Piątek, 24 listopada 2017. Imieniny Emmy, Flory, Romana

Nowobałtyckiej nie widać, mieszkańcy osiedli się gotują. W piątek zablokują drogę

2016-10-26 18:11:48 (ost. akt: 2016-10-26 19:08:31)
Tak wyglądały korki, gdy remontowano Bałtycką. Po poszerzeniu drogi... wcale nie jest lepiej

Tak wyglądały korki, gdy remontowano Bałtycką. Po poszerzeniu drogi... wcale nie jest lepiej

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Mieszkańcy Redykajn, Likus i Gutkowa planują zablokować ulicę Bałtycką. 4 listopada wyjdą na drogę z transparentami, żeby przypomnieć ratuszowi o codziennych zmaganiach z korkami i potrzebie wybudowania ulicy Nowobałtyckiej.

Zobacz także: Na kolej miejską w Olsztynie potrzeba 21 milionów złotych. W planach trzy nowe perony i przejście podziemne Na kolej miejską w Olsztynie potrzeba 21 milionów złotych. W planach trzy nowe perony i przejście podziemne W Krajowym Programie Kolejowym jest lista rezerwowa, na której zapisano inwestycje, które będą realizowane, jeśli znajdą na nie środki. W przypadku...
Zobacz także: Odmieniona Bałtycka już cieszy kierowców Odmieniona Bałtycka już cieszy kierowców Na ten dzień czekało wielu mieszkańców zwłaszcza północnej części Olsztyna. Wraz z końcem maja finiszuje przebudowa ulicy Bałtyckiej, która...
Ulica Bałtycka jest jedną z najbardziej zakorkowanych dróg w mieście. Jej największym problemem jest brak objazdów. Mieszkańcy codziennie rano i po południu stoją w kilometrowych korkach. — Do liczby mieszkańców Redykajn, Likus i Gutkowa trzeba jeszcze dodać Jonkowo, Warkały i Giedajty, bo ci ludzie też jadą tą ulicą. Rano i po południu sytuacja jest tragiczna. Żeby po obiedzie dojechać z ronda do ul. Sokolej, potrzeba co najmniej godziny. Szkoda życia. Poza tym wystarczy przypomnieć, ile tu było wypadków — mówił Gazecie Edward Nowakowski, przewodniczący rady osiedla Likusy.

Według danych Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie, na ulicy Bałtyckiej w 2016 roku doszło do 14 wypadków i 76 kolizji, w których rannych zostało 17 osób, nikt nie zginął. Najwięcej wypadków (18) odnotowano w 2014 roku. Na drodze zginęły wówczas dwie osoby.

Trzy lata temu ulica Bałtycka została poszerzona na kilometrowym odcinku od al. Schumana do wiaduktu nad torami. Przebudowa była gorącym tematem zarówno podczas planowania, remontu, jaki i po zakończeniu prac. Kierowcy i piesi cieszyli się wprawdzie z nowej drogi, ale palcem pokazywali miejsca, które — mówiąc delikatnie — można było zaplanować nieco lepiej >>> Mieszkańcy punktują Bałtycką.

Dalej powinien się zaczynać nowy odcinek, zwany roboczo Nowobałtycką. Nowa ulica ma mieć około 5 kilometrów długości i wieść po północnej stronie istniejącej linii kolejowej Olsztyn-Bogaczewo. Nad torami na końcowym fragmencie ma zostać wybudowana 100-metrowa estakada. Wzdłuż jezdni ma powstać dwukierunkowa ścieżka rowerowa wraz z chodnikiem. Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej prezydent Olsztyna podpisał w 2015 roku. Przetarg, w którym udział wzięło 7 firm, wygrała Pracownia Projektowo-Konsultingowa Dróg i Mostów Dromos z Olsztyna. Za dokumentację ratusz miał zapłacić 1,139 mln złotych. Wciąż jej nie ma. Rzecznik ratusza twierdzi, że ma być gotowa w I kwartale następnego roku.

Mieszkańcy osiedli Redykajny, Likusy i Gutkowo mają dość czekania. W portalu społecznościowym najpierw założyli akcję Konam korku na Bałtyckiej , gdzie codziennie dzielili się zdjęciami i opiniami na temat sytuacji na drodze, teraz planują wyjść na ulicę.



Manifestację zaplanowano na piątek, 4 listopada. Od godziny 14:30 do 16:00 uczestnicy protestu będą blokować ulicę, przechodzić przez jezdnię po pasach dla pieszych koło budynku z numerem 45. Mają gotowe transparenty i ulotki, które trafią do kierowców. Akcja ma charakter informacyjny — zapewniają organizatorzy — a celem jest przyspieszenie budowy ulicy Nowobałtyckiej w 2017 r.

Dyskusja nad planowaniem przestrzeni miejskiej, nowych osiedli i dróg dojazdowych toczy się w wielu polskich miastach od lat. O ile w przypadku nowych inwestycji można wpływać na urzędników i inwestorów, żeby wcześniej zadbali o rozwiązania wpływające na jakość życia, właściwe skomunikowanie osiedla z centrum oraz zapewnienie środków transportu publicznego, wyznaczenie bezpiecznych chodników i ścieżek rowerowych, o tyle gotowe, źle zaprojektowane i wykonane inwestycje trudno przerobić i dostosować do potrzeb rosnącej populacji.

Wśród mieszkańców wielkich miast pokutują również powtarzane mity i przestarzałe przekonania, dotyczące dominacji ruchu samochodowego, jako najszybszego środka przemieszczania się. Jeśli ulica się korkuje, trzeba ją poszerzyć. Brakuje miejsc postojowych? Trzeba zbudować więcej parkingów. Im wyższa dozwolona prędkość, tym szybciej można dojechać z punktu A do punktu B. Współcześni urbaniści przekonują zaś, że to właśnie spowolnienie ruchu, wyznaczanie stref tempo 30, zwężanie ulic, wyznaczanie dróg rowerowych, inwestowanie w ekologiczne środki transportu miejskiego oraz powolne wyprowadzanie samochodów z centrów miast znacznie wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców.

masz

Co może skutecznie rozładować korki na ul. Bałtyckiej?
Szybka budowa ulicy Nowobałtyckiej
76.82%
Buspasy i więcej autobusów miejskich
4.7%
Kolej miejska
12.99%
Szerokie drogi rowerowe
5.49%


Przeczytaj również:

>>> Olsztyńskie osiedla walczą o ul. Nowobałtycką

>>> Ulica Nowobałtycka ma powstać w Olsztynie do 2018 roku, ale to nie koniec sporu


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (151) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. xxx #2104753 | 213.184.*.* 3 lis 2016 12:41

    możliwość objazdu była ulicą Wąwozową. kilkaset tysięcy zł. na kilka miesięcy. za zmarnowanie pieniędzy powinien ktoś zostać pociągnięty do odpowiedzialności

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. w #2099891 | 83.9.*.* 27 paź 2016 20:46

    Krytycznym punktem jest rondo na Bałtyckiej. Nowa ulica jest potrzebna okolicznym osiedlom, aby można było żyć bezpiecznie i komfortowo. Korek jednak nie zniknie - zostanie wyprowadzony poza teren zbudowany. Prawdziwą alternatywą, byłaby obwodnica północno-zachodnia, która została pominięta w planach, a która dałaby możliwość wjazdu do miasta od strony Wojska Polskiego lub Sielskiej, albo całkowite ominięcie Centrum jadąc np. do pracy do dzielnic przemysłowych, na uniwersytet, itp.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. ehh #2099802 | 88.156.*.* 27 paź 2016 19:16

    I co wam z tej budowy drogi jak na samym końcu drogi (chodzi mi tu o rondo) będzie identyczna sytuacja...w ogóle idioci nie myślą, ale do protestów to pierwsi...

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. racja #2099739 | 83.31.*.* 27 paź 2016 18:13

      tak było z istniejàcym już odcinkiem zmodernizowanej drogi. wszyscy chodzili i psioczyli, a po co a na co, lepiej przeznaczyć pieniadze na inne celu. teraz jak już jest, to każdy sie przyzwyczaił do luksusu i nie wyobraża se inaczej

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. popierajàcy #2099734 | 83.31.*.* 27 paź 2016 18:08

      bardzo dobrze. trzeba dziłać póki można wyrwać kasę z Unii, bo jak sie rozsypie to następne 50 lat drogi nie zrobià

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (151)

    Zagraj w GRY.wm.pl

    • Goodgame Empire
    • Goodgame Big Farm
    • Goodgame Poker
    • Shadow Kings - The Dark Ages