Nowe ulice, most i duży węzeł przesiadkowy. Ogromne pieniądze dla Olsztyna

2016-12-14 11:19:00(ost. akt: 2016-12-14 22:26:55)
Połączenie Parku Podzamcze, parku Centralnego i Placu Jedności Słowiańskiej. Przebudowa mostu św. Jakuba oraz ulic Pieniężnego i Staszica

Połączenie Parku Podzamcze, parku Centralnego i Placu Jedności Słowiańskiej. Przebudowa mostu św. Jakuba oraz ulic Pieniężnego i Staszica

Autor zdjęcia: mat. prasowe

To jedna z kluczowych umów podpisanych w tym roku przez władze Olsztyna. Miasto dostało dofinansowanie na zakup nowych tramwajów, budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów. Przy okazji wzdłuż murów katedry św. Jakuba powstaną planty.
Prezydent Olsztyna podpisał w środę (14 grudnia) w Warszawie umowę na dofinansowanie zadań dotyczących ekomobilności. Dzięki blisko 480 mln zł z programu Polska Wschodnia kolej przeprowadzi prace na liniach kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, a Olsztyn rozwinie ekologiczny transport miejski. W wydarzeniu wzięli udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki oraz wiceministrowie rozwoju Jerzy Kwieciński i Adam Hamryszczak.

— Ubiegłe miesiące poświęciliśmy intensywnym pracom nad Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, dziś pokazujemy kolejne inwestycje, które służą jej realizacji. Podpisana dziś umowa to jeden z elementów Magistrali Wschodniej – wartego 6,5 mld zł ciągu linii kolejowych, które połączą ze sobą nie tylko stolice 5 województw Polski Wschodniej, ale także rynki zbytu i pracy. Zarówno wewnątrz makroregionu jak i w jego relacjach krajowych i europejskich — podkreślił wicepremier Mateusz Morawiecki. — Druga z dzisiejszych inwestycji dopełni rozwój ekologicznego transportu miejskiego w Olsztynie, dzięki czemu poprawi się nie tylko komfort podróżowania, ale i stan środowiska w mieście — dodał.

Jak zmieni się Olsztyn?

W projekcie zaplanowano budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę i budowę układu ulicznego w centrum Olsztyna (ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów) z nadaniem priorytetu komunikacji miejskiej (buspasy). Będą również środki na zakup taboru tramwajowego. Zostanie rozbudowany system ITS oraz system komunikacji dróg rowerowych w mieście.

Ulica Partyzantów po przebudowie będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Te zewnętrzne będą buspasami, dzięki którym sprawniej będzie można podróżować komunikacją miejską. Nie zabraknie rozwiązań dla pieszych, rowerzystów oraz zadbania o zieleń. Drugim etapem tego zadania jest powstanie zintegrowanego węzła przesiadkowego, czyli modernizacja ul. Partyzantów od ronda Bema do ul. Stalowej.

Istotnym elementem projektu będzie także przebudowa ul. Pieniężnego. — Kluczową częścią tego zadania będzie budowa nowego mostu nad Łyną — przypomina prezydent Piotr Grzymowicz. — Obecny praktycznie nie spełnia warunków technicznych. Dlatego zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowa konstrukcja, umożliwiająca przejście pod nią z Parku Centralnego do Parku Podzamcze.

Poza mostem dogłębnie zmodernizowana zostanie droga w kierunku pl. Jana Pawła II, która jednak zachowa dotychczasowy charakter (trzy pasy ruchu w tym jeden wydzielony na potrzeby komunikacji zbiorowej, wiodący do al. Piłsudskiego. Przy okazji - wzdłuż murów katedry św. Jakuba - powstaną planty.

Kolejną częścią projektu jest zakup dwóch nowych tramwajów, które uzupełnią obecną flotę. Umowa ma wartość ok. 104,6 mln złotych, z czego unijne wsparcie to 86,4 mln złotych (85 proc. wydatków kwalifikowanych). Zakończenie rzeczowej realizacji projektu planowane jest w 2018 r.

— Olsztyn aspiruje do miana nowoczesnej aglomeracji. Jest ważnym ośrodkiem ekonomicznym, akademickim oraz kulturalnym północno-wschodniej Polski. Dotychczasowa współpraca miasta z PARP pozwoliła przywrócić mieszkańcom komunikację tramwajową. Realizacja kolejnej umowy zwiększy komfort korzystania z transportu publicznego, pozwoli skrócić czas podróży i poprawi bezpieczeństwo ruchu — zaznaczył zastępca prezesa PARP Marcin Szyguła.


330 mln euro na inwestycje kolejowe

Kolej jest nowym, w porównaniu do poprzedniego programu dla Polski Wschodniej, obszarem wsparcia. Na inwestycje w tym sektorze przeznaczono w PO PW 330 mln euro ze środków UE. Fundusze zostaną zainwestowane w modernizację Magistrali Wschodniej, czyli linii kolejowych łączących miasta wojewódzkie Polski Wschodniej – Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

PO PW dofinansuje przedsięwzięcia dotyczące infrastruktury liniowej, jak również inwestycje w infrastrukturę punktową (m.in. obiekty obsługi podróżnych, takie jak dworce, przystanki, wiaty, kładki dla pieszych). Projekty obejmą także rozwój systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Zainwestowane środki zwiększą dostęp do rynków pracy, poprawią bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a przewozy towarowe będą bardziej efektywne i opłacalne. Projekty pozytywnie wpłyną również na jakość środowiska.

Magistralę Wschodnią tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce.

Prace inwestycyjne w ciągu tych linii planowane w perspektywie finansowej 2014-2020 będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty) oraz Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Zgodnie z informacją PKP PLK S.A. łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.



Komentarze (102) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. edo #2135083 | 188.146.*.* 14 gru 2016 13:01

    Aglomeracja? Buhaha z soltysem jako wladajacym:)

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. wot #2135085 | 83.6.*.* 14 gru 2016 13:05

      Super!

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

    2. Kolej #2135091 | 79.184.*.* 14 gru 2016 13:11

      dworce i śmierdzące przystanki dla biednych, których nie stać na samochód, oto czym stoi rozwój miasta wg wybrańca. Ciekawe tylko czemu sam z rodziną i szfagrem z nich nie korzysta?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. no no #2135098 | 37.7.*.* 14 gru 2016 13:15

        idą fundusze a laury zbiorą ci co je wydadzą

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

      2. N jak nędza #2135104 | 109.243.*.* 14 gru 2016 13:18

        Tramwaj ekologicznym środkiem transportu? Przecież to brednie.

        Ocena komentarza: warty uwagi (10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

        Pokaż wszystkie komentarze (102)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5