Rowery staną na ulicach. Znamy lokalizację stacji

2018-05-20 14:23:59(ost. akt: 2018-05-20 14:30:01)
Jedna z 10 stacji systemu rowerowego będzie zlokalizowana koło Starego Ratusza

Jedna z 10 stacji systemu rowerowego będzie zlokalizowana koło Starego Ratusza

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Znamy lokalizację stacji rowerowych w systemie roweru miejskiego w Olsztynie. Będzie ich co najmniej 10. Rowerów będzie 100 z opcją rozszerzenia o 5 stacji i kolejne 50 rowerów.
Pomysł wprowadzenia w Olsztynie roweru miejskiego nie jest wcale nowy, bo jego początki sięgają 2013 roku. Stowarzyszenie Wizja Lokalna Olsztyna, czyli pomysłodawcy projektu, proponowali wówczas, żeby zaplanować w mieście 30 stacji rowerowych z terminalami na 300 rowerów. To, jak wiemy, na razie się nie uda. Czeka nas jednak, powiedzmy, wersja demonstracyjna systemu. O jego przyszłości mają zdecydować mieszkańcy.

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu rozpisał właśnie przetarg na uruchomienie i obsługę Olsztyńskiego Roweru Miejskiego. Na ten cel zostanie przeznaczone 350 tysięcy złotych. To spełnienie (przynajmniej po części) postulatów organizacji społecznych, części radnych i samych mieszkańców.

Idea jest bardzo prosta. Wystarczy wziąć rower z jednej ze stacji, a oddać w innym miejscu na terenie miasta. Transport rowerowy cieszy się rosnącą z roku na rok popularnością.

— Zgodnie z przetargiem zamawiamy system, który będzie miał co najmniej 10 stacji i 100 rowerów — mówi Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. — Oferenci mogą uzyskać dodatkowe punkty w postępowaniu, jeśli zaproponują więcej stacji i rowerów. Postępowanie przewiduje również tzw. opcję, czyli rozszerzenie systemu o kolejnych 5 stacji i 50 rowerów, jeżeli okaże się, że w tym roku znajdziemy dodatkowe środki na rower miejski.

Ale system roweru miejskiego, to nie tylko stacje i pojazdy. — Oczywiście usługa obejmuje również dedykowaną systemowi stronę internetową i aplikację mobilną — tłumaczy Paweł Pliszka. — Analogicznie do rozwiązań stosowanych w innych miastach mają one zawierać informacje o rowerze miejskim i umożliwiać obsługę systemu.

Chodzi między innymi o możliwość dokonywania płatności. Jak czytamy w specyfikacji, wykonawca będzie miał 20 dni na realizację dodatkowego zamówienia. Pilotaż potrwa do 2 grudnia 2018 roku. System będzie podlegał szczegółowej ocenie.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający stawia głównie na cenę. Stanowi ona 60 proc. oceny przetargowej. 20 proc. punktów można uzyskać za termin rozpoczęcia realizacji zamówienia od dnia podpisania umowy. Minimalnie jest to 20 dni z opcją rozszerzenia do 40. Punktowana jest także dodatkowa liczba rowerów. Na 20 proc. można liczyć, gdy będzie ich co najmniej 10. Składanie ofert trwa do 23 maja.

pj


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Kog #2507995 | 88.156.*.* 25 maj 2018 21:38

    Oby wygrał Nextbike. Poczytajcie ich aktualności - większość pilotaży kończy się wdrożeniem systemu. Pytanie czy już zgłaszać do OBO dodatkowe stacje? Na Zatorzu niech powstanie na Reymonta. Po zakończeniu objazdu Jagiellońskiej znowu nie będzie autobusów.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. ano ano #2505534 | 81.190.*.* 21 maj 2018 14:55

    jeszcze mniej pasażerów w tramwajach ktoś strzelił sobie w kolano

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Rowerzysta #2505496 | 188.146.*.* 21 maj 2018 13:44

    Pomysł dobry. Korzystam z takich rowerów w Warszawie przemieszczając się na krótkie odcinki , czy nawet dojeżdzając z / do Dworca Głównego w czasie korków. Jest aplikacja na telefon, wypięcie roweru zajmuje minutę z wklepaniem loginu, oddanie (wpięcie) 3 sekundy. Pierwsze 20 minut za free. Rower nie służy generalnie do wycieczek po mieście i okolicach , ale do szybkiego przemieszczania w mieście (np. z centrum na dworzec, z plaży do centrum itd. - ps. przydałaby się stacja przy popularnym obecnie Dworcu Zachodnim). Inna kwestia - czy w Olsztynie są warunki do bezpiecznej i sprawnej jazdy rowerem, a tutaj niestety nie jest dobrze zwłaszcza w Centrum.

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Carlos_ols #2505478 | 80.50.*.* 21 maj 2018 13:12

    Na wilczyńskiego to zaraz okradną, przecież tam sama patologia.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Taxi #2505363 | 83.9.*.* 21 maj 2018 10:03

    Niech mi jeszcze ktoś powie gdzie tymi rowerami jeździć i po co..? Jedyna możliwość to po ze Starówki do Kortowa... nad ranem, w piątek, zygzakiem...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (22)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5