PKP rozstrzygnęły przetarg na projekt nowego dworca w Olsztynie
2018-06-12 10:48:24(ost. akt: 2018-06-12 10:54:29)
PKP rozstrzygnęły przetarg na projekt nowego dworca w Olsztynie. Wykona go konsorcjum firm z Warszawy i Bydgoszczy. Projekt zakłada również plan przebudowy torowiska i peronów. Wygląd nowego budynku poznamy najpóźniej za rok.
Koperty z ofertami na wykonanie projektu nowego dworca PKP oraz przebudowę torów i peronów w Olsztynie otwarto w połowie grudnia 2017. Jednak dopiero teraz PKP ogłosiło firmę, która zrealizuje zadanie. Najkorzystniejszą ofertę złożył Multiconsult Polska z Warszawy wraz z Przedsiębiorstwem Organizacji Inwestycji Allplan z Bydgoszczy. Konsorcjum zaprojektuje nowy dworzec za 5 mln 285 310 zł.
Chęć wykonania projektu zgłosiły jeszcze trzy firmy. Była to warszawska spółka TPF, konsorcjum PIG Architekci z Warszawy z GMT z Mysłowic i BBC Best Building Consultants. Wszystkie propozycje mieściły się w budżecie, jaki przeznaczyło PKP. Ten wynosił 8 mln 278 515 zł brutto.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji. Jego pierwsza część obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej. Z kolei druga część, najbardziej wyczekiwana przez mieszkańców, polega na wyburzeniu istniejącego obiektu i budowę nowego budynku dworca wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego.
Przypomnijmy, że przez kilkanaście miesięcy toczyła się batalia o wpisanie olsztyńskiego dworca do rejestru zabytków. Wnioskowali o to lokalni społecznicy. Na początku roku wojewódzki konserwator zabytków uznał jednak, że dworce PKP i PKS wraz z przylegającym budynkiem biurowym nie są zabytkiem, a do rejestru wpisane zostaną jedynie historyczne wiaty na peronach nr 2, 3 i 4. W uzasadnieniu konserwator podkreślił ich wartość historyczną. Wiaty dokumentują bowiem historię pierwszego, XIX-wiecznego dworca w Olsztynie.
— Prace w zakresie elementów objętych ochroną konserwatorską będą odbywały się w porozumieniu z konserwatorem zabytków i przy poszanowaniu prawa — powiedział nam Tomasz Leś z biura prasowego PKP.
Przypomnijmy też, że w ubiegłym roku Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., zapewniał nas, że powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego nie zostaną zmniejszone. — W obecnie istniejącym budynku (dworca kolejowego — red.) znaczącą część zajmują niewykorzystane pomieszczenia na poziomie -1 i lokale na I piętrze, którymi najemcy nie są zainteresowani. Wynika to z bardzo prostego faktu: potencjalni klienci nie chcą wchodzić po schodach, aby skorzystać z oferty podmiotów prowadzących swoje punkty handlowe czy usługowe na wyższych niż parter poziomach — powiedział prezes PKP.
Jak zaznaczył, nie zostaną zmniejszone powierzchnie przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego. — Zgodnie z obecnie stosowaną filozofią, obsługa podróżnych ma priorytetowe znaczenie. Funkcje komercyjne i inne mają charakter uzupełniający. Budowa nowego obiektu ma być wykonana w oparciu o nowoczesne technologie i materiały wysokiego gatunku — dodał prezes PKP.
kuch
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (41) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Jaś #2517652 | 95.160.*.* 12 cze 2018 11:01
Na piętrze można by było zrobić tani hostel. Tak jak w Elblągu czy Malborku.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
Radek #2517657 | 83.3.*.* 12 cze 2018 11:10
Słyszę o tym dworcu od dobrych kilku lat i nic się nie dzieje w temacie. Przestańcie mydlić ludziom oczy.
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
Janusz3000 #2517659 | 213.73.*.* 12 cze 2018 11:13
Uściślając treść artykułu - organizacje walczące o pozostawienie obecnego, dobrze zaprojektowanego, acz zaniedbanego przez PKP dworca, złożyły odwołanie od decyzji WKZ do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i czeka na rozpatrzenie. Pozdrawiam.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
Oln #2517660 | 88.156.*.* 12 cze 2018 11:13
Podziękujmy FRO za blokowanie tak ważnej inwestycji dla naszego miasta.
Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz
Kolejna degradacja Olsztyna #2517661 | 213.184.*.* 12 cze 2018 11:15
Wcześniej forumowicze pisali, że Olsztyn to miasto pod Ostródą a teraz można będzie powiedzieć, że Olsztyn to miasto pod Olsztynkiem, gdzie jest okazały dworzec PKP. Natomiast w Olsztynie zostanie wybudowana buda z nowoczesnych materiałów czytaj obecnie stosowanych zamienników materiałów szlachetnych. Szkoda, że prezes PKP nigdy w swoim życiu nie widział schodów ruchomych. Z tego co przeczytałem to będzie parterowa buda a'la przystanek Dworzec Zachodni tylko w większej skali. PORAŻKA, ale 3 mln zł w kieszeni prezesa PKP. Budy dużą nie kosztują.
odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)