Rewolucja komunikacyjna w Olsztynie: Więcej autobusów, aktualny rozkład jazdy
2015-12-31 08:00:00(ost. akt: 2016-01-07 11:04:06)
Już jutro (1 stycznia) układ komunikacyjny w Olsztynie zmieni się nie do poznania. Będzie więcej autobusów, zmienią się numery linii i rozkład jazdy. Tramwaje pojadą według skorygowanego rozkładu. Jak się odnaleźć w tym zamieszaniu?
Od 1 stycznia w Olsztynie będzie obowiązywał nowy układ komunikacyjny. Wiąże się to ze zmianą numeracji autobusów (33 dzienne linie ponumerowane od 101 do 309 oraz dwie linie nocne N01 i N02), kursowaniem wszystkich trzech linii tramwajowych według skorygowanego rozkładu (1, 2 i 3), nowymi przystankami i taryfą biletową.
Nowy układ komunikacyjny zakłada również:
>> zwiększenie częstotliwości kursowania większości linii autobusowych (pojazdy będą jeździły co 15 minut w godzinach szczytów komunikacyjnych w dni robocze oraz w dni robocze wolne od nauki szkolnej)
>> zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach wieczornych w dni robocze i dni robocze wolne od nauki szkolnej
>> więcej kursów realizowanych w dni świąteczne
>> więcej kursów linii autobusowych do wybranych osiedli, do których nie dotrą linie tramwajowe
>> zwiększenie częstotliwości kursowania większości linii autobusowych (pojazdy będą jeździły co 15 minut w godzinach szczytów komunikacyjnych w dni robocze oraz w dni robocze wolne od nauki szkolnej)
>> zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach wieczornych w dni robocze i dni robocze wolne od nauki szkolnej
>> więcej kursów realizowanych w dni świąteczne
>> więcej kursów linii autobusowych do wybranych osiedli, do których nie dotrą linie tramwajowe
NOWY UKŁAD KOMUNIKACYJNY W LICZBACH:
· 3 linie tramwajowe
· 35 linii autobusowych
· ok. 27 500 km realizowanych przez wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w ciągu jednego, przeciętnego dnia roboczego
· ok. 8 700 000 kilometrów realizowanych przez wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w ciągu roku
· docelowo 168 pojazdów w ruchu (156 autobusów i 12 tramwajów)
O rewolucji w olsztyńskiej komunikacji miejskiej pisaliśmy na bieżąco, warto jednak przypomnieć podstawowe zasady poruszania się po mieście, rozkład jazdy oraz mapki z przebiegiem nowych linii autobusowych i tramwajowych.
Przede wszystkim zmieni się numeracja autobusów. Numery od 1 do 99 będą zarezerwowane dla tramwajów, chociaż oczywiście na razie w grę wchodzą linie o numerach 1, 2 i 3. Autobusy stałych linii dziennych będą zaczynały się od liczby 100. Przy czym, aby nie rewolucjonizować nazewnictwa, do „setki” dodany będzie obecny numer autobusu, czyli np. dzisiejsza linia nr 1 będzie nosiła numerację 101.
Liczbą 200 będą oznakowane linie autobusowe dowożące do przystanku tramwajowego, od nr 400 będą zaczynały się linie aglomeracyjne, obsługujące ościenne gminy, a linie nocne będą nosiły trzyznakowe numery N01 i N02.
Zniknie linia numer 15, a 36 zmieni trasę. Pojawi się również zupełnie nowa linia autobusowa numer 141 i będzie łączyła Osiedle Generałów z fabryką Michelin. Autobusy będą przyjeżdżały na przystanek „Michelin-Brama nr 6” przy ul. Leonharda tuż przed rozpoczęciem kolejnych zmian, tj. przed godz. 6:00, 14:00, 22:00 i będą odjeżdżały w kierunku powrotnym chwilę po ww. godzinach. Trasę linii na mapce i więcej szczegółów znajdziesz >>> TUTAJ![/b]
Ponadto, na linii 305 łączącej Stary Dwór z Dworcem Głównym korekcie ulegną godziny odjazdów oraz zostaną uruchomione dwa nowe kursy umożliwiające powrót w godzinach popołudniowych. Drobnym korektom uległy rozkłady jazdy wybranych pozostałych linii w nowym układzie komunikacyjnym.
