Nagórki proszą o zmiany. I nic

2018-04-21 16:42:41(ost. akt: 2018-04-22 12:21:18)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Niektórzy narzekają na komunikację miejską w Olsztynie. Dlaczego? Bo według nich autobusy jeżdżą podobnymi trasami, przez co pasażerowie często muszą się przesiadać albo fragment trasy pokonywać pieszo. Czy tak to powinno wyglądać?
Kilka tygodni temu na naszą skrzynkę e-mailową napisał w imieniu pasażerów pan Janusz. I zwrócił uwagę na brak bezpośredniego połączenia pomiędzy ul. Grunwaldzką a Kortowem.

— Pasażerowie z Kortowa i okolic paradoksalnie bardzo się cieszyli ze zmiany ruchu autobusów 309 i 136 podczas remontu ul. Pieniężnego. Mogli bezpośrednio dojechać na targowisko przy ul. Grunwaldzkiej, a zwłaszcza wracać wygodnie z ciężkimi zakupami do domu. Teraz nie jest to już możliwe — zaznacza nasz czytelnik. I dodaje: — Postulujemy przywrócenie jednego autobusu na trasie z Kortowa do targowiska i z powrotem.

Opinię pana Janusza podzielają również studenci mieszkający na osiedlu Grunwaldzkim.

— W czasie remontu Pieniężnego mieliśmy bezpośrednie połączenie z Kortowem, a teraz musimy chodzić na pl. Roosevelta. Teoretycznie nie jest to daleko, ale wśród pasażerów są też ludzie starsi. Nie raz słyszałam, jak narzekali, że nie mogą przez to zrobić większych zakupów na rynku — mówi pani Kinga.

O komentarz poprosiliśmy Pawła Pliszkę, rzecznika prasowego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Teraz nie planujemy uruchomienia linii łączącej ul. Grunwaldzką z Kortowem. Komunikacja miejska nie funkcjonuje w taki sposób, żeby można było zrealizować wszystkie połączenia z miejsca zamieszkania, korzystając tylko z jednej linii autobusowej czy tramwajowej. Czasami konieczne są przesiadki — mówi rzecznik.

— Problem komunikacji publicznej w Olsztynie okazuje się jednak szerszy. Gdy zapytaliśmy mieszkańców o ich opinię na temat połączeń autobusowych w mieście, narzekali m.in. na dojazd z centrum Nagórek na Zatorze czy Podgrodzie. Rada osiedla Nagórki poinformowała nas, że nawet wystosowała w tej sprawie specjalne pismo do Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie.

„Problem jest dotkliwy, tym bardziej że na naszym osiedlu mieszka dużo emerytów, w tym także ludzie z ośrodka dla niewidomych. Mowa głównie o połączeniu z Zatorzem, które zostało zlikwidowane po usunięciu autobusu nr 2. Większość autobusów jeździ za to obrzeżami, tj. ulicą Krasickiego i Sikorskiego z dala od „centrum” Nagórek.

Zaproponowaliśmy alternatywne rozwiązanie, które nie wymusza na decydentach tworzenia nowych linii, a polega na niewielkiej zmianie trasy autobusu 117 i 126. Nasze pismo poparła Rada Olsztyńskich Seniorów, kierownik Dziennego Domu Pomocy Społecznej na Nagórkach, dyrektor Ośrodka Mieszkalno-Rehabilitacyjnego Polskiego Związku Niewidomych, prezes Olsztyńskiego Centrum Rehabilitacji oraz cześć przewodniczących rad osiedli” — napisali do nas w swoim e-mailu mieszkańcy.

Ich pisma i prośby prawdopodobnie na niewiele się zdadzą. Bo...
— Nie mamy pieniędzy na uruchomienie nowych linii, którymi dałoby się zrealizować połączenia z centrum Nagórek w dowolnym kierunku Olsztyna. Te relacje są możliwe z przystanków przy Sikorskiego (tu również 3 tramwajowe) i Krasickiego. Można do nich dotrzeć linią dowozową 205. Do dyspozycji pasażerów są ponadto linie 111 i 121 jeżdżące ulicą Wańkowicza z pętli „Nagórki” — informuje rzecznik.

I dodają: — W miarę możliwości podejmujemy działania mające na celu usprawnienie obsługi komunikacyjnej Nagórek. W maju ubiegłego roku utworzyliśmy sześć dodatkowych kursów linii 111 i 121 w dni robocze.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku połączenia z Podgrodziem. — W tym przypadku są aż dwa autobusy: 113 i 136 dojeżdżające z Nagórek do Podgrodzia. Ze względu na dużą popularność niektórych kursów zwiększyliśmy częstotliwość odjazdów, a na najbardziej obłożone kursy kierujemy do obsługi autobusy przegubowe — wyjaśnia rzecznik ZDZiT-u.

A czy w najbliższym czasie możemy spodziewać się uruchomienia nowych lub wprowadzenia korekt do obecnych linii autobusowych. Nowych niestety nie będzie, ale... — Zgodnie z umowami z operatorami realizującymi połączenia komunikacji miejskiej mamy prawo do 12 zmian rozkładów w roku. Oczywiście jest to opcja. Korekty rozkładów jazdy są dokonywane kilka razy w roku. Dokonujemy ich na podstawie sygnałów od mieszkańców, rad osiedli, własnych obserwacji, zainteresowania pasażerów poszczególnymi kursami.

Ale są też dobre informacje, bo w tym roku wyjątkowo wcześnie może zostać uruchomiona linia 307, która dotychczas tylko w wakacje dowoziła mieszkańców na plażę miejską.

— W tym roku ze względu na rosnące zainteresowanie mieszkańców obiektami nad Jeziorem Krzywym rozważamy możliwość (przede wszystkim finansową) uruchomienia linii 307 już na początku czerwca. Autobusy jeździłyby tylko w weekendy, a dopiero od początku wakacji codziennie — dodaje Paweł Pliszka.

kuch

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (29) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tysz #2827994 | 31.0.*.* 1 gru 2019 20:02

    Pamietaj. Jesli chcesz miec szanujaca Cie (zone/meza) nigdy nie zostan kierowca autobusu. Natomiast jesli chcesz szybko dorobic sie siwizny na glowie, zapraszamy. Wstawanie o 4rano na pierwsza linie, kontrole inspekcyjne, odpowiadasz za niesprawny pojazd swojego Pana, kontrole pasazerskie, powodujace utrate premii, kontrole nadzoru ruchu, po zawiadomieniu pasazera ze jedziesz 4 minuty opozniony, bo poczekalas na staruszke na przystanku, niesprawne zarowki gdy zaczynasz rano, co sklania do przyjscia do roboty o 3ej, bo warsztat nie funkcjonuje "tak rano", codzienne sprawdzanie oleju, aby ktos nie wsadzil Cie na mine i kilka innych niesmiesznych historii jak renoma gdzie robisz i ile zarabiasz, oraz wywyzszanie sie Pan z biura i pokazywanie na kazdym kroku, ze jestes tylko szaraczkiem kierowca. 2

    odpowiedz na ten komentarz

  2. zbidud #2489710 | 89.228.*.* 23 kwi 2018 14:31

    Władza ma mieszkańców w d...ie. Podobnie wyglądają konsultacje. Najwyższa pora zrobić z tym porządek.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. finia #2489697 | 88.220.*.* 23 kwi 2018 13:59

    "136" z Nagórek do Podgrodzia?????

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Przewodniczący Rady #2489649 | 94.254.*.* 23 kwi 2018 12:08

      Jakie to miłe, że ZDiT informuje Radę Osiedla poprzez przecieki do gazet zamiast oficjalnie pismem (takie jeszcze do nas nie wpłynęło)

      odpowiedz na ten komentarz

    2. OLsztyniak #2489634 | 81.190.*.* 23 kwi 2018 11:14

      Jak ktoś uważa,że w Olsztynie linie autobusowe/tramwaj sa dobre to chyba nie za bardzo wie co mówi albo nie jeździ autobusami. Dlaczego al.Obrońców Tobruku (pomiędzy Warszawska a Sikorskiego) nie jeździ żaden autobus? Ulica dwupasmowa, po obu stronach duże Osiedla, na niej sporu zakładów i nic tylko piesz!BY z Osiedla Mleczna albo Podgrodzia dojechać do Tesco albo Sikorskiego ( okolice Tesco) trzeba przesiadać się w Centrum, a to wydłuża czas przejazdu i po co, czy nie można choć jednej linii puścić np. z zatorza, czy Likus, Redykajn ... itp. na Pieczewo/Jaroty przez al.Obronców Tobruku?

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (29)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5