Szyny w Olsztynie pękają, bo były o połowę krócej spawane. Sprawa może mieć finał w sądzie

2017-03-03 18:02:22(ost. akt: 2017-03-07 11:34:09)
Zdjęcie jest illustracją do treści

Zdjęcie jest illustracją do treści

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Przez ponad rok obecności tramwajów na ulicach Olsztyna 15 razy pękły szyny nowej linii. Najczęściej usterki występowały na odcinkach torowiska za budowę których, odpowiedzialna była firma Skanska. Miasto zleciło fachowcom ekspertyzę. Jakie są wyniki?
Podejrzany okazał się fakt, że na 15 usterek, aż 13 wystąpiło na odcinkach realizowanych przez Skanską. Pojedyncze pęknięcia pojawiły się na odcinku Strabagu oraz Torpolu. Oczywiście każde z nich w ramach gwarancji została naprawiona przez wykonawców, jednak miasto, żeby znaleźć przyczynę pęknięć zleciło Instytutowi Kolejnictwa wykonanie ekspertyz. Ich wynik pokazuje, że wina pęknięć nie leży po stronie gwałtownych skoków temperatury, którymi tłumaczył się wykonawca.

Okazuje się, że wina leży po stronie wykonawcy. Eksperci, analizując dokumentację dostarczoną im przez Skanskę, stwierdzili, że ta wykonywała spawanie szyn w czasie od 1 godziny do 2 godzin, gdzie prawidłowe wykonywanie spawów na łączeniach szyn powinno trwać ok 4 godz. Innymi słowy były one wykonywane prawdopodobnie w wyższych temperaturach co osłabiło przekrój szyny w odległości metra od spawu.

Inżynier kontraktu chciał, żeby Skanska opracowała plan naprawczy, żeby nie dopuścić do kolejnych takich incydentów. Przypomnijmy, że na odcinkach realizowanych przez tą firmę są tysiące takich spawów. Skanska odmówiła jednak wykonania takiego dokumentu stwierdzając, że miasto źle przygotowało projekt, który nie zakładał istnienie dylatacji w szynach.

Ratusz zapowiada jednak, że będzie egzekwować od wykonawcy należytego wykonania usługi, która miała powstać w drodze zamówienia.

Na razie w miejscach pęknięć zastosowano środek doraźny, czyli ograniczenia prędkości, ale to może przełożyć się tylko na zaburzenia w rozkładzie jazdy tramwajów. Wykonawca w ramach gwarancji będzie musiał wymienić szyny w tych miejscach. Jeśli jednak nie opracuje programu naprawczego ratusz zapowiada, że wkroczy na drogę sądową.

Jeśli chodzi o budowę II linii tramwajowej miasto zapowiada, że będzie bardziej pilnować reżimu technologicznego, jeśli chodzi o spawanie szyn. Nie wprowadzone zostaną jednak łączniki, które w przypadku pęknięcia szyny umożliwiłyby ograniczony, ale jednak niezakłócony ruch tramwajowy.

ad/ transport-publiczny.pl

Komentarze (49) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Adam #2196621 | 88.156.*.* 7 mar 2017 14:17

    Przecież ktoś dokonał odbioru technicznego,powtarzać nie trzeba, ze skanska zatrudniała armie ukrainców

    odpowiedz na ten komentarz

  2. endrju #2195900 | 46.171.*.* 6 mar 2017 10:09

    Pieprzyć tramwaje!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. you #2195590 | 62.212.*.* 5 mar 2017 18:57

    Olsztyn to jakieś polskie Detroit -szyny rozpadają sie zaraz po położeniu w centrum chodniki jak po bombardowaniu , odrapane elewacje walących sie kamienic -Partyzantów Ratuszowa ,nawierzchnie ulic łata na łacie garby dziury ,..Olsztyn przyspiesza hahaha !

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  4. ............ #2195512 | 46.230.*.* 5 mar 2017 16:33

    Hahahahaha! Rozbrajające tłumaczenie Skanska... hahahaha... miasto miało uczyć firmę budowlaną jak się spawa... hahahaha!

    odpowiedz na ten komentarz

  5. DONPEDRO #2195445 | 81.190.*.* 5 mar 2017 14:26

    Piotr I Wielki da radę. Panie Prezydencie jesteśmy dumni z Pana dokonań. Niech Pan się nie przejmuje hejtem kurpiaków i innego napływowego elementu. Rodowici Olsztynianie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    Pokaż wszystkie komentarze (49)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5