Miliony na rozwój miasta. Sprawdź, jakie inwestycje są właśnie realizowane w Olsztynie

2017-05-31 20:42:00(ost. akt: 2017-05-31 18:55:44)

Autor zdjęcia: UM/wizualizacja

Obecnie Ratusz realizuje kilka dużych inwestycji w Olsztynie. Wśród nich jest m. in. przebudowa ul. Pieniężnego oraz Łynostarda. Już wkrótce ruszą kolejne, m.in. przebudowa Partyzantów i rozbudowa linii tramwajowej. Choć dofinansowania unijne nie są małe, miasto i tak wyda miliony na rozwój.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Łynostrada nie powstanie w terminie

Łynostrada nie powstanie w terminie

Wśród sześciu obecnie realizowanych przez miasto inwestycji są: planty miejskie (powstaną wzdłuż alei Pieniężnego), przebudowa ulicy Partyzantów, budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP/PKS, budowa trasy rowerowej wzdłuż rzeki Łyny – Łynostrady, budowa linii tramwajowej z Osiedla Pieczewo do centrum oraz przebudowa ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba.

PRZEBUDOWA UL. PIENIĘŻNEGO WRAZ Z MOSTEM ŚW. JAKUBA

Od kilku tygodni kierowcy muszą radzić sobie z utrudnieniami, które powstały na skutek przebudowy ul. Pieniężnego. Zamknięty jest nawet szlak wodny na rzece Łynie. Nie ma możliwości przepłynięcia Łyną przez Śródmieście, dlatego przygotowując się do spływu warto rozważyć inne okoliczne rzeki, bądź przygotować się na długą „przenoskę” i przeprawić się kajakiem z Parku Centralnego do parku Podzamcze na... „piechotę”.

Ulica Pieniężnego po przebudowie będzie mieć podobny przebieg do obecnego. W każdym z kierunków ruchu będzie po jednym pasie. Dodatkowo w stronę al. Piłsudskiego ma być poprowadzony buspas. Nowy most pozwoli połączyć parki Centralny i Podzamcze specjalnym przejściem pod konstrukcją. Poza mostem, dogłębnie zmodernizowana zostanie droga w kierunku pl. Jana Pawła II, która jednak zachowa dotychczasowy charakter (trzy pasy ruchu w tym jeden wydzielony na potrzeby komunikacji zbiorowej, wiodący do al. Piłsudskiego.

Projekt przebudowy ul. Pieniężnego obejmuje też m. in. przebudowę ul. Szrajbera, przebudowę ul. Staszica, rozbiórkę i budowę mostu św. Jakuba, budowę murów oporowych oraz wzmocnienie skarp, budowę przystanków komunikacji publicznej, budowę i przebudowę odwodnienia, budowę i przebudowę oświetlenia terenu, przebudowę kolizji sieci uzbrojenia terenu, zagospodarowanie zieleni. Ponadto obejmuje wejścia i trakty piesze/ pieszo-rowerowe do Parku Centralnego, przedłużenie i nowe zagospodarowanie wału znajdującego się po zachodniej stronie jezdni oraz zagospodarowanie terenów zieleni oraz nieużytków w rejonie skrzyżowania ul. Pieniężnego z ul. Staszica. Most św. Jakuba zostanie wyniesiony na wysokość około 80 cm ponad poziom istniejącego obiektu. Umożliwi to zaprojektowanie traktu pieszo- rowerowego pod mostem św. Jakuba, który połączy park Centralny z Parkiem Podzamcze. Koszt inwestycji to ok. 24 miliony złotych. Unijne dofinansowanie na ten projekt wynosi 85 procent. Przy okazji, wzdłuż murów katedry św. Jakuba, powstaną planty.



