Tak będą wyglądały olsztyńskie ulice z tramwajami

2014-06-13 15:43:29(ost. akt: 2014-06-13 15:53:25)
Miasto jest już gotowe do wznowienia prac przy budowie linii tramwajowej. Nawet jeśli najbliższe miesiące nie będą łatwe dla mieszkańców, to już w 2015 r. nowy środek transportu powinien wynagrodzić nam utrudnienie na drogach. Dziś publikujemy najważniejsze założenia projektu tramwajowego oraz pokazujemy, jak już za niewiele ponad rok dokładnie będą wyglądały olsztyńskie ulice.
Historia projektu
Tramwaje będą w Olsztynie nowym-starym środkiem transportu, bo te jeździły ulicami miasta jeszcze do 1965 r., kiedy zdemontowano linię. Pojazdy te wrócą więc do stolicy Warmii i Mazur dokładnie po 50 latach. Temat reaktywacji tramwajów pojawił się na dobre w 2006 r., kiedy ukazał się projekt Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, w którym jedno z działań przewidywało realizację właśnie projektów z zakresu transportu publicznego w pięciu miastach wojewódzkich wschodniej części kraju.

Niedługo potem ratusz zlecił opracowanie niezbędnych badań i raportów, aby sprawdzić możliwości i potrzeby miasta. W sierpniu 2006 r. Olsztyn zgłosił pięć projektów do Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, w tym projekt pt. „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie“. Całkowita wartość projektu to ponad 105 mln euro, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie.

Przebieg linii tramwajowej
Główna nitka połączy osiedle Jaroty z Dworcem Głównym. Tramwaj będzie przemierzał kolejno ulice Witosa, Płoskiego oraz al. Sikorskiego. Następnie wjedzie w budowaną ulicę Obiegową, która będzie się krzyżowała kolejno z ulicami Pstrowskiego, Żołnierską i al. Piłsudskiego. Wcześniej, na al. Sikorskiego tramwaj pojedzie również w stronę Kortowa. Kolejna odnoga przebiegająca przez centrum miasta będzie prowadziła przez ul. Kościuszki, al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada aż do Wysokiej Bramy, gdzie będzie zlokalizowany ostatni przystanek. Linia tramwajowa będzie liczyła 21 kilometrów.

Aleja Piłsudskiego
Przyszły wygląd i rozwiązania komunikacyjne tej ulicy najbardziej interesują mieszkańców, którzy boją się, że po wprowadzeniu tramwajów centrum szybko się zakorkuje. Główne założenia dotyczące śródmieścia mówią przede wszystkim o przystosowaniu al. Piłsudskiego pod pieszych, a nie jak dziś pod kierowców. Dlatego jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę (środkiem pojedzie tramwaj), poszerzone zostaną chodniki, wprowadzone ma zostać również ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na al. Piłsudskiego poprowadzone będą dwa tory (tramwaje będą się mijać), ale na ul. 11 Listopada do Wysokiej Bramy ruch będzie jednotorowy.


Ulica Obiegowa
O jej budowie mówiło się już w latach 70., ale bardzo długo nie było w tej sprawie konkretów. Te pojawiły się dopiero przy okazji realizacji projektu tramwajowego. Ulica Obiegowa, która jest przedłużeniem al. Sikorskiego, będzie miała kilka ważnych funkcji. Wzdłuż Obiegowej prowadzić będzie przede wszystkim linia tramwajowa. Jednym z etapów tej inwestycji jest budowa wiaduktu przy ul. Żołnierskiej. Niedługo podczas sesji rady miasta powinna zapaść decyzja w sprawie przyszłego patrona ulicy. Ma ich być dwóch: słynny rajdowiec Marian Bublewicz oraz poważany ortopeda prof. Stefan Bołoczko.


