tak duzej zarobic ui koledzy projektanci nie mogliby wyrwac tak duzo kasy z naszych podatkow.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. olek z olsztyna #2664541 | 5.173.*.* 17 sty 2019 11:24

    Swopja droga w Olsztynie dla kilku pociagów dzienie top wystarczylyby wiaty przystankowe bez dworca :) jakie miasto taki dworzec:) chcioeliscie Grzyma betonotramwjarza to macie :) wiec buzie w ciup i cisza :)

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Grzymo10% #2664540 | 5.173.*.* 17 sty 2019 11:23

    Zapytajcie pogniecionego Grzymowicza co zrobil z parkingiemm, przed dworcem. Ten .... pajac nie umial sie dogadac z pkp aby wyrównac chodniki przed dworcem podczas pozal sie bioze budowy wezla przesiadkowego, plac przed dworcem został zamieniony w skwer. Wszyscy klrzycza dworzec wizytowka Olsztyna a zje... celowo parkingu nie zbbudowal, widocznie 10% nie doatl. Ludzie przyjezdni i mieszkancy gdzie maja zatrzymac sie aby kogos oodebrac badz kogos przywiezc na dworzec. On nawoluje do jezdzenia komuiakcja mijeska. Ładnie pieknie tylko kierowca jadacy od Barczewa

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Olsztynianka #2621616 | 83.9.*.* 11 lis 2018 14:31

    Najbardziej denerwujące są wypowiedzi osób, które nie miały i nie mają nic wspólnego z Olsztynem. Dworzec PKP i PKS są bardzo dobrze zaprojektowane, tylko BARDZO ŹLE ZARZĄDZANE. To, że jest brudno, że są budy jarmarczne w hali głównej, że nie ma wind i podjazdów dla niepełnosprawnych to wina ZARZĄDZAJĄCYCH, a nie samego dworca. Atakujcie tych, którzy są winni zaniedbań, a nie zmuszajcie budżetu miasta do inwestowania pieniędzy społecznych w prywatne kieszenie i wyobrażenia o własnej wielkości.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Przyjezdny #2621571 | 83.6.*.* 11 lis 2018 12:17

    Co to za koszmarne miasto, a dworzec PKP ruina socrealizmu. Jak ci ludzie się na to godzą. Chyba nie maja jakiegokolwiek poczucia estetyki. To skansen tak jak i całe zatłoczone miasto. Jak najdalej stąd. Nigdy tu nie przyjadę.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    Pokaż wszystkie komentarze (40)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5