Więcej kursów pojazdami komunikacji miejskiej będzie realizowanych m.in. na odcinkach: ul. Witosa–Śródmieście; ul. Wilczyńskiego–Dworzec Główny/osiedle Podleśna; Gutkowo–Śródmieście; Dajtki–Śródmieście; ul. Wilczyńskiego–ul. Żołnierska; al. Wojska Polskiego–Śródmieście/Kormoran/Jaroty; ul. Wilczyńskiego–Stary Dwór; osiedle Mazurskie–Śródmieście; osiedle Podleśna–Kortowo; ul. Lubelska–Dworzec Główny/Śródmieście oraz wielu innych.
Więcej kursów pojazdami komunikacji miejskiej będzie realizowanych m.in. na odcinkach: ul. Witosa–Śródmieście; ul. Wilczyńskiego–Dworzec Główny/osiedle Podleśna; Gutkowo–Śródmieście; Dajtki–Śródmieście; ul. Wilczyńskiego–ul. Żołnierska; al. Wojska Polskiego–Śródmieście/Kormoran/Jaroty; ul. Wilczyńskiego–Stary Dwór; osiedle Mazurskie–Śródmieście; osiedle Podleśna–Kortowo; ul. Lubelska–Dworzec Główny/Śródmieście oraz wielu innych.
Ponadto autobusy komunikacji miejskiej regularnie zaczną kursować po ulicach, które dziś nie są objęte zasięgiem olsztyńskiej komunikacji miejskiej, a będą to ulice: Artyleryjska, Bukowskiego, Płoskiego.
Pasażerowie, którzy w wyniku wprowadzanych zmian utracą swoje bezpośrednie połączenia będą mogli skorzystać z dodatkowych punktów przesiadkowych: „Galeria Warmińska” na ul. Sikorskiego, „Centrum” na al. Piłsudskiego czy „Filharmonia” i „Skwer Wakara” na ul. Kościuszki.
Pasażerowie, którzy w wyniku wprowadzanych zmian utracą swoje bezpośrednie połączenia będą mogli skorzystać z dodatkowych punktów przesiadkowych: „Galeria Warmińska” na ul. Sikorskiego, „Centrum” na al. Piłsudskiego czy „Filharmonia” i „Skwer Wakara” na ul. Kościuszki.
Nowością w olsztyńskiej komunikacji miejskiej będą także autobusowe linie dowozowe do tramwajów, oznaczone numerami od 201 do 205. Linie dowozowe będą służyć przede wszystkim mieszkańcom Jarot, osiedla Generałów, Pieczewa i Nagórek w sprawniejszym dotarciu do tramwajów oraz powrocie do domów po przyjeździe tramwajem np. ze Śródmieścia lub Dworca Głównego do przystanków przesiadkowych zlokalizowanych w południowej części Olsztyna.
Warto również zwrócić uwagę, że żadne z osiedli, tj. Nagórki, Pieczewo, Jaroty czy Generałów, nie zostanie pozbawione bezpośrednich połączeń autobusowych z centrum Olsztyna czy Dworcem Głównym. Pasażerowie podróżujący z południowych dzielnic w kierunku Śródmieścia i dworca będą mieli możliwość wyboru pomiędzy liniami tramwajowymi i autobusowymi.
Jazda tramwajem nie będzie droższa niż autobusem. Podróż tymi dwoma środkami transportu będzie odbywała się po skasowaniu biletów o tych samych nominałach, czasowych lub na podstawie jednego biletu sieciowego.
