Tak będą wyglądały olsztyńskie ulice z tramwajami

2014-06-13 15:43:29(ost. akt: 2014-06-13 15:53:25)
Miasto jest już gotowe do wznowienia prac przy budowie linii tramwajowej. Nawet jeśli najbliższe miesiące nie będą łatwe dla mieszkańców, to już w 2015 r. nowy środek transportu powinien wynagrodzić nam utrudnienie na drogach. Dziś publikujemy najważniejsze założenia projektu tramwajowego oraz pokazujemy, jak już za niewiele ponad rok dokładnie będą wyglądały olsztyńskie ulice.
Historia projektu
Tramwaje będą w Olsztynie nowym-starym środkiem transportu, bo te jeździły ulicami miasta jeszcze do 1965 r., kiedy zdemontowano linię. Pojazdy te wrócą więc do stolicy Warmii i Mazur dokładnie po 50 latach. Temat reaktywacji tramwajów pojawił się na dobre w 2006 r., kiedy ukazał się projekt Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, w którym jedno z działań przewidywało realizację właśnie projektów z zakresu transportu publicznego w pięciu miastach wojewódzkich wschodniej części kraju.

Niedługo potem ratusz zlecił opracowanie niezbędnych badań i raportów, aby sprawdzić możliwości i potrzeby miasta. W sierpniu 2006 r. Olsztyn zgłosił pięć projektów do Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, w tym projekt pt. „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie“. Całkowita wartość projektu to ponad 105 mln euro, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie.

Przebieg linii tramwajowej
Główna nitka połączy osiedle Jaroty z Dworcem Głównym. Tramwaj będzie przemierzał kolejno ulice Witosa, Płoskiego oraz al. Sikorskiego. Następnie wjedzie w budowaną ulicę Obiegową, która będzie się krzyżowała kolejno z ulicami Pstrowskiego, Żołnierską i al. Piłsudskiego. Wcześniej, na al. Sikorskiego tramwaj pojedzie również w stronę Kortowa. Kolejna odnoga przebiegająca przez centrum miasta będzie prowadziła przez ul. Kościuszki, al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada aż do Wysokiej Bramy, gdzie będzie zlokalizowany ostatni przystanek. Linia tramwajowa będzie liczyła 21 kilometrów.

Aleja Piłsudskiego
Przyszły wygląd i rozwiązania komunikacyjne tej ulicy najbardziej interesują mieszkańców, którzy boją się, że po wprowadzeniu tramwajów centrum szybko się zakorkuje. Główne założenia dotyczące śródmieścia mówią przede wszystkim o przystosowaniu al. Piłsudskiego pod pieszych, a nie jak dziś pod kierowców. Dlatego jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę (środkiem pojedzie tramwaj), poszerzone zostaną chodniki, wprowadzone ma zostać również ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na al. Piłsudskiego poprowadzone będą dwa tory (tramwaje będą się mijać), ale na ul. 11 Listopada do Wysokiej Bramy ruch będzie jednotorowy.


Ulica Obiegowa
O jej budowie mówiło się już w latach 70., ale bardzo długo nie było w tej sprawie konkretów. Te pojawiły się dopiero przy okazji realizacji projektu tramwajowego. Ulica Obiegowa, która jest przedłużeniem al. Sikorskiego, będzie miała kilka ważnych funkcji. Wzdłuż Obiegowej prowadzić będzie przede wszystkim linia tramwajowa. Jednym z etapów tej inwestycji jest budowa wiaduktu przy ul. Żołnierskiej. Niedługo podczas sesji rady miasta powinna zapaść decyzja w sprawie przyszłego patrona ulicy. Ma ich być dwóch: słynny rajdowiec Marian Bublewicz oraz poważany ortopeda prof. Stefan Bołoczko.


Objazdy na czas budowy
Wytyczone są już tymczasowe objazdy, które w trakcie budowy ułatwią dojazd do centrum z Jarot, Pieczewa i osiedla Generałów. Tymczasowe trasy będą przebiegały przez Brzeziny, konkretnie w rejonie ulic Szostkiewicza i Generała Maczka. W tym miejscu będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy (będzie można jechać tylko w stronę centrum). Kolejny objazd zostanie wytyczony przez teren dawnego poligonu na Pieczewie (ruch dwukierunkowy). Natomiast z powodu trwającej budowy ul. Obiegowej od 12 czerwca obowiązuje zmiana organizacji ruchu wzdłuż ulicy Żołnierskiej. Ruch samochodowy będzie się odbywał według oznaczonych objazdów. Wzdłuż ulicy możliwy będzie ruch pieszy.

