Jak wykorzystać Kopernika? Kandydaci na prezydenta Olsztyna odpowiadają

2018-09-16 11:59:42(ost. akt: 2018-09-16 09:37:31)

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Kandydatów na prezydenta Olsztyna pytaliśmy o budżet, o program wyborczy, o tramwaje. Dzisiaj pytamy: w jaki sposób postać Mikołaja Kopernika można wykorzystać w promocji miasta?

Andrzej Maciejewski:
— W moim sztabie mam ważną osobę Rafała Bętkowskiego. Od lat wnioskuje o powołanie muzeum miejskiego. Musimy uzmysłowić, jak ważną postacią był Kopernik, jak ważne było jego odkrycie i że stało się to właśnie w naszym mieście. Gdzieś umknął nam symbol Kopernika. A przecież na jednej z zamkowych ścian pozostawił samodzielnie sporządzoną tablicę astronomiczną. Dzięki niej wyznaczył dzień równonocy. Działania promocyjne związane z Kopernikiem mogą mieć dwa kierunki, które biorą pod uwagę jego dokonania. W przypadku astronomicznych mogłoby być to Święto Kopernikarskie połączone z grą miejską. Z drugiej strony mogłoby przyjąć formę wydarzenia o tematyce ekonomicznej, bo przecież Kopernik miał duże osiągnięcia na tym polu. Mamy w Olsztynie pomniki Kopernika, ale nie podkreślamy jego dokonań. A promowanie Kopernika w berecie Che Guevary używam za mało rozsądny. Mówmy o czymś, co będzie oryginalne, a nie będzie profanacją.

Krzysztof Kacprzycki:

Trzeba Kopernika wykorzystywać skutecznie — dziś promocja odbywa się do wewnątrz, a powinna być skierowana na zewnątrz, żeby przebić się z informacją że Kopernik właśnie w Olsztynie dokonywał najważniejszych odkryć i, co ważne, to u nas na zamku jest tablica astronomiczna umożliwiająca graficzne przedstawienie momentu równonocy wiosennej. Ciekawa w mojej ocenie jest również idea powrotu do inscenizacji obrony Olsztyna pod dowództwem Kopernika. Możemy się wpisać w kalendarz inscenizacji i wykorzystać bliskość Grunwaldu oraz inscenizacji pod Malborkiem i w Gniewie. Warto w sposób żywy propagować historię miasta i wykorzystywać naturalne walory regionu, organizując biesiady rycerskie. Będzie to promocja specjałów kulinarnych i zaangażowanie bractw rycerskich do tradycji, do których wielokrotnie w Olsztynie w pracy samorządowej nawiązywałem.


Beata Bublewicz:

Kopernik to od dawna bardzo słabo wykorzystana postać w promocji miasta. Wprawdzie nie można powiedzieć, że temat „leży odłogiem”, ale wiem z doświadczenia biznesowego, że mając w ręku taki atut, każda dobra agencja reklamowa opracowałaby co najmniej kilkudziesięciostronicowy katalog różnorodnych propozycji. Możliwości promocji miasta z wykorzystaniem Kopernika jest praktycznie bez liku. Szkoda, że obecnie wykorzystujemy Jego potencjał tylko w 10, a nie 100 procentach. Można i trzeba to zmienić. Warto by więc zacząć od opracowania takiego katalogu i jak najszybciej przystąpić do realizacji. Wiem z rozmów z mieszkańcami, że jest już wiele gotowych propozycji — czekają tylko na wsparcie ze strony ratusza. A moja propozycja do tej listy to „Akademia Kopernika” — uniwersytet dla dzieci, przyszłych wielkich astronomów, ekonomistów, lekarzy, kartografów: przyszłych Koperników. 

Czesław Jerzy Małkowski:

Jak wykorzystać Mikołaja Kopernika do promocji Olsztyna? Jestem zdania, że należy reaktywować współpracę tak zwanych miast kopernikańskich i stworzyć wspólną strategię w zakresie promocji naszego wielkiego astronoma i jego odkryć.Osoba Mikołaja Kopernika powinna na stałe być wpisana w całościowy plan promocji naszego miasta. Chciałbym także podkreślić znaczenie edukacji tak, aby olsztynianie od najmłodszych lat uczyli się o sławnych postaciach, które zamieszkiwały nasze miasto. Od najmłodszych lat w szkole powinniśmy uczyć się o Koperniku, a także konsekwencji jego pracy dla nas, współczesnych.

