Pieszy przed samochodem, galeria handlowa pod gołym niebem. Tak zmieni się centrum Olsztyna?

2015-06-03 18:02:20(ost. akt: 2015-07-27 11:25:36)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Olsztyńscy urzędnicy przedstawili pomysł na uspokojenie ruchu w śródmieściu. Odważnych propozycji nie brakuje. Wszystko po to, żeby wyprowadzić tranzyt z miasta, a na szczycie piramidy komunikacyjnej postawić pieszego, a nie samochód.
Podczas wtorkowych konsultacji z mieszkańcami wyraźnie podkreślano, że program nie jest jeszcze projektem wykonawczym, a jedynie wstępną strategią mającą odwrócić tendencje, jakie od lat panują w centrum. — Chcemy ograniczyć tranzyt, czyli ruch samochodów, które tylko przejeżdżają przez centrum, nie zatrzymując się tam — wyjaśniała Magdalena Rafalska, dyrektor ratuszowego Wydziału Rozwoju i Budownictwa. Dokument ma już pozytywne opinie sanepidu i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

W pewnym stopniu ruch w śródmieściu uspokoi tramwaj, który już za kilka miesięcy przetnie al. Piłsudskiego, przez co samochody będą miały tam tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Poszerzone zostaną także chodniki. Kolejnymi działaniami miasta miałoby być w przyszłości wprowadzenie strefy „tempo 30”, czyli ograniczenia prędkości. Takie rozwiązanie zostałoby wykorzystane na obszarze około dwóch kilometrów kwadratowych. Oprócz tego, natężenie ruchu samochodowego mają zmniejszyć m.in. hierarchizacja ulic (wypchnięcie miejskiego tranzytu z centrum), budowa skrzyżowań równorzędnych i przywrócenie alejowego charakteru ul. Dąbrowszczaków czy Kopernika.

Sporo zmieniłoby się także na Starym Mieście. Stałoby się ono „galerią handlową pod gołym niebem”. Stworzenie takiego azylu dla pieszych i rowerzystów ma umożliwić wprowadzenie na starówce tzw. strefy zamieszkania, gdzie auta nie mogłyby jechać szybciej niż 20 km/h. Ten pomysł nie trafił jednak do niektórych staromiejskich przedsiębiorców. Ich zdaniem mniejszy ruch źle wpłynie na ich interesy. Z drugiej jednak strony nie brakowało też opinii, że to nie samochody zostawiają pieniądze w sklepach czy barach, ale ludzie. 



erbe
Więcej o pomysłach związanych m.in. z handlem, pieszymi i rowerzystami w piątkowym wydaniu dodatku "Tydzień w Olsztynie i powiecie". Wydanie będzie dostępne wraz z Gazetą Olsztyńską od rana w punktach sprzedaży oraz na stronie >>> kupgazete.pl

Komentarze (34) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ja #1785135 | 194.99.*.* 29 lip 2015 14:46

    Jeśli fakty nie pasują do narracji tym gorzej dla faktów - najpierw należy zapewnić możliwość ominięcia centrum a potem dopiero ograniczać w nim ruch. Mam płonne nadzieje, że bystrzachy z Ratusza rozumieją tę zależność. No chyba, że szukamy na siłę pasażerów tramwajowych ;-)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. ole #1751438 | 195.225.*.* 10 cze 2015 15:22

    Najpierw to precz z gRzymowiczowatym cieciem nieuDacznikiem.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. basia #1747991 | 89.228.*.* 5 cze 2015 06:39

    przez centrum Olsztyna będzie sie woził betonowicz z domu do ratusza dumnie przecież za tyle milinów kupił sobie autko a przy okazji będzie woził nie za darmo mieszkańców i przy okazji do robi sobie do pensji

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  4. opa #1747888 | 164.126.*.* 4 cze 2015 22:01

    a ja tam z dumą pojadę 30 km/h pilsudskiego na moim rowerku :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Otóż to #1747831 | 95.90.*.* 4 cze 2015 20:53

      Ratusz nie posiada strategicznego planu dla Olsztyna i rzuca się z jakąś inwestycją to tu, to tam. Ale patrząc na to z lotu ptaka mamy chaos decyzyjno-inwestycyjny. Z jednej strony budowany jest z dwuletnim opóźnieniem spowodowanym niedowładem organizacyjnym nowoczesny tramwaj, z drugiej strony mamy szereg podstawowych ulic w stanie katastrofy budowlanej. Oznacza to, że środki są źle rozprowadzane, nierównomiernie. Dobrze ktoś zauważył poniżej. Niektóre skrzyżowania są kilkakrotnie za miliony złotych przerabiane i dobre w tym momencie pytanie, dlaczego? Widać coś zostało przeoczone, niedopracowane, nieprzemyślane. Jaką mamy gwarancję, że te "rewolucyjne" rozwiązania w Centrum sprawdzą się? Z tą ekipą nie ma takiej gwarancji! Brak jest obwodnicy śródmiejskiej, która zebrałaby zwiększony ruch po likwidacji ruchu z Piłsudskiego. Ktoś przeprowadził jakieś symulacje? Gdzie one są? Proszę je przedstawić. Korzystanie z kasy Brukselskiej to też umiejętność. Ssanie tych pieniędzy dla samego ssania powoduje, że w mieście są coraz większe dysproporcje w rozwoju.

      Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (34)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5