Jak Olsztyn zmienił się przez cztery lata?

2014-10-24 15:02:37(ost. akt: 2014-10-24 18:03:38)
ul. Artyleryjska

ul. Artyleryjska

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Minione cztery lata były dla stolicy Warmii i Mazur czasem nadrabiania zaległości w drogownictwie. Na szczęście wiele zniszczonych ulic udało się reanimować, udało się również wybudować nowe, czego przykładem może być ul. Artyleryjska. Wizja bezpiecznego i przyjaznego komunikacyjnie miasta nie zostanie jednak zrealizowana bez olsztyńskich tramwajów. Bo jednym z głównych celów miasta jest przekonanie olsztynian, że przesiadka do komunikacji publicznej może okazać się wygodniejsza niż pokonywanie miasta własnym samochodem.

Obwodnica Olsztyna


Po latach starań władz miasta olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił dwa przetargi na budowę 10- i 14-kilometrowego odcinka obwodnicy. Całkowity koszt budowy wymarzonej trasy wyniesie ok. 1,4 mld zł. Obwodnicą mamy pojechać w 2018 r. Stolicę regionu ominą w końcu dzięki temu ciężarówki, których mieszkańcy zdążyli się już naoglądać pod swoimi oknami. Ciężki ruch niszczył przy okazji miejskie drogi. Budowę południowej obwodnicy weźmie na siebie GDDKiA, ale ważną rolę odegra tutaj również Olsztyn. To miasto musi dowiązać ulice do planowan ej obwodnic . Już kilka miesięcy temu zawarto umowę w sprawie rozbudowy drogi Olsztyn-Butryny-Zgniłocha. Kolejne dowiązania ulic dotyczą budowy połączenia ulic Wilczyńskiego i Płoskiego z drogą krajową nr 51 na odcinku alei Warszawskiej, budowy nowego przebiegu ul. Pstrowskiego do węzła Szczęsne oraz budowy ul. Towarowej od skrzyżowania z ul. Leonharda wraz z przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Stalową.

Skrzyżowanie al. Warszawskiej i Armii Krajowej


Jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście wybudowane zostało praktycznie od zera. Za blisko 14 mln złotych poszerzono jezdnie, na każdej z czterech ulic dobudowano prawo- i lewoskręty, wydłużono buspasy, wymieniono podbudowę jezdni. Na zmianach skorzystają nie tylko kierowcy. Powstały bowiem również nowe chodniki, ścieżki rowerowe, latarnie i sygnalizacja świetlna. Aby dowiedzieć się, jak wielka to była inwestycja, wystarczy rzucić okiem na "budowlane" liczby. Podczas zakończonych w połowie tego roku prac położono 17,5 tys. mkw jezdni, 4,5 tys. mkw chodników, wykorzystano 10 tys. ton mieszanki bitumicznej. Nie zapomniano jednak o ekologii, czego dowodem jest posadzenie 120 drzew i ponad 4,5 tys. krzewów.

al. Warszawska

Ulica Artyleryjska


Zdecydowanie jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat w mieście, która wyraźnie odciążyła ruch na Zatorzu i w Śródmieściu. Ważna również z tego względu, że wybudowana w 2012 r. ul. Artyleryjska jest zupełnie nową trasą. Budowa strategicznej ulicy pochłonęła prawie 106 mln zł, ale większość tej sumy stanowiło dofinansowanie Unii Europejskiej. W latach 2010-2012 wybudowano m.in . ok. 2 km drogi od ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, most na Łynie oraz wiadukt nad torami przy al. Wojska Polskiego. Inwestycja była niezbędna, co pokazują liczby dotyczące natężenia ruchu w tym miejscy. Na przykład w lutym 2013 r. w ciągu jednego dnia jezdnią północną przejechało dokładnie 9613 samochodów osobowych oraz 1167 ciężarówek i aut dostawczych. Co ważne, budowę ul. Artyleryjskiej chwalą sami kierowcy.

Ulica Bałtycka


Kolejna strategiczna ulica, która zyskała nowe życie. Chociaż przez wiele miesięcy jazda ul. Bałtycką była dla mieszkańców udręką, to teraz jest jedną na najbezpieczniejszych tras w Olsztynie. Inwestycja była ważna również z tego względu, że według szacunkowej prognozy w 2020 r. ul. Bałtycką może przejeżdżać nawet blisko 40 tys. aut w ciągu doby. Całkowity koszt przebudowy drogi to ok. 28 mln zł z czego aż 17 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie. Po przebudowie ul. Bałtycka ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, trasy rowerowe, wydzielone zostały również pasy lewoskrętów w najważniejsze ulice. Warto spojrzeć na liczby: przebudowano prawie 1,9 km drogi, wybudowano cztery skrzyżowania, 1,3 km tras rowerowych, powstało pięć zatok autobusowych oraz ponad 3 km nowych lub przebudowanych chodników. Co ważne inwestycja uwzględniała także zastosowanie barierek i specjalnych wygrodzeń zabezpieczających przed wtargnięciami na ruchliwą jezdnię. Miejmy nadzieję, że zmniejszy to ryzyko wypadków z udziałem pieszych.

al. Bałtycka

Ulica Płoskiego


Kolejna inwestycja, która znacznie ułatwiła życie mieszkańcom miasto, w szczególności tych z osiedla Jaroty. Ul. Płoskiego wraz z ul. Witosa nazywana jest małą obwodnicą tego osiedla. Budowa ok. 1,5-kilometrowego przedłużenia al. Sikorskiego rozpoczęła się w 2010 r., a już w 2011 r. z nowej trasy mogli skorzystać pierwsi kierowcy. Budowa ulic Płoskiego i Witosa łącznie kosztowała prawie 30 mln zł. Zdecydowanie większym wyzwaniem była jednak budowa pierwszej, która pochłonęła aż 24 mln zł. Ul. Płoskiego jest jedną z najważniejszych ulic tej części Olsztyna również z innego powodu: to właśnie tu przebiegać będzie jeden z początkowych odcinków linii tramwajowej, która ma być gotowa w mieście w drugiej połowie przyszłego roku.

