Olsztyńskie tramwaje zaniemówiły. Trwa usuwanie usterki

2017-04-03 08:41:27(ost. akt: 2017-04-03 08:50:30)
Zdjęcie jest ilustracją do treści

Zdjęcie jest ilustracją do treści

Autor zdjęcia: Archiwum GO

Od kilku dni w tramwajach w Olsztynie nie działają komunikaty głosowe, informujące m.im. o zbliżających się przystankach. Wszystko przez awarię sterownika odpowiedzialnego za ten system. Nie wiadomo, kiedy usterka zostanie usunięta.
W piątek rano pan Przemysław jechał do pracy olsztyńskim tramwajem. Podróżował nim także niewidomy mężczyzna, który dopytywał pasażerów, jaki jest teraz przystanek. W tramino nie działał komunikat głosowy, który informuje, na którym przystanku pojazd się zatrzymał albo za chwilę się zatrzyma.
— Jeżdżę tramwajem codziennie, dlatego wiem, że komunikaty głosowe nie działają od kilku dni, ale dopiero ta sytuacja uświadomiła mi, że ich brak może być utrudnieniem dla osób niewidomych — mówi nasz czytelnik.

To, że może być to problem, potwierdza Tadeusz Milewski, dyrektor Okręgu Warmińsko-Mazurskiego Polskiego Związku Niewidomych w Olsztynie. — Osoba pełnosprawna może tego nie dostrzec, dla niej komunikat głosowy może być jedynie detalem, ale osobie niewidomej taki system naprawdę pomaga — stwierdza Tadeusz Milewski.

Nasz czytelnik zastanawia się, czy brak komunikatu głosowego w tramwaju to usterka, czy może ktoś postanowił je po prostu wyłączyć. W piątek o wyjaśnienie sytuacji poprosiliśmy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
— Usterka związana jest ze sterownikiem, który odpowiada za komunikaty. Firma odpowiedzialna za system pracuje nad usunięciem awarii — powiedział nam Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK.

Nie wiadomo jednak, czy jest to usterka mechaniczna, czy oprogramowania, i nie wiadomo, kiedy komunikaty głosowe powrócą do tramwajów.
Olsztyńskie tramino przez nieco ponad rok od reaktywacji miało już kilka awarii. Na początku stycznia doszło do kolejnej, kiedy jeden ze składów przez kilkadziesiąt minut nie mógł ruszyć ze skrzyżowania, ponieważ awarii uległo oprogramowanie pojazdu. Mimo że tramwajowe usterki są szybko usuwane, to wielu mieszkańców przyznaje, że są to uciążliwe sytuacje.

Przypomnijmy też, że w ubiegłym roku wprowadzono jeszcze jedno ułatwienie z myślą o niewidomych mieszkańcach Olsztyna. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu przekazał olsztyńskiemu PZN ponad 200 pilotów w formie breloka z dwoma przyciskami. Jeden uruchamia syntezator mowy, który czyta rozkład jazdy na tablicach elektronicznych znajdujących się na przystankach. Drugi wywołuje głosową informację o numerze i kierunku jazdy tramwaju lub autobusu, kiedy pojazd podjedzie już na przystanek.

Dzięki pilotom niewidomi nie muszą pytać oczekujących na przystanku, jaki autobus przyjechał na przystanek albo za ile minut przyjedzie tramwaj. — Docierają do nas sygnały, że oprócz braku komunikatu głosowego w tramwajach, zdarza się, że również pilot nie zawsze wywołuje komunikat na przystanku — stwierdza Tadeusz Milewski.

Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT mówi, że nie wszystkie autobusy komunikacji miejskiej są wyposażone w system głosowy, podający komunikaty na zewnątrz pojazdów. — Nie ma ich w nieco starszych autobusach — tłumaczy rzecznik drogowców.
mp

Komentarze (15) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ROBOTNIK BUDOWLANY #2215659 | 188.146.*.* 3 kwi 2017 09:05

    oho, kolejna fikcyjna opowieść fikcyjnego czytelnika xd

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. MPK #2215664 | 95.40.*.* 3 kwi 2017 09:24

      proszę państwa bandytyzm miasta jest realizowany rękami ZDZiT-u , na firmy podwykonawcze Meteor , KDD, i MPK są nakładane kary za wszystko trzy płachty kar,i firmy przełożyły kary na pracownika , z wypłaty podstawowej nie można potrącać tylko z premii , w MPK wypłatę podstawową dostaną , podwykonawcy nie , my pracownicy /kierowcy/ bulimy za wszystko teryfikator jest bardzo bogaty , nie podaję przykładów bo za mała strona do pisania , pasażer też już jest nikim nie muszę otwierać mu drzwi , sprzedawać biletu , moja odpowiedż to TAK, NIE , , brak zapowiedzi ktoś za to zapłaci i to grubo , do tego miasta nie dociera żaden inwestor wymagania tak odpychające i przerośnięte , nie powstają zakłady tylko linie tramwajowe , wyjdę 20min wcześniej i na piechotę przejdę to miasto. BLIŻSZE INFO NA PĘTLI

      Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. olsztynianka #2215678 | 89.228.*.* 3 kwi 2017 09:35

        A niech nie działają,bo i kasowniki nie działają i bilecików nie trzeba kasować.Mnie ten gadający o przystankach nie potrzebny.Hi,hi,hi

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. dan #2215683 | 88.156.*.* 3 kwi 2017 09:38

          Wasze artykuły powinny się zaczynać tak: Dawno dawno temu, za górami za lasami...

          Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. Szkieletor #2215709 | 95.160.*.* 3 kwi 2017 10:20

            Cudowna wiadomość :)

            Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

          Pokaż wszystkie komentarze (15)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5