Tramwaje odmienią serce Olsztyna

2014-10-31 11:04:28(ost. akt: 2014-10-31 12:03:42)

Autor zdjęcia: UM Olsztyna

Przyszły kształt alei Piłsudskiego po reaktywacji olsztyńskich tramwajów jest zdecydowanie tym odcinkiem, o którym mieszkańcy i urzędnicy dyskutowali najgoręcej. Nic dziwnego, skoro mówimy o ulicy, która kompletnie odmieni charakter olsztyńskiego śródmieścia. Miasto zapewnia jednak, że nowe rozwiązania będą przyjazne zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Ma być też bezpiecznie, bo samochody będą musiały nieco zwolnić.
Na odcinek D przyszłej linii tramwajowej składają się oprócz alei Piłsudskiego również plac Jana Pawła II oraz ulice 11 Listopada i Pieniężnego. Nic dziwnego, że to właśnie do tego fragmentu na etapie jego planowania pytań było najwięcej. Kilka miesięcy temu — mimo tradycyjnych konsultacji społecznych — miasto zdecydowało się nawet zainstalować przed ratuszem makietę z dokładnym przebiegiem torowiska przez aleję Piłsudskiego. Umowę na budowę jednego z najważniejszych odcinków linii tramwajowej podpisano 21 października. Przetarg wygrało konsorcjum firm, na czele którego stoi przedsiębiorstwo Balzola Polska. Według zapisów kontraktowych, odcinek D ma być gotowy najpóźniej do 28 lipca przyszłego roku. Zawarta umowa opiewa na na blisko 20 milionów złotych.

Duże pieniądze oznaczają bardzo duże zmiany. Główne założenia dotyczące nowego wizerunku śródmieścia Olsztyna mówią przede wszystkim o przystosowaniu alei Piłsudskiego bardziej pod pieszych, a nie jak dziś pod kierowców samochodów. Dlatego jezdnia będzie miała zaledwie po jednym pasie ruchu w każdą stronę (środkiem pojedzie tramwaj), wprowadzone ma zostać również ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Na alei Piłsudskiego poprowadzone będą dwa tory (tramwaje będą się mijać). Zakres robót obejmuje również jednotorową linię tramwajową w ulicy 11 Listopada do skrzyżowania z ulicą Curie-Skłodowskiej i placu Jedności Słowiańskiej, przebudowę chodników, wyznaczenie jednokierunkowych ścieżek rowerowych na jezdni alei Piłsudskiego (pomiędzy ulicami Kościuszki i Dąbrowszczaków), a także zmianę organizacji ruchu na ulicy Pieniężnego na odcinku od placu Jana Pawła II do ulicy 22 Stycznia, jako dwukierunkową wraz z dostosowaniem skrzyżowań. Kiedy prace dobiegną końca, przynajmniej na początku kierowcy będą musieli poruszać się tymi ulicami szczególnie ostrożnie. Mimo obaw miejscy urzędnicy zapewniają, że centrum miasta nie będzie się nagminnie korkowało.

Zdaniem prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza, przyjazd tramwajów do centrum miasta sprawi, że ta część stolicy regionu zyska bardziej wielkomiejski charakter: — Trakcja tramwajowa na alei Piłsudskiego to niejako zwieńczenie całego projektu tramwajowego. Nie jest to długi odcinek, ale bardzo istotny, bo doprowadzający trakcję tramwajową do Starego Miasta. To jednocześnie reprezentacyjna ulica Olsztyna, więc tramwaj przyda jej blasku i tchnie nowe życie. Efektem zmian będzie spowolnienie ruchu, wprowadzenie ścieżki rowerowej, a także przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Centrum Handlowego „Aura”. Jestem przekonany, że olsztynianie polubią tramwaj na alei Piłsudskiego i za kilka lat nie będą sobie w stanie wyobrazić tej ulicy bez tego nowoczesnego środka transportu — mówi gospodarz miasta.

ko

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (61) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Gosc z Wawy. #1549363 | 213.158.*.* 17 lis 2014 13:40

    Czy jesli ktos kto placi OC za samochod - jezdzi na benzyne , placi podatki i ciagle cos plai i płaci. to bedzie dodatkowo placil za tramwaj ??? i hyba komus sie cos pomylilo a ludzie przesiada sie na tranwaje , nagle aly swiat sie zmieni na lepsze... To czytajcie to..... Ludzie będą ginąć pod kołami- szynami tranwajów. pomimo zielonego swiatla dla ludzi tramwaj ma pierszeństwo i momentalnie przyspiesza z hamowaniem jest gorzej ale to moe i lepiej bo ZUS sie ucieszy ... mniej mocherow.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  2. Spółdzielcze serca #1539691 | 87.205.*.* 10 lis 2014 06:51

    Rozdarte sprzecznościami widocznymi jak na dłoni. Startuje w wyborach szereg osobistości inosobliwości z takim spółdzielczym rodowodem. Jako ciągjiki oczywiście prezesowskie Procyk z Przedwojskim. Podoczepiane w röżnorakich komitetach bliscy im oraz dalecy mentalnie kandydaci: Mokra, Mikulska, Ciborowska nawet, Możejko, Tobolska, Szostek, Szmidt, Butajło, ...Krzyżyki stawiać z rozeznaiem, zgodnie z zasługami.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  3. Majdter #1537713 | 95.41.*.* 8 lis 2014 11:50

    https://m.youtube.com/watch?v=vmykTMm8tR c

    odpowiedz na ten komentarz

  4. ela #1535049 | 89.228.*.* 6 lis 2014 10:12

    bardzo się cieszę że będą tramwaje brawo panie prezydencie a te komentarze są żałosne

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

  5. kardiolog #1534097 | 109.243.*.* 5 lis 2014 14:47

    Grzymowicz nie widział Partyzantów.Policjanci zaprocie czcigodnego do waszych komend.Zobaczy jak wyglądają dziury w jezdni.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (61)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5