Monika Falej:

Związek Mikołaja Kopernika z Olsztynem i całą Warmią musi być mocniej zaznaczony w wizerunku i promocji miasta. Jest to bowiem postać znana i dobrze kojarzona na całym świecie. Jako wizjoner i naukowiec doskonale wpisuje się we współczesny trend łączenia innowacji i wiedzy. Trzeba podkreślać Jego największe dokonania, ale na tym tle pokazywać także codzienność ówczesnego Olsztyna. To doskonała lekcja historii miasta. Jego podróże po Warmii są gotową bazą do tworzenia szlaków turystycznych z wykorzystaniem nowych technologii. Wzbogaci to ofertę Olsztyna i okolic. To także pretekst do organizacji nowych, interdyscyplinarnych wydarzeń: naukowych i edukacyjnych, ale też kulturalnych i rekreacyjnych. Jako ruch Wspólny Olsztyn czujemy szczególną więź z Kopernikiem, ponieważ nasze motto #DASIĘ! nawiązuje do Jego postawy i sposobu działania.    

Piotr Grzymowicz:

Kopernik był człowiekiem Europy i dlatego wiele miast podkreśla swoje związki z jego osobą. Olsztyn ma takżeprawo czuć się spadkobiercą jego dorobku i to dużo większe niż inne miasta. Od lat wykorzystujemy postać Kopernika do promocji Olsztyna, a po świecie z dobrym skutkiem krąży nasza wystawa poświęcona jego życiu i dokonaniom. Chcę promować Olsztyn poprzez postać Kopernika w dwóch wymiarach. Popularyzując w łatwo dostępnej formie jego dorobek w zakresie astronomii, m. in. poprzez stworzenie kopernikańskiego parku zabaw, z wykorzystaniem instrumentów naukowych z epoki Kopernika oraz wzbogacając działalność Olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego o działania plenerowe. Drugi wymiar to wykorzystanie postaci Kopernika jako wybitnego ekonomisty i administratora. Mam nadzieje, że wspólnymi siłami UWM, NBP, środowisk gospodarczych i organizacji ekonomicznych doprowadzimy do cyklicznego Kongresu Kopernikańskiego, poświęconego roli pieniądza we współczesnym świecie. Mamy prawo do tak śmiałych zamierzeń, bo to u nas powstawały przemyślenia zapisane w „Traktacie o pieniądzu”.

Michał Wypij:

Przez lata nie wykorzystaliśmy Kopernika jako marki promującej Olsztyn. Wciąż gonimy pod tym względem Toruń. A przecież to nasze miasto jest miejscem, gdzie Kopernik tworzył i gdzie powstawała teoria znana na całym świecie. Dotychczasowe działania promocyjne miały charakter bardzo lokalny. Marszałek oglądał się na prezydenta, a prezydent na marszałka. Olsztyn jest wyjątkowy, bo na zamku w Olsztynie znajduje się tablica Kopernika do wyznaczania momentów równonocy, na podstawie której Mikołaj Kopernik przygotował reformę kalendarza. Jest to jedyny instrument astronomiczny z XVI wieku i jest on unikatowym zabytkiem na skalę światową. W związku z tym trzeba skończyć z półśrodkami i poważnie podejść do tematu promocji Olsztyna. A postać Kopernika aż się prosi o promocję globalną, dla turystów zagranicznych.


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. zatorzak #2581456 | 94.254.*.* 16 wrz 2018 12:17

    Podpowiem założyć koszulkę z napisem KONSTYTUCJA .Zdejmować tylko w przypadku zabrudzenia i założenia drugiej tej samej treści.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. Ręce i nogi odpadają... #2581461 | 176.52.*.* 16 wrz 2018 12:31

    Na głupie pytanie głupie odpowiedzi...Kto k... wymyślą te bzdury ? Współczuję kandydatom brania udziału w tej szopce.

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  3. Wypnij #2581478 | 94.254.*.* 16 wrz 2018 12:52

    ...blablabla...i dlatego puszcze tramwaje o 24 z centrum na pieczewo. Omg.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  4. Gato #2581500 | 83.9.*.* 16 wrz 2018 13:30

    Kandydaci (przynajmniej niektórzy) najlepiej wiedzą - "jak wykorzystać mieszkańców miasta..." (finansowo) !!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  5. 2sta #2581513 | 95.160.*.* 16 wrz 2018 13:47

    Jaki wpływ ma dzisiaj Kopernik na ok. 200-tys. mieszkańców Olsztyna? Kuźwa, czy ktoś, kto zadaje pytania kandydatom zastanawia się nad tym? Jest to jeden klocek w całej układance olsztyńskich problemów, bez którego żyliśmy i żyć będziemy. Sorrki, Kopernik jest ok., kto interesuje się Kopernikiem, to i odwiedzi Olsztyn, zamek i ławeczka wystarczy. Konferencje, może i propagują Olsztyn, ale są dla wybranych. Pani Bublewicz, bizneswoman, co rozwaliła swoje dilerowanie Oplem :) powodzenia Pani Beatko :) O reszcie nie chcę się wypowiadać. Ale może tu nie chodzi o kandydatów a o porąbane pytania dziennikarzy. Pytania są beznadziejne. Jeżeli jest taki zamysł GO, żeby były komentowane na forum, to jest to głupie, płytkie i wykazuje, że mieszkańcy interesuję się takimi bzdetami. Beznadzieja GO.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (15)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5