PLANTY MIEJSKIE

Planty miejskie, które powstaną wzdłuż alei Pieniężnego w Olsztynie będą nowym miejscem wypoczynku olsztynian. Połączą Park Centralny z Podzamczem i zostaną podzielone na dwie strefy: piknikową oraz strefę wyciszenia i relaksu. Pierwsza powstanie w miejscu obecnego gruntowego parkingu oraz ogrodu przedszkola. Będzie to teren otwarty, sprzyjający różnym formom aktywności i wypoczynku.

Dodatkowo teren zostanie połączony z wałami miejskimi za pomocą schodów tarasowych co pozwoli na organizację w tym miejscu plenerowych wydarzeń kulturalnych. Dosadzone zostaną drzewa i krzewy, byliny, rośliny cebulowe, nie zabraknie również małej architektury.

Druga strefa zwana ogrodem wirydarzowym będzie zlokalizowana w oddaleniu od ruchliwej ulicy Pieniężnego, w miejscu dawnego ogrodu archiprezbitera i wikarego z katedry św. Jakuba. Zieleń w tej części plant nawiązywać będzie do założeń takich obiektów. To kwadratowy lub prostokątny ogród umieszczony wewnątrz murów klasztornych. Częścią plant jest zbudowany od podstaw park Centralny i zrewitalizowany park Podzamcze, które będą połączone trasami pieszo-rowerowymi i bezkolizyjnym przejściem pod mostem św. Jakuba w pobliżu katedry.



ŁYNOSTRADA. BUDOWA TRASY ROWEROWEJ (ODC.1-3)

Koszt inwestycji to 3,7 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi 80,9 proc. Łynostrada będzie głównym traktem rowerowym w Olsztynie, a w przyszłości ma być wiodącą atrakcją rowerową przechodzącą przez cały Olsztyn. Przedsięwzięcie obejmuje budowę tras rowerowych i infrastruktury towarzyszącej na dwóch odcinkach Łynostrady:

- trasa rowerowa biegnąca od ul. Kalinowskiego do ul. Tuwima. Projekt przewiduje przebudowę istniejącego wału i poszerzenie jego korony, na której zostanie wykonana nawierzchnia gruntowa ścieżki rowerowej ograniczona betonowymi obrzeżami chodnikowymi.

- trasa rowerowa biegnąca od ul. Artyleryjskiej do mostu na rzece Wadąg przez Las Miejski brzegiem rzeki Łyny. Początkowo, na odcinku ok. 175 m przebiega równolegle po obu brzegach rzeki. Odcinek po lewej stronie biegnie wzdłuż ogrodzenia byłych terenów wojskowych tunelem w ul. 15 Dywizji i łączy się z główną trasą rowerową na istniejącej kładce nad Łyną. Następnie przebiega lewym brzegiem rzeki od ul. Artyleryjskiej do mostu Smętka, a następnie lasem po prawej stronie Łyny do ulicy prowadzącej do elektrowni. Dalej drogą do elektrowni do mostu na rzece Wadąg. W ramach zadania zaprojektowano ścieżki rowerowe, w przeważającej większości dwukierunkowe. Wzdłuż całej trasy wykonane zostanie oznakowanie poziome i pionowe wskazujące na przeznaczenie rowerowe ciągu.



PRZEBUDOWA ULICY PARTYZANTÓW

Budowa ulicy Partyzantów ma ruszyć jeszcze w tym roku. Wartość inwestycji to ok. 25 mln zł (85 proc. to dofinansowanie unijne).

Przebudowa ul. Partyzantów została podzielona na dwie części: pierwsza - od skrzyżowania z ul. 1 Maja do ronda Bema, druga - od ronda Bema w kierunku dworca PKP/PKS z węzłem przesiadkowym oraz fragmentami sąsiednich ulic Lubelską i Przemysłową.

Jezdnia Partyzantów ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku bez wyspy dzielącej, wydzielone pasy dla autobusów oraz bezzatokowe przystanki dla autobusów. Wykonawca ma także wykonać obustronne chodniki, jednostronną ścieżkę rowerową, miejsca parkingów i uporządkować zieleń tak by uzyskać alejowy charakter ulicy, zamontować oświetlenie oraz urządzenia ITS. Projekt zakłada również przebudowę sieci podziemnych.