al. Płoskiego

Inteligentny System Transportu


Jeden ze sztandarowych systemów ściśle związany jest z reaktywacją linii tramwajowej. ITS jest już powoli wdrażanych na olsztyńskich ulicach i przystankach komunikacji miejskiej, wkrótce ma ruszyć pełną parą. Czym dokładnie jest ITS? W jego skład wejdą przede wszystkim podsystem sterowania ruchem wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego (autobusy plus tramwaje) oraz system monitoringu na skrzyżowaniach, dzięki czemu rejestrowane będą przejazdy na czerwonym świetle, łatwiej będzie również ustalić okoliczności wypadków lub kolizji. Na tym jednak nie koniec, bo elementami układanki ITS-u będą także informacja pasażerska na przystankach oraz tramwajach i autobusach, bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem doładowania, a także informacja meteo. Wyświetlacze pojawiły się zresztą już na niektórych przystankach. Docelowo ITS będzie obecny na ulicach i skrzyżowaniach: Witosa, Płoskiego, Wilczyńskiego, Kalinowskiego, Warszawskiej, Armii Krajowej, Sielskiej, Schumana, Bałtyckiej, Artyleryjskiej, Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońskiej, Limanowskiego, Bema, Partyzantów, Lubelskiej, Budowlanej, Towarowej, Leonharda, Wyszyńskiego, Pstrowskiego, Synów Pułku, a także Krasickiego.

ITS

Nowe autobusy


Ostatnie lata to również czas zmian w taborze autobusowym komunikacji miejskiej. Jesienią 2013 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnej zaprezentowało 22 nowe niskopodłogowe autobusy dostarczone przez firmę Solaris. Wśród nich znalazło się 12 pojazdów standardowych i 10 przegubowych. Autobusy spełniają niezwykle ważną normę emisji spalin. Na tym jednak nie koniec, bo latem tego roku MPK zamówiło 18 kolejnych pojazdów. Wszystkie będą autobusami niskopodłogowymi, przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowanymi oraz spełniającymi normę emisji spalin EURO VI.

erbe

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (22) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ja #1521763 | 90.156.*.* 26 paź 2014 16:30

    Najlepiej jakby gazeta zrobiła porównanie inwestycji wszystkich dotychczasowych prezydentów z uwzględnieniem czasu sprawowania władzy. Już chyba wszystko wiemy o Grzymowiczu, a Co zrobił Małkowski czy Ryński? Nigdzie nie mogę znaleźć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. mieszkaniec #1520588 | 88.156.*.* 25 paź 2014 14:35

    Grzymowicz i tak nic Ci już dupy nie uratuje! Za dużo żeś chłopie spaprał i żadne propaganda ludziom oczy nie przyćmi. Nigdy w Ol nie żyło się tak Źle jak za twoich rządów. Pakuj się i wypad z Olsztyna!!!

    odpowiedz na ten komentarz

  3. PETER #1520346 | 77.242.*.* 25 paź 2014 10:04

    Artykuł zawierał lokowanie prezydenta. A tak serio to po prostu na wymioty się zbiera, jak czyta się takie farmazony. Udało się reanimować ulice?? Które?? Zobaczcie co się dzieje na Partyzantów, na Leonharda, na Wyszyńskiego, na Towarowej na Sybiraków. Druga kwestia tramwaje. Tramwaje mogę jeszcze ścierpieć ale nie w takim przebiegu. Dlaczego nikt nie wziął pod uwagę ulicy Bałtyckiej, Wojska Polskiego czy chociażby Sielskiej. Tu by się przydały a nie na Kościuszki w centrum. Nikt nie wspomniał jeszcze super buspasach. Zwłaszcza w przebiegu ulicy Warszawskiej i Śliwy. Mieszkam w tej okolicy od lat i w życiu tam korków nie było. Maksymalnie 2 zmiany świateł. Ale wmówiono nam, że były niezbędne. Teraz dopiero jest horror przez tzw śluzy dla autobusów. W momencie kiedy śluza blokuje ruch czerwonym światłem 30 m dalej na na głównym sygnalizatorze jest zielone. Jak zapali się czerwone to na śluzie zielone i wszystko stoi. BRAWO !!!!! Nie chce mi się więcej bubli wymieniać. Może po śniadaniu...

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  4. sss #1520201 | 88.156.*.* 25 paź 2014 05:41

    Dziękuję za szczegółowe zdjęcie Bosch Video Client. Program mam a dane do logowania widoczne są na zdjęciu :) No to sobie popatrzymy.

    odpowiedz na ten komentarz

  5. Pilsener #1520097 | 164.127.*.* 24 paź 2014 23:05

    Faktycznie jest się czym chwalić - inwestycje w infrastrukturę za 150 milionów w 4 lata. Czyli jakieś 850 PLN na mieszkańca. Dla porównania trzy pierwsze większe inwestycje z Gdańska: WZ, Suchara plus Słowaka - ponad 2 miliardy, czyli jakieś 4350 PLN na mieszkańca. Jeszcze jakby dodał bieżąco realizowane np. tunel pod Martwą Wisłą, rozbudowa sieci tramwajowej i kolei miejskiej to mamy kolejne prawie 4 miliardy. Ale jest dobrze, może z Kielcami Olsztyn wygra? W wyścigu o obwodnicę ponoć z Wąchockiem wygrali :)

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (22)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5