Budować nowy czy remontować stary? Gorąca dyskusja w sprawie dworca w Olsztynie

2015-05-29 07:10:00(ost. akt: 2015-05-29 09:18:49)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Niedawna debata nad losem olsztyńskiego dworca znowu wywołała burzliwą dyskusję. Obozy są dwa. Po jednej stronie stoi prywatny inwestor, który na miejscu starych budynków chce wybudować Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Po drugiej stronie stoją przedstawiciele Forum Rozwoju Olsztyna, którzy proponują remont obecnych dworców. Jakie argumenty mają obie strony?
Zupełnie nowe dworce mają kosztować nieco ponad 16 milionów złotych. Oprócz tego powstanie plac miejski i kładka łącząca dworzec kolejowy z Zatorzem. Prace obejmą także budowę nowego fragmentu ul. Partyzantów na odcinku łączącym jej dotychczasowy przebieg z planowanym węzłem przesiadkowym na placu Konstytucji 3 Maja, a także przebudowę ul. Lubelskiej na odcinku od wjazdu do ZCK i nowego dworca autobusowego do skrzyżowania z ul. Przemysłową. Częścią ZCK będzie także centrum handlowe. Cała inwestycja zamknie się w kwocie ponad 100 milionów euro.

Forum Rozwoju Olsztyna uważa natomiast, że starym dworcom wystarczy jedynie ich gruntowny remont. W przekonaniu FRO budynki dworca powinien utrzymywać PKP. — Dworzec jest obiektem publicznym, a misją PKP jako firmy w znacznej mierze państwowej nie jest zysk za wszelką cenę, ale odpowiednie utrzymanie infrastruktury kolejowej — mówi Tomasz Birezowski, prezes FRO. — Budynek dworca po remoncie utrzymałby swoją rolę w przestrzeni publicznej, pełniąc funkcję dworcową z elementami małego i średniego handlu, w formie sklepów w istniejących i przeznaczonych do tego przestrzeniach dworca, wolnych standów, otwartych kafejek czy restauracji. Koszt remontu wahałby się między 15 a 20 mln zł.

Tomasz Birezowski powołuje się przy tym na remonty dworców w innych miastach, m.in. Centralnego i Wschodniego w Warszawie, a także w Gdyni. Z taką propozycją nie zgadza inwestor ZCK.

Więcej argumentów obu stron w piątkowym wydaniu Gazety Olsztyńskiej. Wydanie można kupić także przez internet na >>> kupgazete.pl

Czytaj e-wydanie



Komentarze (80) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Sergio #1767259 | 95.160.*.* 2 lip 2015 22:34

    Sprawa jest jasna... Większość z Was chciałaby aby Olsztyn nic się nie zmieniał to tak jak mocherowe berety ( im nawet i drzewa w mieście przeszkadzają ) ale tak jest zawsze.. Budowali ul. Artyleryjską nową ludzie płakali że po co.. Bałtycką nową że nie potrzebne... itp.a każdy dziś korzysta z zadowoleniem. Dzień w dzień jeżdżę przez dworzec do pracy i nawet sobie sprawy nie zdajecie ile ludzi przewija się przez niego... poza tym galeria na dworcu... sam podróżując i czekając na pociąg bo np. (wcześniej skończyłem pracę, lekcje ) pochodziłbym po galerii tak a nawet z nudów... a nie czekając na pociąg musisz iść na śmierdzący peron bo w środku jeszcze bardziej wali pijaństwem, wiem i szczochami. W głowie się nie mieści że nie chcecie zmian... ale w domu nowy komp, telewizor, tablet, telefon, Jakoś do tych zmian nie mieliście zarzutów.... Ludzie obudźcie się, czasy się zmieniają, czas na zmiany. Kto to widział aby dworzec miał 41 lat bez gruntownych zmian lub remontów. Wstydzą mnie ludzie przeciwni nowemu dworcowi a co do obrońców zieleni to się obudźcie i zajmijcie się wycinaniem lasów...

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz

  2. ss #1752500 | 46.186.*.* 12 cze 2015 02:06

    i gdzie był rozum i głowa, gdy były już plany z budową nowego dworca z galerią handlową, żeby wydawać zgodę na budowę Dekady? Dlaczego w Olsztynie zaśmieca się takie lokalizacje takimi barakami?! Czy zamiast Dekady nie mógł w tym miejscu zostać wybudowany po prostu biurowiec? Prędzej już biurowiec w tym miejscu uratowałby od zamknięcia hotel kormoran, niż te obecne brednie o rozwoju turystyki.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. ss #1752499 | 46.186.*.* 12 cze 2015 01:57

    Osobiście nie jestem za kolejną galerią, ale dworzec sam w sobie, też już przestał być dworcem, o czym najlepiej świadczy fakt zniknięcia już na stałe z głównej ściany rozkładu jazdy - teraz rozkład jazdy wisi gdzieś na bocznej ściance w formacie A3, jak na dworcu w jakiejś zapadłej dziurze, bo nawet normalnej informacji już nie ma - aż żal dupę ściska, żeby na dworcu w mieście wojewódzkim, "stolicy" polskiej turystyki, nie było chociaż jednego infokiosku, żeby sprawdzić rozkład jazdy online, czy biletomatu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. ss #1752498 | 46.186.*.* 12 cze 2015 01:45

    nie wiem, jak często "przedstawiciele Forum Rozwoju Olsztyna" bywają na dworcu, ale raczej chyba sporadyczne, bo chyba nie zdają sobie sprawy, jak tam było i jest na co dzień. Obecny dworzec jest przestarzały, zapuszczony, opustoszały, zapyziały i śmierdzący w każdym kącie. Za każdym razem, gdy tylko lekko pokropi deszcz, w tunelu rozgrywają się sceny niczym z potopu. Biurowiec, będący częścią dworca - jest w środku straszny - zapewne nie każdy miał tam możliwość być. A jest tam po prostu strasznie - jak za strasznej komuny. Poza tym, dworzec był już rewitalizowany - wymieniono szyby od frontu, wymieniono drzwi, odświeżono wnętrze dworca, postawiono nowe kioski itd itd - ale nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów - nadal jest tam menelnia, są opustoszałe mini kioski, a dworzec jest ogólnie sam w sobie odpychający i trzeba to w końcu zrozumieć i się z tym pogodzić. Dziś są inni ludzie, inne realia, inne oczekiwania - dziś liczy się komfort, a więc - przede wszystkim ruchome schody/winda na perony - w końcu to nie kolejny skansen, czy bazar a la hala zatorzanka, a dworzec miasta wojewódzkiego! - a tu ludzie jak za króla ćwiaczka muszą się ciągać z tobołami po schodach, albo pomykać ukradkiem przez tory. Gdzie jest normalna poczekalnia. Przecież tam trzeba wszystko przebudować, żeby woda nie zalewała ciągle tego nieszczęsnego tunelu na perony. Przydałoby się również normalne przejście na Zatorze - przecież tam też jest cywilizacja, ludzie przyjeżdżają tam do pracy, np. do szpitali

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  5. Olsztyniak na emigracji #1745902 | 46.112.*.* 1 cze 2015 23:17

    W Poznaniu jest kapitalny dworzec łączony z galerią. Taka galeria właśnie na dworcu ma rację bytu! A to dlatego, że przez dworzec przewijają się dziennie setki turystów, a więc nie tylko Olsztyn robiłby tam zakupy. Zresztą lepsze chodzenie po galerii gdy masz godzinę do pociągu lub przesiadki, niż patrzenie się jak sroka w gnat na smutnych peronach.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (80)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5