Ma być jeszcze bezpieczniej. ITS zostanie rozbudowany

2017-12-16 18:00:00(ost. akt: 2017-12-16 16:18:47)

Autor zdjęcia: Arch. GO

Szykuje się rozbudowa ITS — systemu sterowania ruchem. Efekty jego zastosowania są, jeśli nie bardzo dobre, to coraz lepiej oceniane. I choć niektórzy sugerują, że mógłby być poprawiony, to na pewno poprawił bezpieczeństwo.
Olsztyński system obszarowego sterowania ruchem, w skrócie ITS, służy m.in. do sterowania ruchem ulicznym i priorytetowego traktowania pojazdów komunikacji publicznej, tworzy monitoring na skrzyżowaniach, rejestruje przejazdy na czerwonym świetle. Stanowi też system informacji pasażerskiej.

— W naszej ocenie ITS działa bardzo dobrze — ocenia Patryk Pulikowski z olsztyńskiego ratusza. — Pasażerowie mogą kupować bilety w biletomatach mobilnych i stacjonarnych. W tych ostatnich mogą też doładować Olsztyńską Kartę Miejską albo kodować na niej bilety wieloprzejazdowe lub okresowe. Ważną funkcjonalnością są dynamiczne tablice przy przystankach, na których wyświetlane są informacje o przyjazdach autobusów i tramwajów.

Z wprowadzenia systemu zadowoleni są także ci, którzy na co dzień korzystają z jego udogodnień, a więc pracownicy MPK. — System sprawdza się podczas codziennej pracy, szczególnie tramwajów, bo dzięki niemu mają one pierwszeństwo przejazdu, a to znakomicie skraca czasy przejazdu w porównaniu ze standardowo działającą komunikacją — mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK. — Poza tym dzięki ITS pasażerowie mają informacje o rozkładach jazdy, w tym o ewentualnych opóźnieniach. Ważne jest także to, że ITS pozwala na dynamiczne dostosowanie rozkładów jazdy tramwajów i autobusów do aktualnej sytuacji na drogach. I na lepszą kontrolę bezpieczeństwa.

Te ułatwienia przekładają się też na popularność komunikacji zbiorowej. Jak podaje Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, liczba pasażerów w 2012 wynosiła 128 301 dziennie, dwa lata później 128 967, a w 2016 roku już 130 485.

System kierowania ruchem chwalą też taksówkarze. Przyznają, że z roku na rok działanie ITS jest poprawiane i udoskonalane, co przekłada się na płynność ruchu. Co prawda w tak ciasnym mieście jak Olsztyn korki były, są i będą, ale — jak sugerują — sytuację można by jeszcze bardziej poprawić, gdyby umożliwić taksówkarzom jazdę po buspasach. — Jeśli, dajmy na to, każdego dnia po ulicach Olsztyna jeździ 300 taksówek, to łatwo przewidzieć, co by się stało, gdyby te kilkaset aut nagle znalazło się na oddzielnych trasach i poruszało się w rytm komunikacji miejskiej — mówi jeden z rozmówców.

Jest jeszcze jedna ważna strona działania ITS. Dzięki możliwości monitoringu skrzyżowań przydaje się policjantom. Jak sami przyznają, podgląd z kamer to doskonałe narzędzie pracy. — Praktycznie każdego dnia umożliwia nam rozstrzyganie kwestii spornych dotyczących przyczyny zdarzeń drogowych, np. kolizji czy potrąceń — mówi Izabela Kołpakowska z Komendy Miejskiej Policji.

Zapisy z urządzeń monitorujących przydają się też w walce z przestępczością kryminalną. — Możemy szybko reagować, widząc, w którą stronę oddalił się sprawca pobicia czy włamania i natychmiast wysłać patrole — dodaje Kołpakowska.

Olsztyńscy policjanci, kierowcy i pasażerowie zapewne będą jeszcze bardziej zadowoleni, bo szykuje się rozbudowa systemu. — Został Rozpisany przetarg, w którym dostarczone mają być m.in. kamery monitoringu przy przystankach, biletomaty stacjonarne i tablice informacji pasażerskiej — mówi Pulikowski.
I przypomina, że rozbudowa ITS to rezultat planowanej na 2018 rok rozbudowy linii tramwajowej łączącej Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS.

ŁR

Komentarze (74) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. duzy kazio #2400402 | 88.156.*.* 18 gru 2017 19:10

    Towarzysz Dzierżyński w grobie się przewraca z żalu, że nie dożył tych pięknych czasów...

    odpowiedz na ten komentarz

  2. rydz #2400289 | 81.190.*.* 18 gru 2017 14:50

    Co za propagznda.S jaki sposób tym taksówkarzom ITS pomaga w przejezdzie przez miasto?Dla mnie jako zwykłemu kierowcy nie pomaga w niczym.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. W sumie #2400208 | 79.184.*.* 18 gru 2017 12:24

    to jak za wiele nie widać na tych kamerach to raczej lepiej...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  4. 250zł #2400201 | 83.16.*.* 18 gru 2017 12:16

    Tyle mandatu zapłaciłem za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym. Nagranie z kamer ITS obejrzałem na komisariacie. Niestety dla mnie na niektórych skrzyżowaniach te kamery są w jakości HD.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  5. Uwaga Uwaga #2400118 | 95.160.*.* 18 gru 2017 09:57

    Proszę nie krytykować poczynać Pana Grzybowicza, ponieważ za niepochlebne mu komentarze będziecie wzywani na komendę. Już wiele osób dostało takie wezwania, bo Pan Grzybowicz nie znosi krytyki. Na nieszczęście Grzybowicza wiele tych osób się zgadało i wyszło na jaw, że to nie pojedynczy przypadek.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (74)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5