Logopedia umacnia pozycję

2018-06-17 11:58:27(ost. akt: 2018-06-17 09:35:22)

Autor zdjęcia: Arch. prywatne

Logopedia na UWM działa od 4 lat. Dzięki wysiłkom wykładowców i studentów umacnia pozycję na liście ważnych ośrodków logopedycznych w kraju. O dotychczasowych osiągnięciach i planach rozmawiamy z dr Magdaleną Osowicką-Kondratowicz.
— Rozmawiamy tuż po zakończeniu ogólnopolskiej konferencji „Diagnoza, terapia i wsparcie osób z zaburzeniami mowy”.
— To była pierwsza tego typu konferencja na Wydziale Humanistycznym. Zorganizował ją Instytut Polonistyki i Logopedii we współpracy z Warmińsko-Mazurskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, którego jestem przewodniczącą.

— I okazała się sukcesem.
— To prawda. Zainteresowanie konferencją było bardzo duże. Około 100 osób wygłosiło referaty, a wiele ich wysłuchało. Poza prelegentami odwiedzili nas logopedzi, którzy chcieli poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Już po zakończeniu obrad odebrałam wiele wiadomości z gratulacjami. Doceniono poziom merytoryczny i atmosferę.

— Wysoki poziom zagwarantowali wybitni specjaliści?
— Oczywiście. Zaszczycił nas swoją obecnością na przykład profesor Stanisław Grabias, który jest nestorem współczesnej logopedii. To on założył pierwszą logopedię stacjonarną w Lublinie. W czasie konferencji mówił o interakcyjnej perspektywie logopedii.

— Konferencja udowodniła, że chociaż logopedia jest młodym kierunkiem na UWM, ma już swoją pozycję.
— Tak, bardzo się cieszę, że goście wysoko ocenili też naszych studentów, którzy aktywnie włączyli się w organizację konferencji. Trzeci rok na rozpoczęcie konferencji przygotował pod okiem dr Magdaleny Zaorskiej specjalną etiudę. Konferencja nie tylko naukowo i szkoleniowo poszerzyła kompetencje uczestników, ale też umiejscowiła olsztyńską logopedię na logopedycznej mapie Polski jako silny ośrodek.

— Na tę siłę składa się także szereg dotychczasowych sukcesów.
— Naszym największym sukcesem jest to, że pierwsi absolwenci studiów licencjackich świetnie sobie radzą. Część z nich już pracuje w zawodzie i kontynuuje naukę na studiach magisterskich. Ich utworzenie też było dużym osiągnięciem, bo przecież nie każdy kierunek zyskuje aprobatę Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Cieszy mnie również to, że ci studenci, którzy kontynuują studia drugiego stopnia w innych miastach, pozytywnie zdali egzaminy wstępne. To dowodzi wysokiej jakości kształcenia.

— Mam wrażenie, że studenci logopedii są nie tylko dobrze kształceni, ale także wyjątkowo aktywni. Niedawno pisaliśmy o balu przebierańców, który wspólnie zorganizowaliście dla dzieci z wadami słuchu.
— Nasi studenci dają nam wiele powodów do dumy. Są wolontariuszami, chętnie biorą udział w wystąpieniach naukowych, prezentują swoje badania na seminariach.

— I chyba nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa? Na horyzoncie widać kolejne inicjatywy?
— Uruchamiamy studencką poradnię logopedyczną. Zacznie ona działać już w lipcu. Osoby z problemami logopedycznymi uzyskają w niej nieodpłatną pomoc. Porad będą udzielać absolwenci studiów licencjackich oraz studenci pierwszego stopnia pod kierunkiem starszych kolegów i wykładowców.

— Pracy logopedom chyba nie brakuje?
— Z pewnością nie. Coraz więcej dzieci i młodzieży potrzebuje takiej pomocy, a sama logopedia poszerza pole swoich zainteresowań. Kiedyś się wydawało, że logopeda uczy wyłącznie poprawnej wymowy. Tymczasem teraz zakres oddziaływań logopedycznych jest o wiele szerszy. Logopeda pracuje na przykład z niemowlętami, które są niepełnosprawne lub zagrożone niepełnosprawnością, z dziećmi i młodzieżą szkolną, z seniorami.
Mamy nawet nową gałąź logopedii — gerontologopedię, która zajmuje się problemami komunikacyjnymi osób starszych. Logopedę interesują nie tylko kompetencje językowe, czyli umiejętność budowy poprawnych zdań, ale także komunikacyjne, czyli używanie języka w różnych relacjach społecznych.

— Logopedzi wspierają także tych, którzy chcą nie tyle mówić dobrze, ile lepiej.
— Owszem, dlatego też znajdują zatrudnienia w szkołach teatralnych, mediach czy domach kultury. Kształcimy naszych studentów także w zakresie logopedii artystycznej i medialnej, mamy specjalny moduł nazwany edukacją teatralną.

— To kolejny dowód na to, że to bardzo interdyscyplinarne zajęcia.
— Studia opierają się na kilku filarach: językoznawstwie, pedagogice i psychologii oraz medycynie. Zadaniem logopedy jest diagnozowanie i usprawnianie systemu językowego i komunikacyjnego.

— W jakie kompetencje chce pani wyposażyć swoich studentów?
— Na pewno chcę, żeby mieli przede wszystkim tę wcześniej wspomnianą interdyscyplinarną wiedzę. Sama wiedza jednak nie wystarczy. Ważne są też umiejętności, które muszą wypracować. Chcemy więc wykształcić w naszych studentach zaangażowanie, nastawienie na pacjenta, na jego potrzeby. Ważne są też kreatywność, pracowitość i sumienność.

— Powiedziała pani, że coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy. Z czego to może wynikać?
— Z jednej strony po prostu lepiej diagnozujemy. I rozpowszechnia się wiedza logopedyczna, więc rodzice są bardziej uważni. Z drugiej strony, przyczyną są błędy w pielęgnacji małych dzieci. Zbyt długie karmienie papkami, infantylne mówienie do dzieci, za mało ćwiczeń motoryki ręki. Dzieci nie wiążą sznurowadeł, bo mają rzepy, nie zapinają guzików, bo mają suwaki. A obszar w mózgu odpowiedzialny za rękę jest blisko tego odpowiedzialnego za mowę, więc to się wzajemnie uzupełnia.

Dzieci długo są wyręczane, piją i jedzą w sposób infantylny, za długo korzystają z butelek ze smoczkami. Problemem są też alergie i fakt, że dzieci nie zamykają buzi i nie łączą zębów. Ważne jest więc zwracanie uwagi na to, jak mówi i komunikuje się dziecko, jak je i pije. Jeśli rodzice zauważą jakiekolwiek nieprawidłowości, powinni udać się na konsultację. Ważna jest też uwaga ze strony nauczycieli i lekarzy. Należy zadbać o profilaktykę logopedyczną.

dbp

Więcej informacji o naszym uniwersytecie: >>> kliknij tutaj.

Obrazek w tresci

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mega #2520876 | 81.190.*.* 18 cze 2018 07:02

    Bardzo ładna dziewczyna po prawej.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  2. kat #2520808 | 83.9.*.* 17 cze 2018 22:46

    Nie w temacie, ale trzy Panie ładne. I nie wątpię, że również mądre.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Była studentka #2520980 | 89.228.*.* 18 cze 2018 10:00

    Pozdrowienia dla dr Osowickiej-Kondratowicz! Szkoda, że gdy ja studiowałam nie było jeszcze logopedii. A Pani dr to super wykładowca, wszyscy ją bardzo lubiliśmy.

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5