Z reklamami trzeba zrobić porządek. Tylko jak?

2017-12-10 08:22:00(ost. akt: 2017-12-09 21:47:00)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Łódź uchwaliła uchwałę krajobrazową, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność dokumentu w całości. W Olsztynie taka uchwała nie została jeszcze przyjęta, jednak czy nasi urzędnicy powinni się spieszyć?
Dzięki ustawie krajobrazowej rady gmin mogą, choć nie muszą, określić w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, ale też z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane.

Gminy będą mogły pobierać opłatę za wiszące reklamy. Stawki ustalą same, choć nie mogą one przekroczyć maksymalnych stawek z ustawy. A ta wprowadza też wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą. Mają one wynieść czterdziestokrotność opłaty reklamowej. Jeden z olsztyńskich radnych proponuje jednak poczekać z szybkim wprowadzeniem uchwały krajobrazowej.

— W Łodzi taki dokument uchylono — mówi Tomasz Głażewski, radny Nowoczesnej. Mimo to podkreśla, że... — ...z reklamami trzeba zrobić porządek. Większość z nich jest antyreklamą, z czego nawet sami właściciele nie zdają sobie sprawy. Według mnie warto poczekać aż inni przebrną przez problemy natury prawnej. Z jednej strony warto byłoby się pospieszyć, żeby zrobić porządek wizualny w mieście, ale z drugiej strony pewne zamiary wchodziłyby w ten sam konflikt, co w Łodzi.

Łódź uchwałę intencyjną uchwaliła jako pierwsza z dużych miast. Jako pierwsza przeprowadziła też konsultacje i w listopadzie 2016 uchwaliła jedną z pierwszych w kraju uchwał krajobrazowych.

Okazało się jednak, że dokument nie respektuje praw nabytych, wprowadza nierówne traktowanie podmiotów i przekracza upoważnienie ustawowe. Dlatego w sierpniu 2017 WSA w Łodzi stwierdził nieważność uchwały w całości. W połowie października Łódź złożyła skargę kasacyjną do NSA. Rozprawa odbędzie się najprawdopodobniej pod koniec roku. W Olsztynie jest jednak inny problem.

— Uchwałą krajobrazową zajmuje się Wydział Rozwoju Miasta i Budownictwa. Ten sam, który zajmuje się planami zagospodarowania przestrzennego — mówi Tomasz Głażewski. — Musimy się zastanowić, co ma większą wagę? Dla oczu oczywiście uchwała krajobrazowa, ale dla funkcjonowania miasta — plany zagospodarowania i studium uwarunkowań. Uzbroiłbym się w cierpliwość, choć boli mnie patrzenie na te reklamy, ale uważam, że musimy najpierw zrobić studium. Ruszyliśmy przecież temat zagospodarowania naszych wód. Łódź się bardzo pospieszyła. Nie chcę, byśmy powtórzyli ten błąd.

— Przeanalizowaliśmy wnioski, jesteśmy gotowi do dalszych prac, jednak na przeszkodzie w dalszym ciągu stoi brak odpowiednich przepisów wykonawczych — mówi z kolei Patryk Pulikowski z olsztyńskiego ratusza.

Nawet gdyby wprowadzono uchwałę, to reklamy nie zaczną znikać na potęgę, bo właściciele nieruchomości z reklamami będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do uchwały.

pj

Komentarze (26) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. albo #2396100 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:21

    te telewizory na budynkach ... chlewnia

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  2. reklama #2396098 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:19

    dźwignią handlu powiedzieli by marketingofcy F

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. 200 000 ton ulotek #2396094 | 77.112.*.* 12 gru 2017 08:16

    rocznie trafia do śmieci . Ile to lasu wycięto i zmarnowano . Olsztyńscy radni nie widzą problemu bo patrzą się na innych . Zgroza . A przecież drzewo rośnie kilkadziesiąt lat .

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  4. to jest takie proste #2395492 | 89.228.*.* 11 gru 2017 14:04

    ... wystarczy że odpowiednia osoba która dba o wizerunek miasta nie wydała zgody i po temacie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  5. Olsztyniak #2395416 | 80.212.*.* 11 gru 2017 11:45

    Zakazać, zdająć te krzyczące różnymi hasłami cerato szmaty jak najszybciej

    Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (26)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5