Objazdy na czas budowy
Wytyczone są już tymczasowe objazdy, które w trakcie budowy ułatwią dojazd do centrum z Jarot, Pieczewa i osiedla Generałów. Tymczasowe trasy będą przebiegały przez Brzeziny, konkretnie w rejonie ulic Szostkiewicza i Generała Maczka. W tym miejscu będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy (będzie można jechać tylko w stronę centrum). Kolejny objazd zostanie wytyczony przez teren dawnego poligonu na Pieczewie (ruch dwukierunkowy). Natomiast z powodu trwającej budowy ul. Obiegowej od 12 czerwca obowiązuje zmiana organizacji ruchu wzdłuż ulicy Żołnierskiej. Ruch samochodowy będzie się odbywał według oznaczonych objazdów. Wzdłuż ulicy możliwy będzie ruch pieszy.

Zajezdnia tramwajowa
Zajezdnia powstanie na terenie dzisiejszej bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Kołobrzeskiej. Tramwaje dojeżdżać będą do zajezdni od ul. Towarowej. Na potrzeby dojazdu do obiektu zbudowany zostanie tor techniczny wzdłuż ul. Dworcowej i Towarowej.

W zajezdni znajdą się m.in. budynek administracyjny, warsztaty oraz tor testowy. To również tam maszyny będą przechodziły przeglądy i będą ewentualnie naprawiane.


Tramwaje dla Olsztyna
Po ulicach Olsztyna od przyszłego roku jeździć będzie piętnaście niskopodłogowych tramwajów (każdy z nich będzie mógł pomieścić ponad 230 osób). Maszyny będą miały kolor limonkowy, a w środku będzie królowała zieleń i szarość.

Usiądziemy w nich na tapicerowanych siedzeniach. Tramwaje, które w przyszłym roku trafią do Olsztyna, będą szersze niż standardowe konstrukcje w Polsce. Jak podaje producent zamiast 2,4 metra szerokości będą miały 2,5 metra. Tramwaje w Olsztynie będą pojazdami dwukierunkowymi o długości 29,3 metra. Wbrew obawom mieszkańców pojazd nie będzie hałasował.

Przedstawiciele producenta taboru kolejowego wielokrotnie przekonywali, że projektowane i produkowane przez nich pojazdy spełniają najwyższe wymagania w zakresie jakości i bezpieczeństwa. Pojazdy już na etapie projektowania przechodzą szereg obliczeń i analiz potwierdzających wymagane dla niego parametry pracy.

Elementy pojazdu poddane zostają badaniom wytrzymałościowym. Jazda tramwajem powinna być wygodna. Klimatyzacja zapewni odpowiedni komfort podróżowania nawet w najgorętsze dni, a system monitoringu znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa. Etap projektowania taboru został zakończony, a wszystkie materiały i podzespoły zostały zamówione. Pierwsze tramwaje zostaną dostarczone do Olsztyna w połowie 2015 roku, a ich dostawa zakończy się do końca września.





erbe

Komentarze (63) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Fajnie to wyglada #1416953 | 81.20.*.* 13 cze 2014 15:53

    Fajnie to wyglada.Zaraz i tak bedzie pelno negatywnych komentarzy sfrustrowanych pajacy i przybledow z kurpii

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. olo #1416968 | 153.19.*.* 13 cze 2014 16:15

      Szkoda, że tak późno. Ale lepiej późno, niż wcale. Jednak dopóki budowa nie zacznie się na dobre, lepiej wszystko brać na spokój

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    2. Opo #1416973 | 95.49.*.* 13 cze 2014 16:18

      A ta autostrada to ma być Obiegowa ? Przepraszam ta droga donikąd w jakim celu skoro skończy się na Piłsudskiego ? Chyba to jeszcze bardziej szaleńcze od tramwajów .

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. VOX #1416988 | 88.156.*.* 13 cze 2014 16:37

        niepokoi mnie to, że w stronę wysokiej bramy jest tylko 1 pas!!! Obecnie są dwa i jest straszny korek.

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

        1. Kalinka #1416990 | 85.164.*.* 13 cze 2014 16:42

          tramwaje w Olsztynie i trolejbusy byly. Potrzebna jest obwodnica i naprawa ulic ktore juz sa

          Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (63)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5