Ruszył przetarg na nowe tramwaje w Olsztynie. Miasto chce kupić aż 24 pojazdy

2017-05-29 11:03:27(ost. akt: 2017-05-29 11:58:18)
Zdjęcie jest ilustracją do treści

Zdjęcie jest ilustracją do treści

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Olsztyn planuje kupić aż do 24 nowe tramwaje. Jest to zdecydowanie więcej niż zapowiadał to wcześniej prezydent miasta. Całe zamówienie może wynieść 37,37 mln euro (ok.160 mln zł netto).
Koszt jednego tramwaju to 8,2 mln zł, a tych pojazdów nasze miasto planuje kupić nawet 24. Właśnie ruszył przetarg na tramwaje, związany z tym, że miasto rozbudowuje swoją sieć tramwajową.
Przypomnijmy, że w przypadku poprzedniego kontraktu koszt zamówienia, czyli 15 tramwajów wyniósł 120,6 mln zł brutto (8,04 mln zł za jeden pojazd).

Przedmiotem ogłoszonego przez Olsztyn zamówienia jest dostawa 24 sztuk niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych o pojemności nie mniejszej niż 200 pasażerów każdy. Zamówienie podstawowe dotyczy jednak zaledwie ośmiu sztuk pojazdów na które miastu udało się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej. Za osiem pojazdów zapłaci Unia, za resztę – MPK Olsztyn.

Dostawa 2 sztuk możliwa jest w ramach projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności". Kolejne 2 sztuk sfinansowane zostaną z projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” (przetarg jeszcze nie wystartował) oraz 4 sztuki z programu pn. „Rozwój łańcuchów ekomobilności poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej i zakup taboru” ogłoszonego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Oznacza to, że 16 tramwajów objęto prawem opcji, które wykorzysta zamawiający w zależności od uzyskanego finansowania. Olsztyn daje sobie czas do 31 grudnia 2021 roku by poinformować o możliwości skorzystania z zamówienia dodatkowego. W przypadku tej części, to MPK Olsztyn przy pomocy zaciągniętego kredytu zakupi pojazdy.

Składanie ofert w przetargu trwa do 11 lipca 2017 roku. Na wybór oferty będzie miała wpływ ocena ceny, parametrów technicznych oraz oraz średniego zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej w przeliczeniu na 1 km. Udział w postępowaniu mogą brać wykonawcy, którzy w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, wykazali się doświadczeniem polegającym na należytym zrealizowaniu zamówienia obejmującego dostawę co najmniej 5 fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych o niskiej podłodze. Wykonawcy muszą też wykazać, że wyprodukowali tramwaje, które uzyskały dopuszczenie do eksploatacji, przy czym w co najmniej 3 z nich zostały zastosowane konkretne rozwiązania konstrukcyjne (układu napędowego polegające na zastosowaniu przekładni dwustopniowych stożkowo-walcowych).

Pierwsze cztery pojazdy muszą dotrzeć do Olsztyna w przeciągu 18 miesięcy od daty zawarcia umowy. Na kolejne dwie sztuki producent będzie miał czas do 24 miesięcy, a na ostatnie dwie – 30 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy.

Z kolei na wyprodukowanie tramwajów z prawa opcji, okres produkcji wynieść ma maksymalnie 12 miesięcy od momentu oświadczenia zamawiającego o rozszerzeniu umowy.

Tramwaje muszą być niskopodłogowe. Muszą też być jednoprzestrzenne, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym oraz wyposażone w klimatyzację dla części pasażerskiej i dla kabiny motorniczego. Szerokość pojazdów nie będzie się różniła od tramwajów, które już są w Olsztynie.


Komentarze (43) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ja #2255822 | 193.243.*.* 30 maj 2017 11:23

    Dość trafna nazwa projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności" - choć "kajdany ekomobilności" byłoby trafniejsze

    odpowiedz na ten komentarz

  2. yyy #2255784 | 109.241.*.* 30 maj 2017 10:45

    ciekawe jak skończy się na to wszystko gwarancja kto wtedy bedzie to finansował grzymowicz i spółka z własnej kieszeni pewnie nie czynsze i wszystko wzrośnie i z naszych kieszeni będzie to szło wybudować nie problem ale potem to utrzymac chyba w ratuszu maja puste głowy ech szkoda gadać miasto stoi w korkach zryte jedyne co się grzymkowi udało to spowolnic ruch na 100 procent

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. białymiś #2255777 | 46.112.*.* 30 maj 2017 10:29

      Czy tory na Sikorskiego i Płoskiego są już porządnie naprawione? Najpierw naprawcie a potem myślcie o dalszym marnotrawieniu publicznych funduszy!

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. endrju #2255757 | 46.171.*.* 30 maj 2017 09:58

      Pieprzyć tramwaje!!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    3. Ciekawe czemu #2255682 | 79.184.*.* 30 maj 2017 08:33

      od razu po wejściu do tramwaja zaraz dokuczają mi wiatry. Na szczęście cichacze...

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (43)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5