BUDOWA WĘZŁA PRZESIADKOWEGO PRZY DWORCU PKP/PKS

Inwestycja obejmie sąsiadujące z dworcami fragmenty ulic Partyzantów, Lubelskiej oraz Przemysłowej, a także ul. Partyzantów od pl. Bema do pl. Konstytucji 3 Maja.

Przewiduje zbudowanie buspasów na skrajnych pasach ul. Partyzantów. Powstanie też przystanków, z oddzielnych dla komunikacji miejskiej i prywatnych przewoźników. Główną osią węzła będzie torowisko. Obecny końcowy przystanek tramwajów pozostanie w niezmienionym kształcie na jego środku, ale powstanie dodatkowy tor dla tramwajów jadących w przyszłości na dworzec nową trasą z Pieczewa. Autobusy miejskie nie będą już miały końcowego przystanku przy dworcu PKP, ale koło skrzyżowania ulic Lubelskiej i Przemysłowej. Główny przystanek dworcowy zlokalizowany zostanie koło wieżowca kolejowego. Powstaną nowe przejścia dla pieszych, a także dwukierunkowe trasy rowerowe.

Wartość szacunkowa wszystkich prac, czyli zarówno przebudowy ul. Partyzantów, jak i budowy węzła, wynosi 25 mln zł.




BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ Z OSIEDLA PIECZEWO DO CENTRUM

To wyjątkowo kosztowna inwestycja. Jej orientacyjny koszt to 208 mln zł (dofinansowanie unijne wyniesie prawie 70 proc.).

Inwestycja zakłada budowę linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS. Przewiduje także m. in. powstanie dwutorowej linii tramwajowej stanowiącej uzupełnienie nowej linii tramwajowej, przebudowę pętli Pieczewo do postaci wspólnego węzła dla ruchu tramwajowego, autobusowego, samochodowego, pieszego i rowerowego oraz zmianę układu drogowego poprzez niezbędną przebudowę istniejących ulic.

Drugi etap rozbudowy tramwajowej sieci to ok. 8 kilometrów podwójnego torowiska. Trakcja zostanie poprowadzona z obecnej pętli autobusowej w Pieczewie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego i dalej do obecnej sieci na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W dużej części trasy torowisko będzie przebiegać poboczem jezdni. Pośrodku - w postaci trambuspasu - wieść będzie od Pieczewa do skrzyżowania ulic Krasickiego z Sobocińskiego oraz wzdłuż al. Piłsudskiego. Poza tym nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku wybudowana zostanie estakada (zacznie się w pobliżu ul. Murzynowskiego a skończy przy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego).
Źródło: Urząd Miasta w Olsztynie

Na zakończenie której z tych inwestycji czekacie najbardziej? Co o nich sądzicie? Piszcie w komentarzach!


Komentarze (41) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ? #2257000 | 81.100.*.* 31 maj 2017 20:45

    Co to ma być? Propaganda sukcesu?

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

  2. Olsztyniak #2257002 | 46.112.*.* 31 maj 2017 20:46

    Grzymowicz a gdzie kasa na stadion,uranie na jakikolwiek rozwój sportu

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. geaga #2257003 | 88.156.*.* 31 maj 2017 20:47

      to ja jestem na pierwszym zdjęciu nr 1 ( te z mostem i łyną) siedzę drugi od lewej, ale fajnie jestm w gazecie ! pozdrawiam

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    2. xxx #2257014 | 31.0.*.* 31 maj 2017 20:55

      W wizualizacji pętli przy dworcu nie ma ronda, ktoś zapomniał czy będzie zlikwidowane? :D

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    3. U #2257023 | 94.254.*.* 31 maj 2017 21:05

      Co ze sportem!!! Kiedy wybory???????

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (41)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5