Co dalej z rowerem miejskim w Olsztynie? "Na to kwoty w budżecie miasta nie ma, a słyszymy, że w 2018 roku coś się ma dziać"

2017-12-02 10:30:10(ost. akt: 2017-12-02 10:35:02)
Urzędnicy tłumaczą, że rozmowy o rowerze miejskim powrócą najwcześniej w 2018 roku

Urzędnicy tłumaczą, że rozmowy o rowerze miejskim powrócą najwcześniej w 2018 roku

W Olsztynie nadal nie ma roweru miejskiego. Pieniędzy na jego realizację nie ma także w budżecie miasta na 2018 rok, choć niektórzy radni zapowiadają, że na wiosnę... system będzie już dostępny dla mieszkańców.
Pomysł wprowadzenia w Olsztynie roweru miejskiego nie jest nowy, bo jego początki sięgają 2013 roku. Stowarzyszenie Wizja Lokalna Olsztyna, czyli pomysłodawcy projektu, proponowali wówczas, aby zaplanować w mieście 30 stacji rowerowych z terminalami na 300 rowerów (średnio po 10 na każdą stację), a także 450 stojaków rowerowych z elektrozamkami. Wstępnie wyliczono, że rok działania systemu kosztowałby ok. miliona złotych.

W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego pomysł społeczników został jednak wykreślony z listy, ponieważ, zdaniem ratusza, pokrywał się z inwestycją zaplanowaną przez miasto na 2018 rok.

— Do rozmów w sprawie roweru miejskiego wrócimy po zakończeniu największych inwestycji drogowych w centrum Olsztyna, czyli najwcześniej w 2018 roku — informuje Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. — Wtedy też zapewne podjęte będą rozmowy o poszukiwaniu źródeł finansowania tego projektu.

Widzimy, że kwoty w budżecie miasta nie ma, a słyszymy, że w 2018 roku coś się ma dziać — mówi nam Paweł Klonowski, prezes stowarzyszenia Wizja Lokalna. — Czujemy się trochę oszukani, bo gdyby powiedziano nam na początku, że nie ma środków w budżecie, to nasz wniosek mógłby trafić do OBO i miałby szansę. Niedawno opublikowaliśmy raport na temat roweru miejskiego.

Trafił do wszystkich radnych. Wiedzą więc, o co chodzi w tym projekcie. Od pierwszej edycji OBO słyszymy jednak to samo: miasto jest zainteresowane i rower będzie za rok, dwa, trzy. Ciągle powodem przekładania są remonty dróg.
W 2013 roku członkowie stowarzyszenia usłyszeli, że rower miejski to świetny projekt, ale... — ...były rozkopy na Piłsudskiego przez linię tramwajową — wyjaśnia Klonowski. — Powstała infrastruktura rowerowa, linia też jest, a roweru nie ma. Za chwilę rozpocznie się budowa II linii tramwajowej i będą te same tłumaczenia. A to właśnie remonty są najlepsze do wprowadzania roweru miejskiego.

Paweł Klonowski przyznaje, że projekt można by nieco okroić, ale wówczas... — ...byłby to rower śródmiejski, nastawiony tylko na centrum. Nie byłoby stacji np. na Pieczewie, Jarotach czy Redykajnach. Lepiej jest wejść w to na 100 proc. Stacje nie mogą być od siebie za daleko.

Walkę o rower miejski zapowiada m.in. Robert Szewczyk, radny PO.
— Prezydent nie zapisał środków na rower miejski — przyznaje. — Przypominam, że nie kupujemy sprzętu, nie budujemy stacji na stałe, tylko kupujemy usługę. Będziemy wnioskować, żeby pieniądze znalazły się jednak w budżecie. Jeśli nie tam, to będziemy ich szukać gdzie indziej. Chcemy, żeby to było uzupełnienie transportu publicznego. Wiem też, że UWM chciałby zagęścić dostępność rowerów w kampusie.
Do tematu wrócimy.

Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. fbfbc #2403798 | 94.254.*.* 23 gru 2017 19:12

    drogi w miescie wygladaja jak ser szwajcarski...wszedzie gdzie mozna bylo polikwidowano miejsca parkingowe, porobiono ulice jednokierunkowe, zakazy skretow, porobiono buspasy kosztem pasow dla aut....najwieksze dzielnice w miescie polaczone z centrum max dwiema drogami, prawoskrety np na osiedle generalow jednopasmowe, buduje sieosiedla w miejscach gdzie brak jest infrastruktury np ul bartaska ( powstaje kilkanascie nowych blokow). korki w miescie sa niewyobrazalne, a tu prosze...zniszczymy komunikacje doszczetnie tam gdzie jeszcze jakos da sie jechac. Przeczytaj cały tekst: Grzymowicz przejechał się po Platformie Obywatelskiej - Olsztyn http://olsztyn.wm.pl/485053,Grz ymowicz-przejechal-sie-po-Platformie-Oby watelskiej.html#ixzz526omhGFm

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. nawrócony #2390933 | 83.12.*.* 5 gru 2017 11:01

    Kilka lat miałem okazję używać w Wawie. Obecnie wizualnie użytkowników jest tak dużo, że zdawać się może, iż dosłownie co 10 rowerzysta to użytkownik systemu. Zresztą rozwiązanie jest banalnie proste - przychodzisz, bierzesz rower, podjeżdżasz i oddajesz, za całość płacąc złotówkę. Odnosząc się od razu do głosów "co w Wawie to nie ..." to Olsztyn może i jest za mały, ale na metro, nie na system publicznych rowerów składający się z kilkudziesięciu stacji i kilkuset rowerów. Zresztą funckjonuje od już w Polsce w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach, w tym wielu mniejszych od Olsztyna.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. a #2389186 | 88.76.*.* 2 gru 2017 21:05

      przewraca sie nie tylko w glowach. bieda az piszczy ludzie umieraja bo nie maja na leki sluzba zdrowia na lopatkach bieda w kraju drogi dziurawe a oni tu orowery miejskie. z siekiera na ksiezyc

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    2. Audi w LPG #2389107 | 37.47.*.* 2 gru 2017 18:43

      Pffft, i co nagle wszyscy przeskoczycie na miejski rower? Jasne, tak jak z tramwajem. Kolejny zastępczy temat w stolicy dziur, korków i krzywych chodników..

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    3. Warszawiak #2388996 | 217.153.*.* 2 gru 2017 15:12

      Mimo, że mój komentarz nie łamał regulaminu, to został usunięty. Pozwolę napisać go raz jeszcze, bo dość mam ten proratuszowej cenzury. Na murek za 300 tys i psie place zabaw pieniądze szybko się znalazły. Mam nadzieję, że olsztyniacy się w końcu obudzą przy urnach wyborczych, bo jak nie to dalej Olsztyn będzie Polską F.

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (10)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5