Wznawiają prace nad linią tramwajową. Koniec za 400 dni

2014-08-19 15:52:46(ost. akt: 2014-08-19 15:58:25)

Autor zdjęcia: Urząd Miasta

Ponad 6 km linii tramwajowej, przebudowa skrzyżowań, dróg i ścieżek rowerowych oraz budowa nowej ulicy Bukowskiego - to główne założenia umowy podpisanej we wtorek przez Piotra Grzymowicza, prezydenta Olsztyna z przedstawicielami firmy Skannska SA. Roboty budowlane dla Odcinka A obejmującego ulice Witosa-Płoskiego-Sikorskiego i ul. Tuwima mają ruszyć za kilka tygodni.
Już za kilka tygodni na kilku olsztyńskich ulicach rozpocznie się budowa torów tramwajowych. Zanim jednak wykonawca rozpocznie prace budowlane na ulicy Sikorskiego, zobowiązany jest do przygotowania dwóch tymczasowych dróg objazdowych, po których podróżujący samochodami osobowymi będą mogli ominąć roboty drogowe.

Płynność ruchu zostanie zachowana dzięki połączeniu ulicy Krasickiego z ul. Pstrowskiego przez teren byłego poligonu wojskowego i Piękną Górę (w okolicach masztu TV), oraz połączenie Osiedla Generałów przez Brzeziny z al. Warszawską (od ul. Gen. Maczka do ul. Szostkiewicza i Kalinowskiego do al. Warszawskiej).

- Zakres powierzonych nam prac przewiduje budowę linii tramwajowej w ulicy Witosa, Płoskiego, al. Sikorskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Pstrowskiego) oraz ul. Tuwima – mówi Grzegorz Orłowski, menadżer projektu ze Skanska.

Ponadto generalny wykonawca odpowiada m.in. za wykonanie stacji prostownikowej dla trakcji tramwajowej, budowę murów oporowych, chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż linii tramwajowej. W projekcie przewidziano także budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łuną. Inwestycji, którą zrealizujemy towarzyszyć będzie również przebudowa i budowa zatok i przystanków komunikacji publicznej, odwodnienia ulic i torowiska, a także oświetlenia terenu.

Trasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej, którą wykona Skanska biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. W miejscu inwestycji powstanie także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny. Trasa linii biegnie po północnej stronie ul. Tuwima, poza obszarem jezdni i krzyżuje się z ulicą G. Nowaka oraz J. Iwaszkiewicza.

Na realizację, wykonawca - firma Skanska S.A. - ma 400 dni od daty podpisania umowy, tj. 23.09.2015 roku.


- dwutorowa linia tramwajowa w ul. Witosa(1,0km), Płoskiego (0,7km) Sikorskiego (3km)
oraz jednotorowa linia w ul. Tuwima (1,7km)
- przebudowane zostaną skrzyżowania, drogi, ścieżki rowerowe sieci uzbrojenia terenu
- dwa przystanki końcowe z budynkami socjalno informacyjnymi,
- stacja prostownikowej dla trakcji tramwajowej
- kładka pieszo - rowerowa w ciągu ulicy Tuwima o rozpiętości ok. 21m
- wzmocniony zostanie mostu nad rzeką Łyną o rozpiętości ok. 21m,
- wybudowana zostanie nowa ul. Bukowskiego – od ul. Płoskiego do ul. Bartąskiej

W ramach umowy powstanie:

Koszt realizacji zadania wynosi 149 831 613,65 zł. Środki na realizację umowy pochodzą ze środków własnych (15%), tj. netto 18 272 110,60 zł i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 – 2013 (85%), tj. netto 103 541 960,01 zł.

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (75) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Pawel #1475201 | 82.160.*.* 2 wrz 2014 16:28

    Obwodnice niech zbudują i po korkach.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Dobrze #1469081 | 37.31.*.* 25 sie 2014 11:02

      Bardzo dobrze, że tramwaje wracają do Olsztyna. Jeszcze za nie podziękujemy!!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    2. Zatorzak #1466799 | 213.184.*.* 22 sie 2014 08:30

      Trzecia linia o trzech przystankach od Kościuszki do 11Listopada to chyba jako zabawka prezydenta Olsztyna i urzędników aby widzieć swoje poronione dzieło. W Olsztynie nie potrzeba tramwai, są one obciążeniem dla komunikacji w mieście. Potrzeba przedłużenia Poprzecznej do Towarowej - wiaduktem czy tunelem - powstają na Zatorzu nowe osiedla a jest ono połączone z Centrum tylko zdezelowanym wiaduktem na Limanowskiego i wąską nitką nowego na Alei Wojska Polskiego!

      odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Czarko #1466779 | 213.158.*.* 22 sie 2014 08:18

        Najważniejsze, że razem z tramwajami przyjdzie cała rewolucja w komunikacji miejskiej, bilety czasowe. Naprawdę będzie nam po tym lepiej, taniej i wygodniej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. DeLaSoul #1466742 | 95.160.*.* 22 sie 2014 07:24

          Budowa trawnajów zacznie się dopiero po otwarciu Galerii Warmińskiej, nie jest w interesie inwestora ograniczenie ruchu na ul. Sikorskiego i utrudnienie klietom Galerii dotarcie do niej. Inwestor wyłożył pieniądze na sponsorowanie miasta i ratuszowa urzędnicy muszą się z nim liczyć. Inną sprawą jest, jaki seans ma ograniczanie ruchu na Sikorskiego i rozpoczynania jakichkolwiek prac u progu jesieni. Zostaniemy z rozkopanymi ulicami na zimę, a prace-tak jak w przypadku Hiszpanów-nie posuną się ani krok do przodu. Z Jarot do pracy w centrum jadę rano, w zależności od ruchu, od 20 do 40 minut. Nie trudno zgadnąć, jak zmieni się ten czas po zamknięciu jednego pasa na Sikorskiego. Tramwaje przerosły naszych urzędników, do wzięcia była kasa z Unii, to się na nią rzucili. Rzeczywistość bardzo szybko obnażyła brak kompetencji do realizowania tak dużych inwestycji. Inną sprawą jest, czy projekt był od początku do końca przemyślany, wszystko wskazuje na to, że nie.

          Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (75)
          2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5