Jakie będą nowe tramwaje w Olsztynie? Sprawdziliśmy!

2018-04-01 15:00:51(ost. akt: 2018-04-03 08:59:35)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

W przetargu na nowe tramwaje wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją turecka firma Durmazlar z siedzibą w Bursie. Dostarczony przez nią tabor ma być między innymi o 3 metry dłuższy od obecnie jeżdżących po Olsztynie składów.
Kilka tygodni temu poznaliśmy wyniki przetargu na dostawę nowego taboru tramwajowego. Ofertę złożyła tylko jedna firma. To turecki Durmazlar. Jakie tramwaje będą jeździły w stolicy regionu, jeśli miasto zdecyduje się na ofertę przedstawioną przez turecką firmę? Przypomnijmy, że ratusz wciąż analizuje ofertę.

Jednym z kryteriów jest rozmiar składów. Nowe tramwaje mają być takiej samej szerokości jak obecnie jeżdżące po Olsztynie składy, czyli 2,5 m. Warto dodać, że są to obecnie najszersze tramwaje w Polsce. Nie zmieni się również szerokość rozstawu osi pojazdów. Oznacza to, że nowe składy będą mogły poruszać się po obecnych liniach tramwajowych, a nie tylko po nowych.

Inna będzie natomiast długość nowych taborów. W porównaniu do obecnych, tureckie tramwaje mają być ponad 3 metry dłuższe. Stalowo-limonkowe i trójwagonowe Solarisy mają 29,3 m. Zaproponowany przez Durmazlar tabor ma składać się z pięciu wagonów, a całkowita długość pojazdu ma wynieść 32,5 m. Jeśli chodzi o kolorystkę składów, będą w charakterystycznej dla Olsztyna wersji. — Firma, która wyprodukuje dla nas tramwaje, pomaluje je na kolor wskazany przez nas — mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta.

Zaproponowane przez turecką firmę tramwaje będą mogły przewieźć 210 pasażerów. 40 miejsc będzie siedzących, cztery miejsca będą rozkładane, a pozostałe 166 będzie stojących. Dużym utrudnieniem mogą być... drzwi. W przypadku tramino mamy sześć par dwuskrzydłowych drzwi o szerokości 1,3 m. W nowych tramwajach drzwi zostały zaprojektowane w układzie 1-4-1. Oznacza to, że skrajne drzwi będą jednoskrzydłowe. Czy nie będzie to stanowiło problemów na przykład w godzinach szczytu?


Nowe składy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, podłączone do systemu ITS, znajdzie się w nich również system głosowy, informujący o przystankach, a także tablice z mapami i rozkładami jazdy. Zainstalowane zostaną też biletomaty.

Niektórzy mieszkańcy obawiają się, że ewentualna naprawa składów będzie trwała długo, ponieważ części do tureckich tramwajów produkowane są we wschodniej Azji. Ratusz uspokaja, że to nieprawda. — Wykonawca oświadczył, że tramwaje będą produkowane w Europie — stwierdza Bartoszewicz.

O tym, czy miasto zdecyduje się na zakup tramwajów od tureckiego producenta, dowiemy się najpóźniej w połowie kwietnia, bo do wtedy ważna jest oferta. Na razie... — ...poprosiliśmy firmę o złożenie dodatkowych dokumentów i oświadczeń, potwierdzających spełnienie wszystkich wymogów. Wspólnie z MPK i prawnikami analizujemy otrzymane informacje — dodaje Marta Bartoszewicz.

Kuch

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij

Komentarze (37) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. cde #2476051 | 95.160.*.* 1 kwi 2018 15:18

    Temat tramwajów jest zawsze pełen komentarzy ale tu pachnie 1. kwietnia.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Kom #2476059 | 195.136.*.* 1 kwi 2018 15:38

      1 kwietnia

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    2. to że wykonawca tak oświadczył #2476060 | 88.156.*.* 1 kwi 2018 15:41

      nie oznacza, że tak będzie ;) Po podpisaniu kontraktu będziecie mogli go w pompkę cmoknąć za te oświadczenie ;)

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    3. wymuslili jełopy najszersze tramwaje #2476063 | 88.156.*.* 1 kwi 2018 15:45

      w Polsce i teraz węższe nie mogą być, bo za duża przerwa byłaby na przystankach. Groziłoby to wypadkiem. W Polsce nikt nie chce robić szerszych jedynie dla jednego miasta... Trzeba by całą linię produkcyjną zmieniać. A to nie są tanie rzeczy panie...

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. s #2476066 | 88.156.*.* 1 kwi 2018 15:52

        Prima aprilis :)

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (37)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5