Na kolej miejską w Olsztynie potrzeba 21 milionów złotych. W planach trzy nowe perony i przejście podziemne

2016-07-29 12:03:10(ost. akt: 2016-07-29 12:37:09)

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

W Krajowym Programie Kolejowym jest lista rezerwowa, na której zapisano inwestycje, które będą realizowane, jeśli znajdą na nie środki. W przypadku naszego regionu jest to rewitalizacja 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo.
Projekt zakłada wybudowanie peronów w Olsztynie — w Redykajnach, przy ul. Bałtyckiej i al. Wojska Polskiego — oraz wybudowanie przejścia podziemnego w obrębie skrzyżowania ul. Jeziornej z linią kolejową. Dzięki temu byłaby to miejska, wewnętrzna kolej. Koszt to 21 mln zł.

— Likusy, Redykajny i Gutkowo to osiedla Olsztyna o najgorszej dostępności komunikacyjnej. Urząd Miasta zamierza to zmienić, budując szeroką ulicę Nowobałtycką wzdłuż istniejącej linii kolejowej Olsztyn Główny-Gutkowo. Trwający przetarg ma wyłonić wykonawcę jej dokumentacji projektowej. Nowa ulica nie zlikwiduje jednak podstawowego wąskiego gardła na trasie z Gutkowa do centrum miasta, którym jest Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, dlatego nie zmniejszy korków tworzących się przed nim w godzinach szczytu — czytamy w opinii Forum Rozwoju Olsztyna.

Zdaniem FRO, rozwiązaniem problemów komunikacyjnych osiedli Likusy, Redykajny i Gutkowo byłoby uruchomienie w pobliżu stacji Gutkowo parkingu przesiadkowego typu Park and Ride. — I honorowanie Olsztyńskiej Karty Miejskiej w pociągach regionalnych na odcinku Gutkowo-Olsztyn Główny. Czas przejazdu pociągu z Gutkowa do przystanku Olsztyn Zachodni wynosi zaledwie 6 minut, a do stacji Olsztyn Główny – 10 minut! — czytamy w propozycjach FRO.

Społecznicy zdają sobie sprawę, że projekt rewitalizacji 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo znajduje się na dalszym planie.

Czego potrzebują mieszkańcy osiedli Redykajny, Likusy i Gutkowo: szerszych i lepszych dróg czy kolei miejskiej? Głosuj.

Co rozwiąże problemy komunikacyjne mieszkańców Redykajn i okolic?
Budowa ulicy Nowobałtyckiej
45.78%
Kolej miejska (rewitalizacja 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo)
49.87%
Inne rozwiązanie... (dodaj w komentarzu)
4.35%

***
Przypomnijmy, ruszyły konsultacje publiczne w sprawie aktualizacji projektu Krajowego Programu Kolejowego, w którym zapisane są najważniejsze inwestycje kolejowe, jakie będę realizowane do 2023 roku. Projekt został już zaaprobowany przez ministra infrastruktury i budownictwa, a we wrześniu powinien zostać przyjęty przez rząd.

W obecnym KPK znalazło się na liście podstawowej 220 projektów, których wartość wynosi ponad 66 mld zł, w wśród nich są inwestycje kluczowe dla Warmii i Mazur. Poprzedni projekt zakładał inwestycje kolejowe w naszym regionie na poziomie 750 ml zł.

Teraz na liście podstawowej znalazło się pięć dużych projektów, których wartość przekracza 1,5 mld zł. Są to inwestycje na liniach kolejowych: Ełk - Korsze wraz z elektryfikacją, Działdowo - Olsztyn, Szczytno - Ełk, Gutkowo - Braniewo oraz na odcinku Jabłonowo Pom. - Iława - Olsztyn - Korsze.

W pierwszej kolejności rozpoczną się prace na odcinkach Olsztyn - Działdowo oraz Szczytno - Pisz - Ełk. Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi. Wbicie pierwszej łopaty zaplanowano na wiosnę 2018 roku, a zakończenie prac jesienią 2019 roku.

am

Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. KAI #2035903 | 213.17.*.* 29 lip 2016 12:57

    budowa szerokiej drogi rowerowej z dala od ulicy (takiej jak są płyty między osiedlem nad jez. długim a redykajnami. Scieżka powinna być oświetlona zadaszona.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

    1. kris #2035904 | 195.136.*.* 29 lip 2016 12:58

      I kto będzie tym jeździł? Nowobałtycka musi być wybudowana, a ponadto plac ofiar pisowców powinien zostać przebudowany na skrzyżowanie bezkolizyjne - można np. zrobić wiadukt w ciągu Bałtycka-Grunwaldzka (podobne rozwiązanie jest w Gdańsku przy Galerii Bałtyckiej).

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      1. Jadwiga_Misiak #2035906 | 83.3.*.* 29 lip 2016 13:00

        FRO się myli. Nigdy mieszkańcy Gutkowa nie przesiądą się do żadnej kolei. Osiedla domów jednorodzinnych to nie teren gdzie można pozyskać pasażerów dla takiego przedsięwzięcia. Tu bardziej Komuś zależy, stąd lobbing. W kwietniu tego roku grupa społeczników z projektem rozwoju kolei w regionie zgłosiła się z planami do wojewody. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że byli to społecznicy z Warszawy.

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. chyba #2035909 | 217.99.*.* 29 lip 2016 13:01

          redaktorki coś przespały albo znowu coś wzięły. przetarg na dokumentację nowobałtyckiej już dawno rozstrzygnięty. oto link http://olsztyn.wm.pl/311196,Zobacz-wizua lizacje-ul-Nowobaltyckiej-FILM.html#axzz 4FnIkp900 CZUWAJ

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. patryjota #2035920 | 213.73.*.* 29 lip 2016 13:14

            Rządamy nazwania kolei imieniem ofiar smoleńska!

            Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

          Pokaż wszystkie komentarze (21)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5