Dzięki temu systemowi zmieni się ruch w Olsztynie

2014-06-20 10:50:34(ost. akt: 2014-06-20 11:18:46)

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Reaktywacja olsztyńskich tramwajów to nie tylko sam tabor i linia tramwajowa, to również system ITS. Pod tym tajemniczym skrótem kryje się jednak wiele korzyści, które ułatwią pasażerom kupowanie biletów, jak również urozmaici samo czekanie na przystanku na tramwaj lub autobus. Dzięki nowemu systemowi wszystko ma działać jak w przysłowiowym zegarku, a przy tym ma być jeszcze bezpieczniej. To wszystko będzie dostępne już pod koniec przyszłego roku.
Inaczej mówiąc — to Inteligentny System Zarządzania Ruchem, który jest jednym z najważniejszych elementów układanki pod tytułem projekt tramwajowy. W skład budowanego systemu ITS będą wchodziły m.in. podsystem sterowania ruchem wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego (autobusy plus tramwaje), system monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach oraz monitorowanie ruchu pojazdów. Dzięki temu rejestrowane będą przejazdy na czerwonym świetle i przekraczanie dopuszczalnej prędkości.

Na tym nie koniec, bo częścią ITS-u będzie również informacja pasażerska na przystankach oraz tramwajach i autobusach, bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem doładowania, a także informacja meteo.

Docelowo ITS będzie obecny na ulicach i skrzyżowaniach: Witosa, Płoskiego, Wilczyńskiego, Kalinowskiego, Warszawskiej, Armii Krajowej, Sielskiej, Schumana, Bałtyckiej, Artyleryjskiej, Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońskiej, Limanowskiego, Bema, Partyzantów, Lubelskiej, Budowlanej, Towarowej, Leonharda, Wyszyńskiego, Pstrowskiego, Synów Pułku, a także Krasickiego.

Sercem systemu ITS jest Centrum Zarządzania znajdujące się przy ul. Szrajbera w budynku Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.

Historia projektu


Koszt wdrożenia systemu w Olsztynie to prawie 55 mln zł. Środki unijne stanowią jednak aż 46 mln zł (reszta pochodzi z kasy miejskiej). Umowę na budowę systemu ITS podpisano w czerwcu 2013 roku. Pierwszym elementem budowy systemu było uruchomienie tzw. pilota, który był sprawdzianem działania urządzeń i weryfikacją przyjętych założeń. Pilotażowy program wykorzystano na kilku wyznaczonych ulicach i skrzyżowaniach (Kościuszki, Kętrzyńskiego, Limanowskiego, Niedziałkowskiego, Paderewskiego, plac Bema, plac Powstańców Warszawskich).
W części pilotażowej testowano jednak nie tylko system sterowania ruchem czy monitoring, ponieważ — dodatkowo — w niezbędny sprzęt wyposażono również dwanaście autobusów miejskich. Drugi etap wdrażania systemu miejskiego ma być przeprowadzony do połowy sierpnia tego roku. Z kolei cały system na pełnych obrotach zacznie funkcjonować w czwartym kwartale 2015 roku.

Z myślą o kierowcach i pieszych


Lista korzyści, jakie płyną z wdrażanego właśnie systemu ITS, jest bardzo długa. Przede wszystkim pozwoli to zwiększyć płynność ruchu oraz skrócić czas podróży komunikacją miejską. Kolejną zaletą będzie na pewno karta miejska, która ułatwi życie pasażerom (wiemy już, jak będzie wyglądała — patrz obrazek obok). Dzięki biletowi elektronicznemu szybko będziemy mogli przestawić się z papierowych biletów (oprócz tego instalowane będą jednak także biletomaty, czyli automaty, w których będzie można kupić tradycyjne bilety). Podróż znacznie ułatwią również elektroniczne tablice z tzw. dynamiczną informacją pasażerską. Dzięki nim i wyświetlanym na nich informacjach — czekając na przystanku — będziemy mogli dowiedzieć się precyzyjnie, za ile minut przyjedzie nasz autobus lub tramwaj.

Podobne rozwiązania od kilku lat działają m.in. w Warszawie i innych największych miastach w Polsce. Tablice, podobnie jak i biletomaty, znajdą się również w tramwajach i autobusach. Nowinką będzie także system informacji pasażerskiej SMS.
Na tym jednak nie koniec, bo dzięki Systemowi Inteligentnego Zarządzania Ruchem (konkretnie przez montaż kamer monitoringu i rejestratorów wykroczeń) wzrośnie poziom bezpieczeństwa. Ważną cechą będzie ograniczenie długości kolejek na wlotach skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Na wdrażanym systemie skorzysta również środowisko. Nowe rozwiązania zmniejszą bowiem emisję spalin oraz poziom hałasu na miejskich ulicach. Będzie więc znacznie szybciej, bezpieczniej i zdrowiej.

erbe


Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kol #1422060 | 83.24.*.* 20 cze 2014 19:30

    a kto bedzie ogladał monitoring z mieszkań na ul w-skiej 82 i czemu to ma służyć aby 3 m. od okien umieszczać kamery obrotowe śledzace nasze mieszkania , jaka pewność że nagrania z tych mieszkań nie wyciekną dalej jak to miało miejsce w przebieralniach w hipermarketach i dlaczego władze tego miasta uparły się w monitorowaniu mieszkań i mieszkańców tych mieszkań a zwłaszcza kobiet i dzieci. Gazeta wyborcza opisywała ten problem i nie wiele to dało

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

  2. lok #1422062 | 83.24.*.* 20 cze 2014 19:37

    Dziennik ustaw nr 220 poz. 2181-drogowskazy tablicowe E-2b, E-2d i E-2f umieszcza się do 50 m od skrzyżowania a na w-skiej 82 umieszczono 90 m, opisywała to prasa, wie o tym pan Prezydent tego miasta ktory przejeżdza przez to skrzyżowanie i co mieszkańcom niemalże w oknach postawiono kratownicę umieszczono na niej te znaki i kamerę obrotową podglądającą ludzi w mieszkaniach-to jest olsztyńska demokracja

    Ocena komentarza: warty uwagi (18) odpowiedz na ten komentarz

  3. dziwne #1422227 | 79.191.*.* 21 cze 2014 06:25

    dziwnym jest fakt że w pobliżu bloku na Barczewkiego 22 tuż przy sklepiku z alkoholem gdzie odbywają się orgie pijaków, rozboje i łamanie kości staruszkom nie mówiąc już o wyzwiskach i zaczepki do przechodniów nie zakłada się kamer a na w-skiej 82 gdzie jest spokój i nie ma żadnych burd zakłada się przy samych oknach kamery zaglądające ludziom w okna gdzie główną atrakcją mogą być mieszkające tam kobiety i kilkuletnie dzieciaki nie do końca ubrane bo są przecież we własnym mieszkaniu

    Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. kuba #1421789 | 79.187.*.* 20 cze 2014 12:09

      Tytuł artykułu jest za krótki. Powinien brzmieć: "Dzięki temu systemowi zmieni się ruch w Olsztynie na tragicznie beznadziejny".

      Ocena komentarza: warty uwagi (17) odpowiedz na ten komentarz

    2. pilot #1421869 | 81.15.*.* 20 cze 2014 14:13

      poprawcie nawierzchnie asfaltową w Olsztynie a nie ITS -em się chwalicie. Obsrane dupy macie

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (33)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5