Tramwajem na Zatorze. Sprawdź, którędy może pojechać

2016-10-12 10:00:00(ost. akt: 2016-10-12 10:52:36)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Ratusz przedstawił warianty rozbudowy linii tramwajowych i buspasów na olsztyńskie Zatorze. Dwa dotyczą budowy linii tramwajowych, jeden budowy buspasów. Na temat inwestycji mieszkańcy mogą się wypowiedzieć do 30 listopada.
Założenia rozwoju sieci autobusowej i tramwajowej zostały uszczegółowione w "Strategii rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie do 2027 r.” Zgodnie z nią, w latach 2020-2027 sieć tramwajowa w pierwszej kolejności powinna zostać poprowadzona od pl. Ofiar Katynia, ulicą Kętrzyńskiego do pl. Bema i dalej, poprzez wiadukt im. Powstańców Węgierskich oraz ulice Limanowskiego i Jagiellońską, do skrzyżowania z ul. Borową lub Wiosenną.

Choć do realizacji inwestycji jeszcze daleko, prezydent Olsztyna zadecydował o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w tej sprawie. Konsultacje odbędą się w terminie od 11.10.2016 r. do 30.11.2016 r.


Opis wariantów przygotowanych przez zespół projektowy:

Wariant 1

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Jagiellońską do pętli „osiedle Podleśna”. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Limanowskiego wpisuję się w szerokość istniejącego wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją. Linię tramwajową poprowadzono asymetrycznie względem osi drogi, po stronie wschodniej. Założono, że od skrzyżowania ul. Limanowskiego – Partyzantów do pętli „Osiedle Podleśna” autobusy będą poruszać się torowisku (zaprojektowano tram-bus-pas). Od pętli „Osiedle Podleśna” do skrzyżowania ul. Limanowskiego – Paderewskiego autobus porusza się po torowisku, natomiast dalej w kierunku ul. Partyzantów autobus zjeżdża z torowiska na jezdnię. Wprowadzenie tram-bus-pasów ułatwia pasażerom przesiadanie się z tramwaju do autobusu i odwrotnie z jednego wspólnego peronu. W ul. Limanowskiego zaprojektowano po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w ul. Jagiellońskiej po jednym pasie.

Tramwaj asymetryczny poprowadzony obok jezdni po stronie zabudowy mieszkaniowej zapewni pieszym dostęp do peronów bez konieczności przekraczania jezdni. Konfliktowa może być sytuacja dla tramwaju asymetrycznego w przypadku, gdy zabudowa mieszkaniowa znajduje się po obu stronach ulicy. Dostępność do tramwaju mieszkańców po stronie wschodniej będzie lepsza niż mieszkańców po stronie zachodniej. Należy zwrócić uwagę, że tramwaj poprowadzony asymetrycznie przybliży tramwaj do budynków mieszkalnych, co spowoduje mimo cichej pracy tramwaju wzrost natężenia hałasu oraz wibracje. Z uwagi na ograniczenia terenowe w projekcie przewidziano ciągi pieszorowerowe jednostronne po stronie zachodniej. Ruch pieszy może odbywać się po obu stronach ulicy wzdłuż całej trasy tramwajowej, za wyjątkiem wiaduktu nad koleją, gdzie chodnik zaprojektowano tylko po zachodniej stronie. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego w obszarze skrzyżowania z ul. Paderewskiego, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Poprzeczną, - ul. Jagiellońska w obszarze skrzyżowania z ul. Borowa, - pętla „Osiedle Podleśna” (przystanki autobusowe). Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2170m.

Wariant 2

Linia tramwajowa przebiega ulicami: Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Żeromskiego Niedziałkowskiego, Jagiellońską, Sybiraków, Wojska Polskiego, do pętli „Jakubowo” przy ul. Parkowej. Projektowana linia tramwajowa nawiązuje się do istniejącego torowiska w ul. Kościuszki. Rozwiązania przyjęte w tym wariancie zakładają przebudowę wiaduktu nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Ulice Żeromskiego i Niedziałkowskiego są ulicami jednokierunkowymi i zaprojektowano w nich tylko jeden tor linii tramwajowej i jeden pas ruchu. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w ul. Jagiellońskiej na odcinku od ul. Niedziałkowskiego do ul. Sybiraków ruch kołowy i tramwajowy odbywa się po tym samym pasie ruchu. W ul. Sybiraków zaprojektowano linię tramwajową w środku ulicy pomiędzy jezdniami o jednym pasie ruchu. Istniejącą pętlę autobusową przy ul. Parkowej przebudowano na węzeł autobusowo – tramwajowy oraz zaprojektowano parking dla samochodów osobowych (park & ride).

