Czy taksówki powinny jeździć olsztyńskimi buspasami?

2014-10-10 12:47:27(ost. akt: 2014-10-11 12:11:22)

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Zdaniem naszego czytelnika dopuszczenie taksówek do jazdy buspasami spowalnia i utrudnia ruch na skrzyżowaniach, na których działa tzw. pętla indukcyjna.
— Podniosło mi się ciśnienie, kiedy kilka dni temu al. Warszawską w kierunku centrum buspasem pędziła taksówka bez pasażerów i włączyła czerwone światło dla kilkudziesięciu innych aut, które wcześniej miały zielone. Nikt nie mógł jechać dalej. Dlaczego pusta taksówka ma jechać bezkolizyjnie? Przecież my też jeździmy do pracy i nie chcemy stać w korkach. Rozumiem autobusy, ale taksówki? — pyta olsztynianin.

Czytelnikowi chodzi o zasady działania tzw. pętli indukcyjnej. Mówiąc prościej, na skrzyżowaniu al. Warszawskiej z Armii Krajowej — kilkadziesiąt metrów przed światłami decydującymi o ruchu na skrzyżowaniu — występuje dodatkowy sygnalizator, który uruchamiany jest przez jadący buspasem autobus bądź taksówkę.

Chodzi o to, żeby pojazdy uprzywilejowane miały pierwszeństwo. Nie każdemu się to jednak podoba. Co na to najbardziej zainteresowani? — Ten problem istnieje od dawna, dlatego np. na al. Niepodległości nie jeździmy po buspasach, bo tam co chwila pojawia się pętla indukcyjna — zauważa Sławomir Kałwianiec, taksówkarz.

— Problem zniknie w momencie pełnego włączenia systemu ITS (Inteligentny System Transportu), który spowoduje wyłączenie pętli indukcyjnych, które będą uruchamiane drogą elektroniczną. Obecna sytuacja to zwykła zawiść kierowców na zasadzie ,,dlaczego on, a nie ja".

Jakiś czas temu debatowano nad miejscem taksówek na drodze. — Dyskusja dotyczyła tego, czy dopuścić taksówki do ruchu na buspasach. Zgodnie z ustaleniami podjętymi podczas uruchamiania wydzielonych pasów dla autobusów, uznano jednak, że taksówki będą traktowane jako transport zbiorowy. Dlatego zgodziliśmy się na korzystanie przez taksówkarzy z buspasa wzdłuż ulic Warszawskiej i Śliwy — tłumaczy Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

erbe

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. sk53 #1505757 | 89.228.*.* 12 paź 2014 13:07

    Ciekawe, dlaczego na całym świecie są pasy "bus taxi". Sądzę, że po to aby ten prywaciarz- wyzyskiwacz mógł szybciej i taniej wykonać twoje zamówienie.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Olsztyniak #1505753 | 81.190.*.* 12 paź 2014 13:03

      Ostatnim czasem byłem świadkiem jak taksówką na Działdowskich tablicach jadąc nie dość że z nadmierna prędkością po bus pasie na warszawskiej to zzablokowała cała kolumnę samochodów na końcu bo musiał skręcić w lewo szkoda gadać

      odpowiedz na ten komentarz

    2. Karol #1505711 | 95.41.*.* 12 paź 2014 11:43

      W cywilizacji, czyli nie w Olsztynie, taxi i mototocykle jeżdżą rownież buspasami. Np , Kraków. Niedość, ze udrażnia to przepustowość, to dodatkowo bezpieczniej. Ale w Olsztynie nikt tego nierozumie bo tu jest zagryziewo.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    3. MATi #1505696 | 31.61.*.* 12 paź 2014 11:14

      NIE dla taksówek na buspasach i nieważne czy na pusto czy na pełno!

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    4. serpiko #1505689 | 37.248.*.* 12 paź 2014 10:57

      to już tym nierobom się w łbach poprzewracało ,może jeszcze kajdanki,broń ostrą i koguty na dach .Widzę jak trudno przejechać w godzinach szczytu karetkom albo Policji-proponuję tym aby Panowie Taksówkarze przenieśli się na ryksze to da zdrowia , mięśnie będą jak stal ,jak również będzie w porządku z główką , bo trzeba będzie kombinować jak przejechać

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (33)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5