Na kolej miejską w Olsztynie potrzeba 21 milionów złotych. W planach trzy nowe perony i przejście podziemne
2016-07-29 12:03:10(ost. akt: 2016-07-29 12:37:09)
W Krajowym Programie Kolejowym jest lista rezerwowa, na której zapisano inwestycje, które będą realizowane, jeśli znajdą na nie środki. W przypadku naszego regionu jest to rewitalizacja 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo.
Projekt zakłada wybudowanie peronów w Olsztynie — w Redykajnach, przy ul. Bałtyckiej i al. Wojska Polskiego — oraz wybudowanie przejścia podziemnego w obrębie skrzyżowania ul. Jeziornej z linią kolejową. Dzięki temu byłaby to miejska, wewnętrzna kolej. Koszt to 21 mln zł.
— Likusy, Redykajny i Gutkowo to osiedla Olsztyna o najgorszej dostępności komunikacyjnej. Urząd Miasta zamierza to zmienić, budując szeroką ulicę Nowobałtycką wzdłuż istniejącej linii kolejowej Olsztyn Główny-Gutkowo. Trwający przetarg ma wyłonić wykonawcę jej dokumentacji projektowej. Nowa ulica nie zlikwiduje jednak podstawowego wąskiego gardła na trasie z Gutkowa do centrum miasta, którym jest Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, dlatego nie zmniejszy korków tworzących się przed nim w godzinach szczytu — czytamy w opinii Forum Rozwoju Olsztyna.
Zdaniem FRO, rozwiązaniem problemów komunikacyjnych osiedli Likusy, Redykajny i Gutkowo byłoby uruchomienie w pobliżu stacji Gutkowo parkingu przesiadkowego typu Park and Ride. — I honorowanie Olsztyńskiej Karty Miejskiej w pociągach regionalnych na odcinku Gutkowo-Olsztyn Główny. Czas przejazdu pociągu z Gutkowa do przystanku Olsztyn Zachodni wynosi zaledwie 6 minut, a do stacji Olsztyn Główny – 10 minut! — czytamy w propozycjach FRO.
Społecznicy zdają sobie sprawę, że projekt rewitalizacji 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo znajduje się na dalszym planie.
Czego potrzebują mieszkańcy osiedli Redykajny, Likusy i Gutkowo: szerszych i lepszych dróg czy kolei miejskiej? Głosuj.
Budowa ulicy Nowobałtyckiej
45.78%
|
Kolej miejska (rewitalizacja 8 kilometrów linii na odcinku Olsztyn - Gutkowo)
49.87%
|
Inne rozwiązanie... (dodaj w komentarzu)
4.35%
|
***
Przypomnijmy, ruszyły konsultacje publiczne w sprawie aktualizacji projektu Krajowego Programu Kolejowego, w którym zapisane są najważniejsze inwestycje kolejowe, jakie będę realizowane do 2023 roku. Projekt został już zaaprobowany przez ministra infrastruktury i budownictwa, a we wrześniu powinien zostać przyjęty przez rząd.
Przypomnijmy, ruszyły konsultacje publiczne w sprawie aktualizacji projektu Krajowego Programu Kolejowego, w którym zapisane są najważniejsze inwestycje kolejowe, jakie będę realizowane do 2023 roku. Projekt został już zaaprobowany przez ministra infrastruktury i budownictwa, a we wrześniu powinien zostać przyjęty przez rząd.
W obecnym KPK znalazło się na liście podstawowej 220 projektów, których wartość wynosi ponad 66 mld zł, w wśród nich są inwestycje kluczowe dla Warmii i Mazur. Poprzedni projekt zakładał inwestycje kolejowe w naszym regionie na poziomie 750 ml zł.
Teraz na liście podstawowej znalazło się pięć dużych projektów, których wartość przekracza 1,5 mld zł. Są to inwestycje na liniach kolejowych: Ełk - Korsze wraz z elektryfikacją, Działdowo - Olsztyn, Szczytno - Ełk, Gutkowo - Braniewo oraz na odcinku Jabłonowo Pom. - Iława - Olsztyn - Korsze.
W pierwszej kolejności rozpoczną się prace na odcinkach Olsztyn - Działdowo oraz Szczytno - Pisz - Ełk. Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi. Wbicie pierwszej łopaty zaplanowano na wiosnę 2018 roku, a zakończenie prac jesienią 2019 roku.
am
Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
olsztyniak #2061315 | 83.9.*.* 8 wrz 2016 13:07
Jak kolego wspomniał lejek przepuści tyle na ile pozwala wylot na dole, więc trzeba poszerzyć wylot. Wystarczy zrobić długi prawoskręt z Artyleryjskiej w Bałtycką, ale poza rondem a wlot w Bałtycką z ronda zawęzić do jednego pasa. Dziwię się że nie zrobiono tego na etapie projektowania widocznie robiono to bez znajomości specyfiki ruchu w tym miejscu, po prostu zza biurka
odpowiedz na ten komentarz
www #2036360 | 95.160.*.* 29 lip 2016 21:10
metro, tylko metro. Proszę sobie wyobrazić , że górska austriacka wioska o 1163 mieszkancach ma cztero przystankowe metro od 1985 ROKU !!! tylko po to , żeby wszystkim , turystom i mieszkańcom żyło sie lepiej , czyściej, bezpieczniej!!
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
KaeR #2036248 | 46.113.*.* 29 lip 2016 18:43
Do Działdowa powinien powstać drugi tor, a łuki powinny zostać wyprofilowane tak, żeby prędkość maksymalna była równa co najmniej 160km/h. - ktoś orientuje się, jaki charakter będzie miała modernizacja tego odcinka? To część linii Olsztyn-Warszawa, pociągi podmiejskie, których być może już za kilka lat jeździło będzie więcej, nie powinny mącić w ruchu pociągom EIC, IC i- mam nadzieję- niedługo również EIP.
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
JAM #2036178 | 81.190.*.* 29 lip 2016 17:21
Czy do lejka można wlać więcej niż na spodzie odda-NIE Więc cóż da Nowobałtycka, tylko kolejne wyrzucenie pieniędzy w błoto.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
m #2036105 | 83.9.*.* 29 lip 2016 16:03
nie trzeba nic inwestować w kolej żeby w Naterkach zatrzymywały się wszystkie pociągi osobowe w tym oczywiście pośpieszne. Wiele osób przesiadło by się z samochodów na kole,j szczególnie teraz kiedy droga powiatowa jest zamknięta z powodu budowy obwodnicy.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz