Skanska wprowadziła program naprawczy olsztyńskiej linii tramwajowej
2017-03-08 07:12:00(ost. akt: 2017-03-07 16:19:39)
Jedna z firm, odpowiedzialna za budowę odcinka pierwszej linii tramwajowej w Olsztynie, odpiera zarzuty ratusza. Na podstawie ekspertyzy, zarzuca jej się złe wykonanie spawów szyn, przez co te pękają. Firma odpowiada, że wprowadziła projekt naprawczy.
Na temat zarzutów ratusza pisaliśmy już w piątek: Szyny w Olsztynie pękają, bo były o połowę krócej spawane. Sprawa może mieć finał w sądzie
Przez ponad rok obecności tramwajów na ulicach Olsztyna 15 razy pękły szyny nowej linii. Najczęściej usterki występowały na odcinkach torowiska za budowę których, odpowiedzialna była firma Skanska. Miasto, żeby znaleźć przyczynę pęknięć, zleciło Instytutowi Kolejnictwa wykonanie ekspertyz. Ich wynik pokazuje, że wina pęknięć leży po stronie wykonawcy. Eksperci, analizując dokumentację dostarczoną im przez firmę, stwierdzili, że ta wykonywała spawanie szyn w czasie od 1 godziny do 2 godzin, gdzie prawidłowe wykonywanie spawów na łączeniach szyn powinno trwać ok 4 godz. Innymi słowy były one wykonywane prawdopodobnie w wyższych temperaturach co osłabiło przekrój szyny w odległości metra od spawu.
Jednak zdaniem Skanski, która wypowiedziała się dla portalu branżowego transport-publiczny.pl ekspertyza dotyczy tylko 1 spawu na 1900, które wykonali jej pracownicy. Zgodnie z rekomendacją ekspertyzy Instytutu Kolejnictwa wyników nie należy odnosić do wszystkich spawów, a jedynie to tego jednego, konkretnego. Aby pokazać jakość spawów należałoby wykonać badanie na większej próbie. Według wykonawcy pęknięcia były na niespełna kilku promilach wszystkich spawów.
Co do programu naprawczego, którego wymaga ratusz firma podkreśla, ze takowy już jest. Składa się z dwóch części: działań doraźnych, które polegają na stałym monitorowaniu stanu szyn i dokonywaniu napraw bez wcześniejszego wezwania zamawiającego oraz działania docelowe czyli odtwarzanie toru bezstykowego.
źródło: transport-publiczny / oprac ad
Komentarze (29) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
inż #2197275 | 95.160.*.* 8 mar 2017 11:31
Cała ta budowa infrastruktury tramwajowej to jakaś farsa nadzorowana i wykonywana przez amatorów. Najpierw FCC i rozkopane miasto przez wiele miesięcy, a teraz fuszerki z wykonawstwem. Tym bardziej jest to śmieszne, bo Grzymowicz to przecież wielki fachowiec budownictwa z UWM, który szczyci się wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie i posiada uprawnienia budowlane. To tylko pokazuje poziom tego pseudo uniwersytetu jakim jest UWM. Olsztyn powinien wprowadzić program naprawczy całego miasta, a pierwszym etapem powinno być pozbycie się Grzymowicza.
Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz
pyta #2197200 | 83.15.*.* 8 mar 2017 09:23
a kiedy program naprawczy ruchu samochodowego Olsztyna?
Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
tragedia #2197277 | 95.160.*.* 8 mar 2017 11:35
Wszystkie te pseudo inwestycje tramwajowe, buspasy, pomniki, beton place, remonty nikomu nie potrzebnych ruin, parki, planty, budowa ul. Wąwozowej itp powinny być skrupulatnie sprawdzone przez NIK, CBA, CBŚ, prokuratorów. To miasto i ten rządzący to jakaś farsa.
Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz
Złomiarz #2197128 | 188.146.*.* 8 mar 2017 07:30
To nie tylko spawy były wykonywane na szybko tylko cała inwestycja, na szybko na już aby zdążyć - a teraz jest jak jest, jedna wielka fuszerka.
Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
yt #2197196 | 89.228.*.* 8 mar 2017 09:18
tak zastanawiam się kiedy prokurator czy sąd zamknie ruch tramwajowy ze względu na duże prawdopodobieństwo wystąpienia katastrofy lądowej.
Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)