Dzięki temu systemowi zmieni się ruch w Olsztynie

2014-06-20 10:50:34(ost. akt: 2014-06-20 11:18:46)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Reaktywacja olsztyńskich tramwajów to nie tylko sam tabor i linia tramwajowa, to również system ITS. Pod tym tajemniczym skrótem kryje się jednak wiele korzyści, które ułatwią pasażerom kupowanie biletów, jak również urozmaici samo czekanie na przystanku na tramwaj lub autobus. Dzięki nowemu systemowi wszystko ma działać jak w przysłowiowym zegarku, a przy tym ma być jeszcze bezpieczniej. To wszystko będzie dostępne już pod koniec przyszłego roku.
Inaczej mówiąc — to Inteligentny System Zarządzania Ruchem, który jest jednym z najważniejszych elementów układanki pod tytułem projekt tramwajowy. W skład budowanego systemu ITS będą wchodziły m.in. podsystem sterowania ruchem wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego (autobusy plus tramwaje), system monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach oraz monitorowanie ruchu pojazdów. Dzięki temu rejestrowane będą przejazdy na czerwonym świetle i przekraczanie dopuszczalnej prędkości.

Na tym nie koniec, bo częścią ITS-u będzie również informacja pasażerska na przystankach oraz tramwajach i autobusach, bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem doładowania, a także informacja meteo.

Docelowo ITS będzie obecny na ulicach i skrzyżowaniach: Witosa, Płoskiego, Wilczyńskiego, Kalinowskiego, Warszawskiej, Armii Krajowej, Sielskiej, Schumana, Bałtyckiej, Artyleryjskiej, Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońskiej, Limanowskiego, Bema, Partyzantów, Lubelskiej, Budowlanej, Towarowej, Leonharda, Wyszyńskiego, Pstrowskiego, Synów Pułku, a także Krasickiego.

Sercem systemu ITS jest Centrum Zarządzania znajdujące się przy ul. Szrajbera w budynku Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.

Historia projektu


Koszt wdrożenia systemu w Olsztynie to prawie 55 mln zł. Środki unijne stanowią jednak aż 46 mln zł (reszta pochodzi z kasy miejskiej). Umowę na budowę systemu ITS podpisano w czerwcu 2013 roku. Pierwszym elementem budowy systemu było uruchomienie tzw. pilota, który był sprawdzianem działania urządzeń i weryfikacją przyjętych założeń. Pilotażowy program wykorzystano na kilku wyznaczonych ulicach i skrzyżowaniach (Kościuszki, Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Niedziałkowskiego, Paderewskiego, plac Bema, plac Powstańców Warszawskich).
W części pilotażowej testowano jednak nie tylko system sterowania ruchem czy monitoring, ponieważ — dodatkowo — w niezbędny sprzęt wyposażono również dwanaście autobusów miejskich. Drugi etap wdrażania systemu miejskiego ma być przeprowadzony do połowy sierpnia tego roku. Z kolei cały system na pełnych obrotach zacznie funkcjonować w czwartym kwartale 2015 roku.

Z myślą o kierowcach i pieszych


Lista korzyści, jakie płyną z wdrażanego właśnie systemu ITS, jest bardzo długa. Przede wszystkim pozwoli to zwiększyć płynność ruchu oraz skrócić czas podróży komunikacją miejską. Kolejną zaletą będzie na pewno karta miejska, która ułatwi życie pasażerom (wiemy już, jak będzie wyglądała — patrz obrazek obok). Dzięki biletowi elektronicznemu szybko będziemy mogli przestawić się z papierowych biletów (oprócz tego instalowane będą jednak także biletomaty, czyli automaty, w których będzie można kupić tradycyjne bilety). Podróż znacznie ułatwią również elektroniczne tablice z tzw. dynamiczną informacją pasażerską. Dzięki nim i wyświetlanym na nich informacjach — czekając na przystanku — będziemy mogli dowiedzieć się precyzyjnie, za ile minut przyjedzie nasz autobus lub tramwaj.

Podobne rozwiązania od kilku lat działają m.in. w Warszawie i innych największych miastach w Polsce. Tablice, podobnie jak i biletomaty, znajdą się również w tramwajach i autobusach. Nowinką będzie także system informacji pasażerskiej SMS.
Na tym jednak nie koniec, bo dzięki Systemowi Inteligentnego Zarządzania Ruchem (konkretnie przez montaż kamer monitoringu i rejestratorów wykroczeń) wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Ważną cechą będzie ograniczenie długości kolejek na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Na wdrażanym systemie skorzysta również środowisko. Nowe rozwiązania zmniejszą bowiem emisję spalin oraz poziom hałasu na miejskich ulicach. Będzie więc znacznie szybciej, bezpieczniej i zdrowiej.

erbe


Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. sam #1421761 | 213.77.*.* 20 cze 2014 11:36

    Bajka, bajka ,bajka. Marzenia ,marzenia ,marzenia. Chaos , chaos , ogromny chaos.

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. mm #1421766 | 46.186.*.* 20 cze 2014 11:40

      a karetki i tak będą kombinować jak przejechać przez korki

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    2. kuba #1421789 | 79.187.*.* 20 cze 2014 12:09

      Tytuł artykułu jest za krótki. Powinien brzmieć: "Dzięki temu systemowi zmieni się ruch w Olsztynie na tragicznie beznadziejny".

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

    3. Kolejne utopione #1421796 | 88.156.*.* 20 cze 2014 12:31

      pieniądze, albo inaczej ktoś znów zarobił. To niczego nie zmieni. Już jedną zieloną falę za pa baniek zrobili ratuszowi i co? Nic. Zbudowali śluzy i ta np. na Grunwaldzkiej jest wyłączona ;) Po co tak prać pieniądze? Zabrali ludziom chodnik, a autobusy i tak nic nie mają z tej śluzy.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    4. A wcześniej pisano #1421799 | 88.156.*.* 20 cze 2014 12:32

      że całość ma kosztować 70 milionów. Można wiedzieć na czym "zaoszczędzono" te 15 milionów?

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (33)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5