Powinniśmy wykorzystać siłę Warmii i Mazur. Potrzebne nam silne lobby w parlamencie

2015-09-21 11:56:33(ost. akt: 2015-09-21 10:38:50)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Anna Wasilewska mówi o problemach naszego regionu i sposobach ich rozwiązania.
— To, że nasz region ma problemy komunikacyjne, nikomu nie trzeba tłumaczyć. Czy Pani zdaniem wykorzystujemy wszystkie możliwości, żeby to poprawić?
— Nasz region ma takie same problemy komunikacyjne, jak wiele innych, taki ogólnie jest stan komunikacji w Polsce. Jest wiele do zrobienia, ale też wiele jest robione. Zmiany są w toku, to przecież widać.

Staram się trzymać z dala od nawykowego narzekania. Obecnie realizowana jest S7, Obwodnica Olsztyna w ciągu DK16, dalej 16 – Borki Wielkie-Mrągowo, Olsztyn- Olsztynek i inne. Wykonano wiele kilometrów dróg, na wielu odcinkach trwają prace. Wykorzystujemy wszystkie możliwości, żeby poprawić jakość infrastruktury komunikacyjnej, bo to się bezpośrednio przekłada na bezpieczeństwo użytkowników, na standard życia i rozwój przedsiębiorczości. Należy zdawać sobie sprawę, że jesteśmy tą sama Polską, którą byliśmy, jedynie bogatszą o środki unijne. Te są niezwykle precyzyjnie dedykowane i rozliczane. Środki, które mogą być przeznaczane na infrastrukturę komunikacyjną, są dokładnie tak wydawane.

— Obwodnica Olsztyna i droga nr 16 pokazały, że potrzebne jest silne lobby w Warszawie. Bez tego nasz region nie jest w stanie powalczyć o nowe drogi. Na ile silne jest ono Pani zdaniem?
— Zawsze wszystko można zrobić lepiej. Nie mówię tego w kategoriach krytyki kogokolwiek, ale silne lobby w Parlamencie jest potrzebne naszemu regionowi.
Przez lata pracy w Samorządzie nauczyłam się regionu, rozumiem potrzeby mieszkańców. Te związane z komunikacją są bardzo ważne, ale nie tracę też z oczu konieczności zadbania o to, by były powody do korzystania z tej komunikacji. Mam na myśli to, żeby region tętnił życiem, był mocny gospodarczo, żeby ludzie mieli pracę i powstawały produkty, po które ktoś będzie chciał przyjechać. Ponadto jesteśmy regionem turystycznym, wielokulturowym i to jest nasza siła. Powinniśmy tę siłę wykorzystać w rozwoju przedsiębiorczości. Wówczas będziemy mieli własne środki finansowe na poprawę komunikacji.

— Przede wszystkim nie godzę się na szerzenie informacji o jakimkolwiek wykluczeniu komunikacyjnym regionu. O jakim my mówimy wykluczeniu?
—Region ma słabą infrastrukturę, często niewydajną, z pewnością niezbyt komfortową, ale wykluczenie to zobowiązujący termin, sugerujący niemożność dotarcia czy wręcz niemożność komunikowania się z regionem. Przecież to nie jest prawda.

Ograniczenie komunikacyjne, to chyba lepsze określenie i kompleksowe spojrzenie jest niezbędne. Wymaga dostrzeżenia synergii, korzyści, współpracy między gminami, zasadności gospodarczej inwestycji. Drogi są ważne, ale liczy się to co nakręca siłę regionu - ludzie, inicjatywa, przedsiębiorczość, i to żeby chciało się chcieć.

Region musi żyć, młodzież powinna chcieć tu uczyć się i pracować. Trzeba tworzyć potencjał regionu. Komunikacja jest ważna, ale drogi muszą prowadzić do ... CZEGOŚ!

— Jest Pani orędowniczką ZIT. Co kryje się za tym skrótem?
— Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - to nowa forma współpracy samorządów współfinansowana ze środków unijnych. To partnerstwa miast i otaczających je gmin . Samorządowcy wspólnie ustalają strategię działań i wskazują inwestycje niezbędne do ich osiągnięcia. Jak mam nie być zwolenniczką? Największą wartością społeczną człowieka jest umiejętność współpracy, tworzenia wspomnianej synergii. To samo dotyczy ZITów. Partnerstwo, współpraca, wspólne cele, korzyści dla każdej z gmin. Według mnie tylko tak można budować siłę regionu. Poprzez analizę wspólnych potrzeb i korzyści, poprzez współpracę. To wielkie zadanie dla samorządów terytorialnych. Mają do dyspozycji wszystkie dostępne narzędzia demokratycznego rządzenia. Cóż można chcieć więcej - do roboty!

