Na skrzyżowania w Olsztynie wrócą strzałki do skrętu w prawo
2018-03-09 07:11:00(ost. akt: 2018-03-08 17:37:15)
Przejazd przez Olsztyn, szczególnie w godzinach szczytu, często doprowadza kierowców do szału. W najbliższym czasie ruch w mieście może zostać usprawniony. Na skrzyżowania mają wrócić między innymi strzałki do skrętu w prawo.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Olsztyńscy kierowcy dwoją się i troją, żeby ominąć korki w mieście. Dwoi się i troi również Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu oraz miejska komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego, którzy wspólnie opracowują nowe projekty, żeby upłynnić ruch w mieście. Wyłączono sygnalizację na ważnym skrzyżowaniu w Olsztynie [ZDJĘCIA, VIDEO]
— Niedawno 17 skrzyżowań zamieniliśmy na skrzyżowania kolizyjne. Dziś (w środę 7 marca — red.) przymierzamy się razem ze ZDZiT do tego, jak zmienić następne skrzyżowania i co zrobić, żeby ułatwić życie kierowcom. Jak przyspieszyć czas oczekiwania na sygnalizacji świetlnej, co zrobić, żeby po Olsztynie jeździło się lepiej, szybciej i sprawniej — powiedział nam Sławomir Kałwianiec, taksówkarz i członek miejskiej komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W środę testowo wyłączono sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Partyzantów i 1 Maja. — O godz. 15 sznurek samochodów, jadących ulicami Mickiewicza i Lanca do Partyzantów, jest dosyć długi. W momencie wyłączenia sygnalizacji pierwszeństwo przejazdu jest z ul. 1 Maja w stronę al. Wojska Polskiego. Chcemy przeprowadzić próbę i zobaczyć, jak będzie wyglądał ruch, i czy znikną te wszystkie kolejki. Trzeba próbować i szukać rozwiązań — dodał Sławomir Kałwianiec.
Kolejnym rozwiązaniem, które w najbliższym czasie ma zostać wprowadzone, jest przywrócenie na sygnalizacjach świetlnych strzałek do warunkowego skrętu w prawo. — Rozmowy zespołu roboczego dopiero się zaczęły. Nie ma listy skrzyżowań, na których dojdzie do zmiany programów sygnalizacji, lub gdzie pojawią się strzałki do warunkowego skrętu — mówi Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT. — Analizowane i omawiane są wszystkie skrzyżowania. Co najmniej do kwietnia trzeba poczekać na wyniki tych prac. Później przystąpimy do przetargu i zlecenia wykonania robót — dodaje Pliszka.
Sławomir Kałwianiec zauważa jednak, że tam, gdzie będzie to możliwe, strzałki zostaną przywrócone. Należy jednak pamiętać, że wszytko jest uregulowane prawnie. — Jeżeli jest np. przejazd rowerowy, to nie może być tam strzałki. Są takie przypadki, że prawo konkretnie czegoś zabrania, ale w większości przypadków tam, gdzie prawo dopuszcza, chcemy wrócić do strzałek.
Jednym z uproszczeń w czasie remontu ul. Partyzantów było też wyłączenie sygnalizacji świetlnej na rondzie Bema i otwarcie dodatkowego zjazdu z ronda w ul. Kopernika. Sygnalizacja jest przełączana w tryb pulsującego żółtego światła ok. godz. 6:30. W trójkolorowy system przechodzi ponownie ok. godz. 17:20.
Część kierowców pytała jednak, dlaczego drogowcy zamknęli fragment ronda. — Chcąc zawrócić na rondzie, jadąc od strony ul. Kętrzyńskiego, muszę jechać aż na Zatorze, bo na rondzie zostały rozstawione blokady — napisał do nas jeden z czytelników.
Część kierowców pytała jednak, dlaczego drogowcy zamknęli fragment ronda. — Chcąc zawrócić na rondzie, jadąc od strony ul. Kętrzyńskiego, muszę jechać aż na Zatorze, bo na rondzie zostały rozstawione blokady — napisał do nas jeden z czytelników.
Drogowcy tłumaczą jednak, ze gdyby nie zablokowali fragmentu ronda, musieliby wprowadzić na nim kolejną sygnalizację świetlną, a jej wyłączenie nie byłoby wtedy możliwe.
— Prawo o ruchu drogowym mówi, że jeżeli rondo jest osygnalizowane, to w taki sposób muszą być oznaczone wszystkie kierunki ruchu. W tym momencie na wjeździe w ul. Kopernika musiałaby zostać zbudowana sygnalizacja. Dlatego żeby uniknąć budowy nowej i przebudowy obecnej sygnalizacji, utworzono serię skrzyżowań i teraz mamy wyspę środkową w czasie przelotu. Czyli jest droga dwukierunkowa z wyspą i jest to zgodne z prawem — tłumaczy Sławomir Kałwianiec.
A jak wygląda sytuacja na przebudowywanej ul. Partyzantów? Na odcinku od ul. 1 Maja do ronda remont prawdopodobnie nie zakończy się w terminie. — Żadnej decyzji w sprawie przedłużenia terminu na razie nie ma — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik olsztyńskiego ratusza.
O wiele lepiej sytuacja wygląda na odcinku od ronda Bema do dworca Głównego. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu na wysokości Dekady drogowcy trafili na kanał burzowy. — Zgodnie z przepisami musieliśmy wstrzymać pracę na tym odcinku i nakazaliśmy przebadanie miejsca w celu rozpoznania — powiedział nam Bartłomiej Skrago, rzecznik Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Olsztynie.
Grzegorz Orłowski z firmy Skanska, która odpowiada za ten odcinek, zapowiedział jednak, że odkrycie kanału nie ma wpływu na tempo prac.
kk
Czytaj e-wydanie ">kliknij
Komentarze (77) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
MK #2457275 | 5.172.*.* 9 mar 2018 07:32
ZDZIT się dwoi i troi. Wybory idą.
Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz
john #2457276 | 176.221.*.* 9 mar 2018 07:32
" Jeżeli jest np. przejazd rowerowy, to nie może być tam strzałki" - z czego to wynika? Są w Olsztynie miejsca, gdzie strzałki i przejazdy rowerowe są. Nie powiem gdzie, bo pewnie zdejmiecie, a są przydatne.
Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
Uter #2457280 | 109.241.*.* 9 mar 2018 07:34
Banda kretynow i tyle. Bo jak to inaczej nazwać. Na początku strzałki Zlikwidowane tylko po to by chwalić się że strzałki wrócą i będzie się lepiej jeździć. No ja pierdyle
Ocena komentarza: warty uwagi (35) odpowiedz na ten komentarz
Ols #2457284 | 31.0.*.* 9 mar 2018 07:38
Jest wiele takich skrzyżowań ze strzałką i ścieżką rowerową
Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
ol #2457292 | 77.113.*.* 9 mar 2018 07:51
Jak ktoś ma betona zamiast mózgu to tak jest. Aby szybciej do wyborów.
Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz