Ratusz będzie lepiej kontrolował wykonawców II linii tramwajowej podczas spawania szyn

2017-03-13 19:12:00(ost. akt: 2017-03-13 16:20:57)

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

— Będziemy baczniej przyglądać się realizacji zadania — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik olsztyńskiego ratusza, w kontekście sporu jaki miasto prowadzi z jednym z podwykonawców pierwszej linii tramwajowej i planowanej budowy drugiej nitki.
Rozpoczęcie budowy II linii tramwajowej w Olsztynie zbliża się wielkimi krokami. Przypomnijmy, że na początku marca prezydent Grzymowicz podpisał w ministerstwie rozwoju umowę na dofinansowanie inwestycji, które wyniesie 145 milionów złotych. Koszt całego przedsięwzięcia oszacowano na 208 milionów złotych. Przetarg na wykonanie prac ma zostać rozpisany na przełomie maja i czerwca, natomiast budowa powinna rozpocząć się pod koniec tego roku i zakończyć do końca 2019.

Zanim jednak miasto weźmie się za wybór wykonawców II linii, chce rozwiązać wszystkie kwestie awarii na pierwszej nitce tramwajowej. Sprawa dotyczy firmy Skanska i pęknięć szyn. Na 15 usterek, do których doszło od otwarcia I linii, aż 13 wystąpiło na odcinkach realizowanych przez tą firmę. Miasto, żeby znaleźć przyczynę pęknięć zleciło Instytutowi Kolejnictwa wykonanie ekspertyz.

Jego inżynierowie, w oparciu o dokumentację dostarczoną im przez wykonawcę, stwierdzili, że firma wykonywała spawanie szyn w czasie od 1 godziny do 2 godzin, gdzie prawidłowe wykonywanie spawów na łączeniach szyn powinno trwać ok 4 godz. Innymi słowy były one wykonywane prawdopodobnie w wyższych temperaturach co osłabiło przekrój szyny w odległości metra od spawu.

— Mamy ekspertyzy, rozmawialiśmy z wieloma specjalistami z tej branży i dla mnie sprawa jest jasna, że nie zachowano reżimu technologicznego przy wykonywaniu spawów — mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Wykonawca podkreśla jednak, że wyniki badań, zgodnie z rekomendacją Instytutu Kolejnictwa, należy odnosić tylko i wyłącznie do przebadanych miejsc, a nie do wszystkich spawów, których według ich szacunków jest około 1900. — Aby ocenić jakość spawów należałoby wykonać badanie na większej próbie, również na odcinkach innych wykonawców. Pęknięcia były na niespełna kilku promilach wszystkich spawów na naszej, największej części projektu, a także pojedyncze na krótszych odcinkach wykonanych przez firmę Strabag oraz Torpol — mówi Marek Dębski, dyrektor do spraw realizacji projektów w firmie Skanska.

Prezydent Grzymowicz, na podstawie posiadanych wyników badań, zapowiada, że miasto będzie żądało od wykonawcy przywrócenia torowisku właściwej jakości. — Dotychczasowe usterki muszą zostać naprawione, jak również zlecone zostaną kolejne ekspertyzy, które wskażą potencjalne miejsca, w których mogą wystąpić pęknięcia. Dodał również, że mając wszystkie wyniki ekspertyz Olsztyn wystąpi do wykonawcy o przedłużenie gwarancji. — Musimy zabezpieczyć się na przyszłe lata — mówi Grzymowicz.

Inżynier kontraktu zlecił firmie Skanska opracowanie planu naprawczego, żeby nie dopuścić do kolejnych awarii. Ale zdaniem wykonawcy taki projekt już istnieje i jest realizowany. — Składa się z dwóch części: działania doraźne polegające na stałym monitorowaniu stanu szyn i dokonywaniu napraw bez wcześniejszego wezwania zamawiającego oraz działania docelowe czyli odtwarzanie toru bezstykowego — wyjaśnia Marek Dębski i dodaje. — Działania docelowe możemy realizować jednak po okresie zimowym, kiedy nie występują duże amplitudy temperatur.

Miasto uważa jednak, że obecny plan firmy Skanska jest niewystarczający. — Zależy nam na przedstawieniu programu, dzięki któremu można by uniknąć takich zdarzeń w przyszłości, a do tej pory wykonawca nie przedstawił, co zamierza zrobić w tej materii — mówi Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta w Olsztynie.

Pulikowski poinformował nas również, że ratusz planuje wykonać kolejne dwa badania jakości spawów.

Jak natomiast sprawa sporu ze Skanską wygląda w kontekście budowy II linii tramwajowej? Przecież to kolejne tysiące spawów i 8 km torów, ciągnących się od Pieczewa ulicami: Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, al. Piłsudskiego aż do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Czy przy tej budowie miasto, będzie bardziej pilnować reżimu technologicznego, jeśli chodzi o spawanie szyn?
— Za poprawną realizację zadania odpowiada wykonawca, którego nadzoruje inżynier kontraktu, ale w związku z dotychczasowymi doświadczeniami będziemy jeszcze bardziej wyczuleni i będziemy baczniej przyglądać się realizacji zadania — odpowiada rzecznik olsztyńskiego ratusza.

Według ekspertów z branży transportowej pomocne w przypadku pęknięć szyn są łączniki, budowane wzdłuż linii, które pozwalają omijać miejsca awarii. Czy druga nitka olsztyńskich tramwajów zostanie w nie wyposażona?
— W tej chwili przygotowywane są projekty wykonawcze i nie wykluczamy, że takie rozwiązania zostaną do niej wpisane — mówi Patryk Pulikowski.

Adam Nowiński

Komentarze (47) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mir #2201391 | 95.160.*.* 13 mar 2017 19:57

    Masakra.... niech ten nieudacznik już nic nie robi w tym Olsztynie, doczekamy do końca kadencji i poszedł won!

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

  2. zemo #2201650 | 95.160.*.* 14 mar 2017 08:33

    Po ostatniej wizycie w Gdańsku muszę powiedzieć, że doznałem szoku jak zobaczyłem linie kolejową "pomorska kolej metropolitalna". Trasa rodem z USA, prowadzona miejscami zboczami moren, niezwykle skomplikowane obiekty inżynieryjne, piękne stacje. Olsztyn to inny poziom intelektualny, szczególnie jeżeli chodzi o rządzących i inżynierów oraz ich zamysły.

    Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz

  3. Te tramwaje wśród dziur #2201626 | 79.184.*.* 14 mar 2017 08:06

    na ulicach to tylko pudrowanie syfilisa.

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz

  4. inż #2201613 | 94.254.*.* 14 mar 2017 07:43

    Osoby pracujące w ratuszu nie mają kompetencji, aby nadzorować nawet siebie. Nie oczekujmy cudów od osób po uwm.

    Ocena komentarza: warty uwagi (16) odpowiedz na ten komentarz

  5. prusak #2201617 | 87.204.*.* 14 mar 2017 07:47

    Panie Prezydencie - mniej pary w tramwaje, więcej w naprawę olsztyńskich ulic !!! Ulce w Olsztynie nigdy !!! nie były w tak fatalnym stanie !! nawet Dąbrowszczaków czy Mickiewicza są pełne dziur i gdyby nie poniemiecki bruk ulice wyglądały by jak te w Indiach

    Ocena komentarza: warty uwagi (13) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (47)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5