— Czy zgodzi się Pani z opinią przedsiębiorców, że bez dobrych dróg trudno rozwijać biznes?
— Przecież to rzecz oczywista . Myślę że każdy ma taką świadomość. Ale komunikacja to nie tylko infrastruktura drogowa. Szeroko rozumiana komunikacja, ma bardzo duży wpływ na biznes.
Telefony, internet, transport drogowy , kolejowy, lotniczy. Wszyscy się spieszymy do poprawy jakości życia. Ja też chciałabym już żyć w uporządkowanym regionie i kraju.

Spójrzmy jednak uczciwie gdzie byliśmy kilkanaście lat temu? Byliśmy zadłużonym krajem na skraju bankructwa. Naprawdę bardzo dużo się zmieniło. A obecnie Polska, region potrzebuje konsekwencji w działaniu, realizowania przyjętych strategii i programów oraz mądrych i sprawdzonych polityków . Urzędnik powinien wspierać przedsiębiorcę! To jedyna logika, nie ma innej! To jest nasz wspólny interes.



Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Lobby jest! #1821098 | 37.152.*.* 23 wrz 2015 22:42

    A nawet są. Wielobranżowe, wielointeresowne, multifunkcyjne, politycznie wielobarwne.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. trick #1820573 | 83.6.*.* 23 wrz 2015 09:01

    akurat ta Pani dla Regionu zrobiła bardzo dużo, a co do pokazywania się ... każdy marszałek, reprezentant władzy na każdym szczeblu, po prostu bywa. To jeden z elementów ich pracy. Po co tyle polskiego jadu? Jak do władzy dojdzie wasz PiS, też będą bywać - przecież to oczywiste :))) Po co zabierać głos, gdy nie ma się nic do powiedzenia?

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. MK #1819915 | 78.133.*.* 22 wrz 2015 13:01

    BLA BLA CAR żeby tylko dochrapać się do sejmowej posadki. Jeszcze lepsza fucha niż "wieczny członek zarządu województwa", wiecznie niezdecydowana, wystawiana przez Protasa na wszelkie stanowiska i sromotnie wszytsko przegrywa. Ta Pani pomimo silnej promocji i pokazywania się wszem i wobec jest po prostu niewybieralna...

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  4. Moze ktos; #1819725 | 88.156.*.* 22 wrz 2015 10:07

    Mi powie co Wasilewska zrobila dla Warmii-Maz poza tym ze obskakuje wszystkie imprezy otwarc obiektow z Arbuzem i jakich jakich tam regat a ostatnio widzialem jak z Bozej laski wreczala jakie tam upominki-tak wygladalo jakby jej sie nie chcialo, czas pogonic tych nierobow za 5-6 tys i startowac do Sejmu--koryta za 15 tys.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

  5. marek #1819368 | 88.156.*.* 21 wrz 2015 14:55

    To jest sztuka, jak mowic zeby nic nie powiedziec. PO rzadzi od 8 lat, gdzie jest to silne lobby na rzecz regionu? Czy moze dopiero powstanie? Jak damy wam rzadzic kolejne 4 lata? Teraz ma byc budowana S6 ze szczecina do gdanska z DRUGA obwodnica trojmiasta. Caly region sie tym podnieca bo juz sa plany wielkich inwestycji wzdluz budowanej drogi ktora - jak sie dumnie nazywa polaczy berlin z kalinigradem. Tyle ze te 2 miasta - a w zasadzie cale panstwa lepiej polaczyla by 16tka z grudziadza do olsztyna (w ostrodzie w 7ke na elblag) i nie trzeba by bylo obiezdzac calego pomorza. Ale taka wlasnie polityke uprawia PO od 8 lat, laduje cala kase w kilka miast (gdansk, wawa, wroclaw, lodz) a reszta poslow z innych regionow musi robic glupie miny i gadac glupie frazesy tak jak Pani Wasilewska, ze komunikacja to tez telefon. Bez ekspresowej 16tki od grudziadza do augustowa nasz region bedzie wykluczony komunikacyjnie, nie bedzie mial rownych szans w rywalizacji o inwestorow z regionami dobrze skomunikowanymi z reszta europy. Dla nas jest to ostatni dzownek, kolejne 4 lata rzadow PO wyklucza nasz region dlatego ze nie bedziemy w stanie rywalizowac z regionami promowanymi przez PO.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5