Czy łatwo jest znaleźć działający biletomat?

2016-11-05 10:30:38(ost. akt: 2016-11-05 12:42:50)

Autor zdjęcia: Materiały ZDZiT w Olsztynie

Koniec miesiąca, trzeba doładować kartę miejską, notuję w pamięci. W punkcie obsługi klienta ZDZIT tego nie zrobię, kolejka jest zbyt długa. Zresztą – od czego są biletomaty? Można kupić szybko i nawet na chwilę przed odjazdem autobusu.
Jest 1 listopada, idę do biletomatu przy ul. Boenigka. „Jeśli chcesz zakodować bilet elektroniczny na karcie miejskiej, włóż kartę do kieszeni czytnika po prawej stronie ekranu” — czytam. Przykładam. Wybieram właściwą opcję. „Transakcja anulowana, transakcja anulowana, transakcja anulowana...” — wyświetla się na monitorze. — Przepuści mnie pani, ja najpierw sobie doładuję — niecierpliwi się mężczyzna stojący za mną. Pewność szybko go opuszcza. — Nie działa — mówi przepraszająco i udaje się do sklepu.
Nie poddaję się. Przecież: „Tu doładujesz kartę miejską”. Zieleń uspokaja. — Coś się zawiesiło — mówię głośno, bo czuję na plecach oddech kolejnego zniecierpliwionego pasażera. Odchodzę. Na wędrówkę do sklepu nie mogę sobie już pozwolić, bo podjeżdża 113. Kupuję bilet w autobusie i dojeżdżam do celu. Biletomat przy przystanku „Plac Roosevelta” zachęca, żeby z niego skorzystać. To nic, że monitor rozbity. Wszystko pozornie działa. Nawet przez chwilę myślę, że jeszcze moment i przedłużę bilet. Jestem pewna, że zaraz będę mogła poruszać się po całym mieście. Ale w biletomacie nie można... zapłacić za przedłużenie karty miejskiej. Ani kartą, ani gotówką. Rezygnuję.

Następnego dnia przed pracą podejmuję kolejną próbę. Transakcja odrzucona. — Proszę mnie przepuścić, ja najpierw sobie doładuję— mam wrażenie, że to już gdzieś słyszałam. Za biletomatem tworzy się wężyk. Czy tylko ja mam takiego pecha?
Rozmawiam z pasażerami. — Biletomaty nie działają — stwierdza Anita Szymańska, studentka UWM. I dodaje: — Żadne. — Najdłużej w kolejce do okienka stałam dwie godziny. Ale przynajmniej mam pewność, że tam przedłużę bilet. I chociaż pogoda nie sprzyja, to wolę wystać swoje, niż szukać działającego biletomatu.
A pan Piotr pyta: — Dlaczego zawsze, jak coś się robi za publiczne pieniądze, to to nie działa?

Pani Monice przypomina się, jak to chciała włożyć banknot i zapłacić za kartę miejską, ale banknot za każdym razem wypadał. — W końcu zrezygnowałam — wzdycha.
Pech czy awaria? — pytamy Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu. — Nie mieliśmy żadnej informacji o awarii systemu w biletomatach. Automaty mogły być chwilowo niedostępne np. ze względu na prowadzone przez operatorów prace systemowe. Zdarza się, że zablokuje się wlot na monety, a w sytuacji, gdy automat nie przyjmuje banknotów, najprawdopodobniej brakuje środków do wydania reszty. Wówczas transakcję można opłacić kartą — wyjaśnia Paweł Pliszka, rzecznika ZDZIT.
Wciąż najpopularniejsze są jednak Punkty Obsługi Klientów ZDZiT. We wrześniu sprzedano 11 997 sztuk biletów miesięcznych lub 30-dniowych. W biletomatach natomiast 4461 sztuk. Przez stronę internetową kupiono ich 1851.
Ale biletomaty — mimo częstych niedyspozycji — cieszą się rosnącą popularnością. — Od stycznia do końca października 2016 wszystkich transakcji w biletomatach stacjonarnych dokonano 1 327 000. Ale jest to sprzedaż każdego rodzaju biletów — podkreśla Paweł Pliszka.

Lubię szczęśliwe zakończenia. Więc doładowuję swoją kartę miejską w biletomacie przy Teatrze Jaracza. Udaje się. Za czwartym razem.

Aleksandra Tchórzewska
a.tchorzewska@gazetaolsztynska.pl

Chcesz zadać pytanie autorce? Obserwuj ją na Facebooku.

Więcej ciekawych tematów z Olsztyna w każdy piątek w dodatku Tydzień w Olsztynie i powiecie.

Komentarze (26) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Validation Required #2107607 | 37.47.*.* 7 lis 2016 05:43

    Na sto procent ludzki biletomat w okienku ( w ograniczonym zakresie godzin ) zawsze działa,, a reszta buletomatów - blaszaków do poważnej modernizacji i już po 50 latach będą działac jak złoto :-)

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Halina #2107560 | 88.156.*.* 6 lis 2016 22:35

    Probowałam se z tego zadzwonić do Wieśka i nie szło. To psute jest.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. Usterka #2107547 | 82.0.*.* 6 lis 2016 22:09

    Gdzie? Komu? W jaki sposób można zgłosić niedziałanie tych gównianych maszyn? Próbowałem zakupić bilet dobowy, na przystanku "Kołobrzeska", próba płatności karta zbliżenie, karta pin, gotówka - banknot, bilon zakończona niepowodzeniem. Próba użycia drugiej karty - dalej to samo. Chwilę później podchodzi ktoś to samo. Kilka osób nie kupuje, bo nie działa. W kiosku dobowego nie mają. Próbuję ponownie, nie udaje się. Podchodzi inna osoba płaci bilonem działa - ja próbuję - nie działa. Podjeżdża autobus - biletomat nie działa. Kupuję bilet jednorazowy u kierowcy... W tygodniu próbuję zgłosić zaistniałą sytuację - po n-tym przełączeniu między wewnętrznymi jakaś "mądra głowa" pyta mnie gdzie jest przystanek "Kołobrzeska - Dworcowa" i "w którym kierunku"? Tam jest jeden biletomat, ale dla niektórych w urzędzie, "Kołobrzeska - Dworcowa" to również Tortex....

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. troll Czesława (za mieszkanie komunalne) #2107051 | 178.235.*.* 6 lis 2016 03:43

    Bohaterka artykułu jest jedną z tych osób, które wypchają 100 złotowy banknot to szczeliny na monety, a potem głośno przeklinają, że nic nie działa :D i piszą do GO zamiast przeczytać co jest napisane na obudowie. Olsztyn to jednak stolica ułomów :/

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Do autorki artykułu #2106981 | 37.47.*.* 5 lis 2016 21:31

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Jeżeli jesteś studentka to pod koniec miesiąca kończy ci sie ważność ulgi, wgranej na system na karcie. Trzeba iść przedłużyć ulgę w tradycyjny sposób w okienku. Wtedy można normalnie kupić bilet w biletomacie. Jak ktoś nieogarniety to tak się właśnie dzieje. Ogarnij się dziewczyno i naucz OKM obsługiwać! Zamiast pisać tak denne artykuły

    Pokaż wszystkie komentarze (26)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5