środa, 26 lipca 2017. Imieniny Anny, Mirosławy, Joachima

Tempo 30 w Olsztynie mamy bez wprowadzania dodatkowych ograniczeń

2017-05-31 18:07:44 (ost. akt: 2017-05-31 19:37:38)

Autor zdjęcia: Kamil Foryś

Urzędnicy z Olsztyna przymierzają się do wprowadzenia strefy „Tempo 30” w śródmieściu i na Zatorzu. Tymczasem dane pokazują, że po olsztyńskich ulicach auta już teraz poruszają się ze średnią prędkością nieco ponad 30 kilometrów na godzinę.

Zobacz także: Strefa tempo 30 na Zatorzu i Jarotach w Olsztynie. Sprawdź, które ulice obejmie Strefa tempo 30 obowiązuje m. in. w centrum. Jeszcze w tym miesiącu strefa tempo 30 obejmie kolejne ulice Olsztyna. Wprowadzenie strefy ma poprawić stan bezpieczeństwa na osiedlowych ulicach.
Serwis Korkowo.pl prowadzi aktualną mapę korków w największych miastach Polski. Podawane są też średnie prędkości, z jakimi w danej chwili poruszają się samochody. Dane pochodzą z GPS w telefonach komórkowych kierowców.

W środę po godz. 8 w Olsztynie samochody poruszały się ze średnią prędkością 31 km/h. Tak samo jak w Warszawie, gorzej było w Zabrzu, Krakowie czy Gdyni — 30 km/h. Z kolei w Pile w porannym szczycie wskaźnik wyniósł 38 km/h.

O godz. 15.35 w stolicy regionu średnia prędkość w porównaniu do porannego szczytu zmalała o 1 km/h, w Warszawie wzrosła do 33 km/h, w Gdyni spadła do 27 km/h. Co ciekawe, w Bielsku-Białej rano i po południu auta jechały ze średnią prędkością odpowiednio 36 i 37 km/h.

Oczywiście dane są uśrednione, ponieważ wieczorem np. na Obrońców Tobruku samochody często rozpędzają się nawet do przepisowych 70 km/h. Jednak są u nas i takie miejsca, w których drogowcy już wprowadzili albo niedługo wprowadzą strefę „Tempo 30”. Jednak są u nas i takie miejsca, w których drogowcy już wprowadzili albo niedługo wprowadzą strefę „Tempo 30”.

Oznakowanie takiej strefy jest na 17 ulicach osiedla Bajkowego i Pieczewa. Przed wakacjami mają się pojawić na Zatorzu i być może za kilka miesięcy strefa obejmie całe śródmieście, bo ratusz czeka na opracowanie koncepcji.


Biorąc pod uwagę plany olsztyńskich urzędników i dane z mapy korków, można zapytać, czy trzeba wprowadzać dodatkowe ograniczenia. Zdaniem radnych niezrzeszonej Danuty Ciborowskiej i Moniki Rogińskiej-Stanulewicz z klubu Demokratyczny Olsztyn takiego sensu nie ma. — U nas „Tempo 30” już działa — uważa Rogińska-Stanulewicz.

A Danuta Ciborowska dodaje: — Z Dajtek na dworzec jest ponad 10 sygnalizacji świetlnych, czyli jedna co pół kilometra. Do tego co chwila są przejścia dla pieszych czy przystanki, które również wymuszają ograniczenie prędkości.

Pomysł ze strefą podoba się za to Wandzie Jabłońskiej, radnej z prezydenckiego klubu Ponad Podziałami. — Miastu przyda się więcej spokoju, a poza tym, wieczorami czy w weekendy na niektórych ulicach są pomarańczowe światła pulsacyjne, więc ruch jest udrożniony — zaznacza Jabłońska.

Tomasz Głażewski, radny Nowoczesnej, jest za wprowadzaniem „Tempa 30” na wszystkich osiedlach, bo byłoby bezpieczniej, ale nie popiera strefy na głównych ulicach miasta. — Prezentowane prędkości z tego serwisu nie zmieniają się od kilku miesięcy, więc jest pytanie, czy działania ratusza zapewnią płynność w ruchu, czy może ten ruch ograniczą — stwierdza Głażewski. — Mapa z tego serwisu pokazuje natomiast, gdzie należy zmienić organizację ruchu. Moim zdaniem prawoskręt z Tuwima w Sikorskiego powinien być możliwy z dwóch pasów kosztem jednego dla jadących w Synów Pułku.

Jerzy Roman, dyrektor ZDZiT, wyjaśnia, że jeśli chodzi o Zatorze, osiedle Bajkowe i Pieczewo, „Tempo 30” zostało wprowadzone na prośbę rad osiedli. — W pobliżu są szkoły, piesi i rowerzyści — mówi dyrektor i dodaje, że kierowcy nie powinni narzekać na wolną jazdę po mieście, skoro w innych miastach średnie prędkości poruszania się pojazdów są podobne.

— Mamy coraz więcej samochodów i nie ma siły, by ulice przyjmowały takie same natężenie ruchu, jak kilkanaście lat temu — stwierdza Jerzy Roman. — Zdarza się, że w jednej rodzinie są dwa samochody, więc, niestety, dotknęło nas to, co wcześniej dotknęło inne i większe miasta.

Mateusz Przyborowski

Chcesz zadać pytanie autorowi? >>> Skontaktuj się z nim na Facebooku

Polub nas na Facebooku:

Komentarze (55) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ułan #2257607 | 82.139.*.* 1 cze 2017 16:10

    Lewaczki lewaczkom zgotowały ten los - a ja się teraz śmieję do rozpuku. Pękam ze śmiechu z każdym artykułem - a lewaczki bulgoczą, gotują się, mędrkują, hahahahaha. Jest pięknie!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. zxc #2257587 | 89.228.*.* 1 cze 2017 15:41

      Olsztyn przyspiesza...

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. allensteiner #2257547 | 178.235.*.* 1 cze 2017 14:50

      Ponad 30? Nonsens. Gdy jeżdżę po mieście - średnia od tankowanie do tankowania wynosi 22-23 km/h. Mimo że nie zawsze przestrzegam dozwolonej szybkości.

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. olx #2257522 | 89.228.*.* 1 cze 2017 14:20

      tempo 30 ale30 m. na 1 minute ?

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Jakub #2257474 | 1 cze 2017 12:51

      Wczoraj byłe, w Szczytnie i Olsztynku. Tam nawet w centrum można bez problemu zaparkować i nie ma jak u nas parkomatów. Nasi włodarze w pogoni za kasą mieszkańców ustawili je nawet w miejscach nie spełniających warunków określonych przepisami.

      Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (55)

    Zagraj w GRY.wm.pl

    • Goodgame Empire
    • Goodgame Big Farm
    • Goodgame Poker
    • Shadow Kings - The Dark Ages