Dworzec Zachodni w Olsztynie będzie otwarty pod koniec maja

2017-04-11 17:30:00(ost. akt: 2017-04-11 18:25:06)
Dworzec Zachodni

Olsztyn-remont i przebudowa Dworca Zachodniego PKP

Dworzec Zachodni Olsztyn-remont i przebudowa Dworca Zachodniego PKP

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Prace na Dworcu Zachodnim w Olsztynie zbliżają się do końca. Montowane są już panele elewacji budynku. Kosztująca 3,5 mln zł inwestycja ma znacząco poprawić komfort podróżnych. Kiedy dworzec zostanie otwarty dla pasażerów?
Początkowo remont miał zakończyć się na przełomie I i II kwartału 2017 roku. Do tego jednak nie doszło, ponieważ konieczne było wprowadzenie zmian w projekcie w zakresie budowy pochylni dla niepełnosprawnych.

— Okazało się, że biegnące przy dworcu przewody, niewystępujące w dokumentacji, uniemożliwiają budowę kładki tak jak przewidywał to pierwotny projekt — wyjaśnia Maciej Bułtowicz z biura komunikacji PKP S.A. . — Ponadto stwierdzono konieczność wykonania robót dodatkowych niedających się przewidzieć na etapie przygotowywania inwestycji, niemożliwych do oddzielenia od zamówienia podstawowego, których wykonanie z przyczyn technicznych i gospodarczych było konieczne.

Wspomniana pochylnia, łącząca dworzec z miastem, to nie jedyna zmiana ułatwiająca poruszanie się niepełnosprawnym, którą kolej przewidziała w projekcie. — Z myślą o osobach niewidomych zainstalowane zostaną ścieżki prowadzące i tyflograficzna mapa obiektu (mapa z wypukłościami — red.), a niedosłyszący będą mogli skorzystać z pętli indukcyjnych ułatwiających zrozumienie komunikatów głosowych — wymienia pracownik biura prasowego PKP S.A.

Maciej Bułtowicz mówi, że modernizacja Dworca Zachodniego zakończy się w II kwartale tego roku. — Planujemy, że będzie to koniec maja — precyzuje.
Jeśli chodzi o budynek dworca, to przeszedł on gruntowną renowację. Wymieniono w nim okna, drzwi, instalację elektryczną oraz hydrauliczną, odnowiono wnętrze i elewację. Ponadto wokół dworca powstaną tereny zielone, nowe ławki oraz parking samochodowy na 11 miejsc, w tym dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych.

Wraz z remontem budynku dworca trwa przebudowa drugiego peronu. Jest realizowana w związku z pracami na linii kolejowej Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze. Wymieniona została nawierzchnia peronu, oświetlenie, oraz przylegający do niego tor. Całość kosztowała przeszło 1,2 miliona złotych. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym miesiącu.

Zastanawiający jest los pierwszego peronu, który nie został jeszcze wyremontowany. Jak dowiedzieliśmy się od PKP Polskich Linii Kolejowych, jego modernizacja będzie związana z przebudową linii Olsztyn – Działdowo. Kiedy to nastąpi? — Przetarg dla tego zadania jest w trakcie rozstrzygania, a rozpoczęcie robót budowlanych na tej linii planowane jest w 2018 roku — odpowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W Olsztynie mówi się ostatnio jednak częściej o Dworcu Głównym, którego gruntowna przebudowa stanęła pod znakiem zapytania. Wszystko przez pomysł trzech olsztyńskich stowarzyszeń, które wystąpiły z inicjatywą wpisania budynku na listę zabytków. Zdaniem kolejarzy taki zabieg niesie ze sobą konsekwencje, które nie służą zapewnieniu odpowiedniego poziomu obsługi pasażerskiej w budynku oraz lepszemu dostępowi do pociągów zatrzymujących się na stacji.

— Wpisanie dworca do rejestru zabytków znacząco opóźni realizację całej inwestycji, a planowaną w obecnym kształcie wręcz uniemożliwi oraz postawi również pod znakiem zapytania planowaną w tym miejscu nową, bezpieczną kładkę dla pieszych ponieważ jej budowa, zgodna z zapisami planu, zburzy dotychczasowy układ przestrzenny obiektu — mówi Maciej Bułtowicz z PKP S.A.

Adam Nowiński
a.nowinski@gazetaolsztynska.pl



Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. 3,5 miliona na dworzec #2221371 | 178.235.*.* 11 kwi 2017 17:46

    z dykty? Gdzie jest Ziobro?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  2. księznik #2221381 | 89.228.*.* 11 kwi 2017 18:05

    Pamiętajcie proszę o podjazdach bez schodów na perony ------ nie śmiem wspomnieć o ruchomych schodach

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  3. ZnAnY #2221401 | 79.189.*.* 11 kwi 2017 18:26

    Jaki to zabytek, relikt PRL-u i jeszcze chcą zabytkiem zrobić. Jak mają chęć niech budują nowe i funkcjonalne, a tak to będzie dalej odwlekanie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  4. Kris #2221675 | 46.77.*.* 12 kwi 2017 08:45

    Proponuję tym "olsztyńskim stowarzyszeniom", żeby sobie założyły koła gospodyń wiejskich i zajęły się szydełkowaniem lub kiszeniem ogórków w zaciszu własnego domu. Ludzie chcą mieć czysty, bezpieczny i funkcjonalny dworzec. Chcą dojeżdżać na czas do pracy i wracać do domu, do rodziny. I naprawdę gówno to kogokolwiek obchodzi, czy to jest zabytek czy nie. A olsztyńskie stowarzyszenia niech sobie kupią jakiś stary budynek, na własność, za własne pieniądze, i wtedy będą sobie mogły robić tam muzea czy co im się zapragnie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  5. inny #2221705 | 213.73.*.* 12 kwi 2017 09:24

    No i kładkę na Zatorze szlak trafił. Szkoda, że suweren nie może odwołać tychże stowarzyszeń w wyborach powszechnych. Tyle szkód dla mieszkańców i taka bezkarność :/

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (10)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5