Tak rodzą się tramwaje dla Olsztyna

2014-11-14 12:33:18(ost. akt: 2014-11-17 12:42:42)

Autor zdjęcia: Rafał Bieńkowski

Zajrzeliśmy do zakładów firmy Solaris w Środzie Wielkopolskiej oraz Poznaniu. Na własne oczy mogliśmy przekonać się, jak krok po kroku przebiega proces budowy tramwajów, które już za rok będą woziły mieszkańców naszego miasta. Byliśmy w zakładach firmy Solaris w Wielkopolsce, czyli w miejscu zwykle niedostępnym zwykłym pasażerom.
Na razie tramwaje dla Olsztyna mają postać stalowych konstrukcji. Montaż kolejnych elementów maszyn wciąż odbywa się w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej. Tramwaje dopiero później zostaną przetransportowane do Poznania, gdzie prowadzone są kolejne, finalne już procesy produkcyjne. W środę — kiedy zwiedzaliśmy zakład w stolicy regionu — Solaris kończył już budowę m.in. nowoczesnych tramwajów dla niemieckiego Brunszwiku. Wkrótce przyjdzie czas na nasze.

Napęd oparty na czterech silnikach

Stanowiska spawalnicze, prasy przemysłowe o mocy 400 ton, hałas dziesiątek specjalistycznych urządzeń i bardzo rygorystyczna kontrola jakości każdego pojedynczego elementu — m.in. tak wygląda zwykły dzień pracy zakładu w Środzie Wielkopolskiej pod Poznaniem. Tam proces produkcyjny polega przede wszystkim na obróbce podstawowych elementów konstrukcji nośnej przyszłego tramwaju, który w 2015 r., dokładnie w 50. rocznicę likwidacji dawnego torowiska, wróci do naszego miasta.

— Czwarty olsztyński tramwaj jest już w produkcji. Mamy już gotowe konstrukcje nośne, czyli tzw. pudło. Wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem i wcześniejszymi założeniami. Dwa tramwaje powinny być gotowe już w połowie 2015 r., natomiast cała reszta trafi do Olsztyna pod koniec września — mówi "Gazecie Olsztyńskiej" Tomasz Broniarczyk, zastępca dyrektora ds. produkcji tramwajów w Środzie Wielkopolskiej.

Solaris za ponad 120 mln złotych ma dostarczyć do Olsztyna piętnaście niskopodłogowych tramwajów Tramino. Będą to przede wszystkim pojazdy dwukierunkowe o długości 29,3 m, wyposażone w sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron oraz mogące przewozić ponad 200 pasażerów. Jak zaznacza producent, tramwaj dla Olsztyna będzie pojazdem trójczłonowym.

Co to oznacza? Każda część maszyny będzie osadzona na tzw. wózku. Dwie skrajne będą wózkami napędowymi, a środkowa wózkiem tocznym. Układ napędowy składać będzie się z czterech silników trakcyjnych. Pojazd ma być przy tym bardzo cichy.

Będzie szerzej niż w Niemczech

Firma Solaris to jeden z europejskich liderów na rynku producentów nie tylko tramwajów, ale również niskopodłogowych autobusów i trolejbusów. Produkowane tam pojazdy jeżdżą już więc po 28 krajach całej Europy. Wciąż trwa produkcja tramwajów m.in. dla wspomnianego Brunszwiku.

Przedstawiciele firmy zapewniają jednak, że chociaż tramwaje dla Olsztyna będą nieco inne, to i tak ich budowa utrzymana zostanie w najwyższej technologii. — Tramwaje dla Brunszwiku czy też Jeny, będą miały trochę inną konstrukcję, nie będzie tam m.in. metalowych dachów. A tramwaj olsztyński będzie taki miał — dodaje Tomasz Broniarczyk.

Różnic będzie jednak nieco więcej. — Tramwaj dla Brunszwiku będzie jednokierunkowy, będzie posiadał więc kabinę tylko z jednej strony. Tramwaj dla Olsztyna jest dwukierunkowy i będzie miał je z obu stron. Wasz pojazd będzie również szerszy. Rozstaw będzie wynosił 1435 mm w związku z czym szerokość przejścia między siedzeniami będzie dużo większa — dodaje Dariusz Długaszek, dyrektor sprzedaży w dziale pojazdów szynowych firmy Solaris.


Rafał Bieńkowski

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. do olsztyniak #1579316 | 46.112.*.* 26 lis 2014 23:29

    Sam jesteś głupi! Kto Ci zmieni auto na tramwaj?! Pracownicy Michelina?! Pracownicy całej Lubelskiej, Towarowej?! Chyba tylko te kilkadziesiąt osób z ratusza, bo sobie do roboty nitkę podciągnęli. Zastanów się co piszesz, bo rzygać się chce od tego jarania się tymi tramwajami. Taka inwestycja, a gówno będzie dochodu, bo olali tylu potencjalnych pasażerów. I nie pier... mi tu o komforcie, bo latem będziesz tak samo w nim śmierdział jak w autobusie czy tej Twojej okejce.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. as #1576008 | 83.31.*.* 25 lis 2014 19:10

    To może ktos z Redakcji wybierze się na ul Płoskiego, gdzie właśnie w ramach budowy linii tramwajowej zawalił sie mur oporowy tuż przy skrzyżowaniu z Witosa po stronie sklepu InterMarche. Budowany chyba jeszcze przez PUDiZ, potem poprawiany minimu m raz przez FCC a teraz w OGROMNYM pośpiechu rozbierany. Oczywiście o tej katastrofie budowlanej ani słowa w mediach bo Osoba odpowiedzialna stara się o reelekcję :( Może Nadzór Budowlany zainteresuje się tą sytuacją? Redakcji

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. warmia #1557065 | 95.49.*.* 18 lis 2014 19:46

    Tramwaje to raczej gwóźdź do trumny . Grzymowicza ale i miasta . Fatalna trasa mętne finansowanie . A do tego przefantastyczne założenia że olsztyniacy niczym lemingi rzucą sie nimi wozić . A figę . Pojadą dziadki i tak za darmochę . Nikt znajomy nie zmieni auta , motorka itp na te pudła .Do tego postępujaca szybko bieda każe sie zastanowić olsztyniakom czy tramwaj a może pieszo lub rowerem jak cieplej ? Przy fatalnym poziomie rozwoju kraju ( poniżej 150 miejsca w świecie -ranking PKB przyrost ) i jeszcze gorszej stagnacji w Olsztynie drogi tramwaj to szaleństwo . Allenstein pozwolił sobie na tramwaje za forsę z Berlina w czasach prosperity Cesarstwa Niemiec . Za chudego Gomółki tramwaje zaorano . Z biedy . To niczego widać tu nikogo nie nauczyło .

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. kok #1555543 | 213.158.*.* 18 lis 2014 14:33

      Czytając te komentarze potwierdza się ,że Olsztyn to popegeerowska wieś.Bardzo duża ale wieś. Głosowanie na Małkowskiego pokazuje jakie standardy w tej wiosce obowiązują.

      odpowiedz na ten komentarz

    2. Tak dla Olsztyna, nie dla Małkowskiego #1555386 | 178.235.*.* 18 lis 2014 13:56

      Oby tylko Małkowski nie wygrał wyborów!!!! Tramwaje to wielka inwestycja, za którą wszyscy jeszcze kiedyś podziękują Grzymowiczowi.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (20)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5