Zmiany w cenach i formie biletów autobusowych nastąpiły 1 listopada. W Olsztynie pojawiły się nieobecne wcześniej bilety czasowe, staniały także popularne „sieciówki” — obecnie za bilet miesięczny lub 30-dniowy zapłacimy 88 złotych, czyli o 22 złote mniej niż poprzednio. Jednak zmiany w cenach biletów mają też swoją gorszą stronę... Przeczytaj >>> Nowe bilety i lawina mandatów, bo nie wszyscy wiedzieli o dopłacie do starych
Poniżej tabela z nową taryfą biletową:
Wszystko wskazuje jednak na to, że olsztyński tramwaj nie skróci czasu jazdy z Jarot do centrum. Na swojej stronie internetowej ZDZiT opublikował komunikat, że w związku z uzyskaniem coraz większej liczby testowych danych wprowadzona zostanie korekta rozkładu na wszystkich trzech liniach tramwajowych. Według nowej rozpiski, tramwaj pokona odcinek między przystankami Kanta-Wysoka Brama w 20 minut, a nie jak wcześniej zapowiadano w 16 minut. Czas jazdy będzie zatem taki sam, jak autobusu linii numer 15, która zostanie zlikwidowana.
Wszystko wskazuje jednak na to, że olsztyński tramwaj nie skróci czasu jazdy z Jarot do centrum. Na swojej stronie internetowej ZDZiT opublikował komunikat, że w związku z uzyskaniem coraz większej liczby testowych danych wprowadzona zostanie korekta rozkładu na wszystkich trzech liniach tramwajowych. Według nowej rozpiski, tramwaj pokona odcinek między przystankami Kanta-Wysoka Brama w 20 minut, a nie jak wcześniej zapowiadano w 16 minut. Czas jazdy będzie zatem taki sam, jak autobusu linii numer 15, która zostanie zlikwidowana.
Przypomnijmy, że tramwaj linii numer 1 na trasie Kanta - Wysoka Brama rozpoczął regularne kursy 19 grudnia 2015 roku — po długich miesiącach budowy, po przebudowie głównych ulic Olsztyna i operacji na otwartym sercu drogowym. Każdy, kto w ciągu pierwszych dwóch godzin wsiadł do tramwaju, otrzymał specjalny certyfikat. Zdjęcia i film z otwarcia pierwszej linii znajdziesz w artykule >>> Tramwajowa linia numer 1 ruszyła na stałe w Olsztynie!
Druga linia tramwajowa, której pojazdy kursują od ul. Kanta do Dworca Głównego, zaczęła oficjalnie działać od 27 grudnia 2015 roku. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj >>> Ruszyła druga linia tramwajowa!
Od czwartku (31 grudnia) kursowanie rozpoczyna linia nr 3 z przystanku „Uniwersytet-Prawocheńskiego” przy ul. Tuwima do Dworca Głównego.
Nowy układ komunikacyjny Olsztyna — rozkład jazdy i mapki z przebiegiem linii autobusowych oraz tramwajowych >>> KLIKNIJ!
Komentarze (109) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
monia #1893612 | 83.9.*.* 31 gru 2015 08:05
Czemu nie piszecie , że zniknie także linia nr 2 i 25 ? rzygać mi się chce na te Wasze zmiany. Już widzę poniedziałek rano, jak wszyscy ruszą do pracy.
Ocena komentarza: warty uwagi (37) odpowiedz na ten komentarz
Olo #1893613 | 88.156.*.* 31 gru 2015 08:06
Ciekawe kto wpadł na genialny pomysł likwidacji 15? Cos mi się wydaje że prędzej ja przywróca niż zlikwidowali
Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
waldekirs #1893615 | 89.228.*.* 31 gru 2015 08:11
oddajcie 25 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz
zycze powodzenia #1893618 | 217.99.*.* 31 gru 2015 08:21
Z tym szumnym ukladem komunikacyjnym. Burdel jaki jest teraz ze na 3 tramwaje w rozkladzie przyjezdza 4-ty na pewno zacheci mieszkancow do korzystania z grzymolino. Zejdzcie na ziemie dopok sprawnai komunikacja nie bedzie alternatywa dla samochodu ludzie beda wybierac samochody.
Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
sebax #1893620 | 88.156.*.* 31 gru 2015 08:23
Wasz Kochany nieudacznik grzybowicz siłą was zmusi do jazdy tramwajem. Czy wiecie, że przejazd tramwajem z ulicy Kanta do wysokiej bramy będzie srednio trwał 35 minut ? Przecież to śmiech na sali !!! Najważniejsze że szwagier swoje zarobił i wspomógł kopertą 10% - ową.
Ocena komentarza: warty uwagi (24) odpowiedz na ten komentarz