Wzdłuż całej trasy tramwajowej po obu stronach ulicy przewidziano chodniki, a tam gdzie nie było wystarczająco dużo miejsca na chodnik i ścieżkę rowerową zaprojektowano ciągi pieszo-rowerowe (ul. Jagiellońska i Sybiraków). Ścieżkę rowerową przylegająca do chodnika uwzględniono wzdłuż ul. Limanowskiego po wschodniej stronie ulicy oraz wzdłuż ul. Sybiraków po południowo-zachodniej stronie. W ul. Żeromskiego i Niedziałkowskiego ruch rowerowy odbywa się po jezdni. Lokalizacja przystanków: - ul. Żeromskiego w pobliżu ul. Sienkiewicza, - ul. Niedziałkowskiego w obszarze skrzyżowania Sienkiewicza/Kossaka, - ul. Jagiellońska w obrębie skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Parkowa - pętla „Jakubowo”. Długość projektowanej linii tramwajowej wynosi około 2830m.

Wariant 3

Wariant zakłada wprowadzenie pasów dla autobusów (buspasy) w ulicach: Limanowskiego, Sybiraków Wojska Polskiego do pętli „Jakubowo” , bez budowy linii tramwajowej. Projektowane pasy dla autobusów nawiązują się do buspasów projektowanych w ramach opracowania przebudowy ul. Partyzantów. Przyjęte w tym wariancie rozwiązania projektowe nie wymagają przebudowy wiaduktu Powstańców Węgierskich nad koleją w ciągu ul. Limanowskiego. Na jezdniach zaprojektowano dwa pasy ruchu z czego jeden pas przeznaczony jest tylko dla ruchu autobusowego – buspas. Na buspasie wyznaczono miejsca zatrzymywania autobusów przy przystankach bez wykonywania dodatkowych zatok.

Wzdłuż całej trasy zaprojektowano obustronne chodniki i jednostronną ścieżkę rowerową. Lokalizacja przystanków: - ul. Limanowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego, - ul. Sybiraków w obszarze skrzyżowania z ul. Malborską, - ul. Sybiraków na wysokości Stadionu Warmii, - ul. Sybiraków w pobliżu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, - ul. Wojska Polskiego na wysokości pętli „Jakubowo”. Długość projektowanych buspasów wynosi około 1950m.

mat. UM Olsztyn


Komentarze (78) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ??? #2117589 | 89.228.*.* 21 lis 2016 18:44

    Olsztyniacy,przestańcie jeździć tramwajami przez 2-3 miesiące,a same upadną.Z ekonomią jeszcze nikt nie wygrał.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

  2. Zamiast #2117587 | 89.228.*.* 21 lis 2016 18:40

    Zamiast rozbudowywać kosztowne tramwaje,nie taniej byłoby założyć linie trolejbusowe.Bez torowisk,bez zwężania jezdni,nie byłoby to lepiej dla wszystkich,a szczególnie mieszkańców?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. jan #2117467 | 37.47.*.* 21 lis 2016 16:32

      powinno powstac polaczenie tramwajowe zatorze z pl jednosci slowianskiej

      odpowiedz na ten komentarz

    2. olsztyniak #2117465 | 37.47.*.* 21 lis 2016 16:29

      moim zdaniem polaczenie zatorza z miastem powinno powstac poniewaz w tej chwili jest ono calkowicie pozbawione komunikacji szynowej a przeciez jesto juz tez spore osiedle

      odpowiedz na ten komentarz

    3. Zatorzak #2106543 | 95.160.*.* 5 lis 2016 10:18

      Jednocześnie wariant 1 i 2 tylko wtedy to ma sens!

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (78)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5