Zajezdnia tramwajowa
Zajezdnia powstanie na terenie dzisiejszej bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Kołobrzeskiej. Tramwaje dojeżdżać będą do zajezdni od ul. Towarowej. Na potrzeby dojazdu do obiektu zbudowany zostanie tor techniczny wzdłuż ul. Dworcowej i Towarowej.

W zajezdni znajdą się m.in. budynek administracyjny, warsztaty oraz tor testowy. To również tam maszyny będą przechodziły przeglądy i będą ewentualnie naprawiane.


Tramwaje dla Olsztyna
Po ulicach Olsztyna od przyszłego roku jeździć będzie piętnaście niskopodłogowych tramwajów (każdy z nich będzie mógł pomieścić ponad 230 osób). Maszyny będą miały kolor limonkowy, a w środku będzie królowała zieleń i szarość.

Usiądziemy w nich na tapicerowanych siedzeniach. Tramwaje, które w przyszłym roku trafią do Olsztyna, będą szersze niż standardowe konstrukcje w Polsce. Jak podaje producent zamiast 2,4 metra szerokości będą miały 2,5 metra. Tramwaje w Olsztynie będą pojazdami dwukierunkowymi o długości 29,3 metra. Wbrew obawom mieszkańców pojazd nie będzie hałasował.

Przedstawiciele producenta taboru kolejowego wielokrotnie przekonywali, że projektowane i produkowane przez nich pojazdy spełniają najwyższe wymagania w zakresie jakości i bezpieczeństwa. Pojazdy już na etapie projektowania przechodzą szereg obliczeń i analiz potwierdzających wymagane dla niego parametry pracy.

Elementy pojazdu poddane zostają badaniom wytrzymałościowym. Jazda tramwajem powinna być wygodna. Klimatyzacja zapewni odpowiedni komfort podróżowania nawet w najgorętsze dni, a system monitoringu znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa. Etap projektowania taboru został zakończony, a wszystkie materiały i podzespoły zostały zamówione. Pierwsze tramwaje zostaną dostarczone do Olsztyna w połowie 2015 roku, a ich dostawa zakończy się do końca września.





erbe

Komentarze (63) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. MAXMARK #1719119 | 88.156.*.* 22 kwi 2015 10:38

    Ta inwestycja wg mnie jest w ogóle nietrafiona... zabiera się kawał ulicy dla pojedynczego autobusu na tzw bus pasy, autobus dojeżdża do świateł i cała ulica stoi bo jeden autobus musi przejechać, a tam gdzie nie ma takowych jedzie wzdłuż kolumny aut i się wcina przed samymi światłami - to po co te bus pasy?, teraz dołożą tramwaj dla wybrańców, no bo przecież będzie jeździł po jednej trasie a co z obocznymi osiedlami????... kawał drogi znowu zostanie zabrany... czy w związku z tym ubędzie samochodów???? Uważam iż takie inwestycje powinny być poddane pod referendum, nie powinno się akceptować chorych wizji urzędników. Rozwijanie się Olsztyna rozwijaniem, ale powyższe inwestycje w niczym nam nie pomogą. Nie głosowałem i nie zagłosuję na obecnego prezydenta, gdyż niby jako wielki były sportowiec nie robi nic dla sportu, promocji miasta, obiekty mamy jedne z najgorszych w Polsce a sportowców w ścisłej czołówce - dlatego też uciekają z naszego miasta i będą uciekać... szkoda gadać....

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  2. fud #1699231 | 88.156.*.* 26 mar 2015 20:27

    Czy tramwaje będą niskopodłogowe? wie ktoś?

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. kierowcaaa #1504727 | 88.156.*.* 10 paź 2014 20:24

      Piłsudzskego po jednym pasie - gratulacje dla projektanta - ulica dla pieszych - to po co tramwaje ? - promujmy spacery ....

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. userka #1492662 | 91.2.*.* 24 wrz 2014 18:00

        I zakupcie tramy odporne na koziki

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

      2. olsztyniak #1469877 | 46.113.*.* 26 sie 2014 10:13

        Na murze Aresztu Śledczego powieszono ogromny baner odnośnie komunikacji tramwajowej,czy osoby odpowiedzialne za obecny bałagan w mieście zbliżają się do środka więzienia?.

        Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (63)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5