Czwartek, 27 czerwca 2019. Imieniny Cypriana, Emanueli, Władysława

Olsztyn zmienia oblicze. Sprawdź, co się buduje w mieście

2014-02-16 14:12:00 (ost. akt: 2014-02-16 14:13:47)

Wiele miejsc w Olsztynie, które dziś wyglądają jak plac budowy, wkrótce zmieni swoje oblicze. Są też w mieście miejsca, które niebawem zamienią się w place budów. Realnych kształtów nabierają także inwestycje, które dziś są jeszcze na etapie dokumentacji. Przedstawiamy listę najważniejszych inwestycji, które zakończą się w 2015 r. i w kolejnych latach.

Projekt tramwajowy: za rok pojedziemy


Budowa linii tramwajowej zostanie wznowiona w kwietniu lub na początku maja. Na pierwszy ogień pójdzie budowa ul. Obiegowej, wzdłuż której również pobiegnie torowisko, a także al. Sikorskiego (na czas prac przy głównej drodze prowadzącej w stronę Jarot i Pieczewa tymczasowy objazd najprawdopodobniej zostanie wyznaczony przez Brzeziny). Prace przy ulicach Płoskiego, Witosa, Tuwima i skrzyżowaniu ulic Towarowej i Dworcowej zostaną dokończone, a przy al. Piłsudskiego i ul. Kościuszki dopiero ruszą. Wszystkie będą prowadzone niemal jednocześnie.

Zajezdnia tramwajowa powstanie przy ul. Kołobrzeskiej, gdzie dziś mieści się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Budowa linii tramwajowej na wszystkich odcinkach ma się zakończyć do czerwca 2015 r. Tramwaje zaczną wozić mieszkańców Olsztyna kilka miesięcy później. Najpierw bowiem wagony przejdą niezbędne testy.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 105 mln euro, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Budowa zajezdni autobusowej na Pieczewie: pod nowym adresem


W najbliższych 5-6 latach nowa baza MPK znajdzie się na terenie dawnego poligonu na Pieczewie. Ma to oczywiście związek z tym, że przy ul. Kołobrzeskiej, gdzie dziś stacjonuje tabor MPK, zostanie wybudowana zajezdnia tramwajowa.

Zanim jednak miejskie autobusy będą mogły zaparkować na Pieczewie, miasto przygotuje im tymczasowe miejsce przy al. Sikorskiego (naprzeciwko supermarketu Real, przetarg został ogłoszony pod koniec ubiegłego roku). Za wyborem Pieczewa przemawia powierzchnia terenu, której nie da się wygospodarować przy al. Sikorskiego, a także to, że właśnie przez południową część miasta, nazywanej sypialnią Olsztyna, przebiega znaczna część połączeń. Przyszła zajezdnia to także element rozwiązań komunikacyjnych od dawna planowanej trasy NDP.

Budowa Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów: ciepło dla miasta


Budowa na olsztyńskim Tracku, za którą odpowiada polsko-francuskie konsorcjum firm Control Process i Vauche, ma się zakończyć latem przyszłego roku. Koszt prac szacowany jest na 64 mln euro (w listopadzie 2013 r. Komisja Europejska zatwierdziła przyznanie 34 mln euro na realizację części prac).

Zakład unieszkodliwiania odpadów będzie jednym z najnowocześniejszych w kraju. W przyszłości to właśnie tam będą trafiały śmieci z 37 samorządów z całego województwa. System ma uporządkować politykę gospodarki odpadami na Warmii i Mazurach.

Co ważne, wyprodukowane na Tracku paliwo będzie trafiało do elektrociepłowni, której budowę planuje Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. A takie musi powstać do 2018 r., ponieważ tylko do końca 2017 r. za dostawę ciepła do blisko 40 proc. mieszkańców odpowiadać będzie fabryka Michelin. Tak więc paliwo z Zakładu Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów będzie również źródłem produkcji ciepła dla miasta.

Projekt i budowa stadionu miejskiego przy al. Sybiraków: nowe na Zatorzu


Nowy stadion ma powstać na Zatorzu., w miejsce dawnego stadionu Warmii. W tym roku rozpoczną się prace projektowe. Żeby tak się stało, na ostatniej sesji olsztyńscy radni przyjęli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów sportowych przy al. Sybiraków.

Przypomnijmy, żeby miasto mogło ubiegać się o dofinansowanie inwestycji, ratusz musi posiadać gotowy projekt oraz pozwolenie na budowę. Z uwagi na wymogi stawiane klubom pierwszej ligi przez Polski Związek Piłki Nożnej jeszcze w tym roku obecny stadion Stomilu przy al. Piłsudskiego będzie miał sztuczne oświetlenie. Jednak maszty tak są projektowane, żeby docelowo mogły być przeniesione na stadion przy al. Sybiraków.

Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego: nie do poznania


Firma Retail Provider rozpoczęcie realizacji projektu planuje jeszcze w 2014 r. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstanie na terenie dzisiejszego Dworca Głównego. Będą się na nie składały nowe dworce PKP i PKS, a także galeria handlowa — trzecia po istniejącej Aurze i powstającej Galerii Warmińskiej. Budowa ZCK będzie kosztowała ponad 110 mln euro.

Inwestor planuje wybudowanie dwupoziomowego dworca PKP o powierzchni 2,5 tys. metrów oraz liczący 4 tys. mkw. dworzec PKS, który ma być zlokalizowany na parterze, w części wschodniej budynku. Galeria handlowa będzie dysponowała ok. 45 tys. metrów powierzchni i obejmie ok. 180 punktów usługowych (w tym wielosalowe kino). Plany uwzględniają również parking na 900 miejsc. Procedura uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania dla obszaru planowanego pod inwestycję trwała ok. dwóch lat. Ta inwestycja całkowicie zmieni tę część Śródmieścia.

Budowa nowej ulicy łączącej al. Warszawską z Jarotami: ucieczka od korków


Budowa tej drogi to z pewnością marzenie większości mieszkańców Jarot i osiedla Generałów. Dzięki niej kierowcy w drodze do centrum lub Kortowa mogliby unikać często zakorkowanej al. Sikorskiego. O inwestycji, która zakłada przedłużenie ul. Wilczyńskiego do al. Warszawskiej wraz z powiązaniem układu drogowego z ul. Bukowskiego, mówi się w od lat.

W tym roku ratusz powinien mieć już gotową decyzję środowiskową (miasto czeka jeszcze na opinię Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska). Miejscy urzędnicy od początku brali pod uwagę trzy warianty przebiegu trasy. Były one konsultowane z mieszkańcami osiedli. Jeśli inwestycja doszłaby do skutku, nowa trasa w obu kierunkach miałaby docelowo po dwa pasy ruchu. Jeśli chodzi o zakładaną prędkość samochodów, to w obszarze zurbanizowanym mieszkańcy pojechaliby 50/60 km/h, a poz a nim mogliby się rozpędzić do 70 km/h. Wzdłuż łącznika do al. Warszawskiej pojawiłyby się też przystanki komunikacji miejskiej.

Remont i modernizacja ul. Partyzantów: godzenie różnych akcji


Od kilku miesięcy trwa dyskusja nad przyszłym kształtem ulicy Partyzantów. Dzięki konsultacjom i warsztatom organizowanym przez organizacje pozarządowe władze miasta zebrały liczne opinie, które pozwalają zaprojektować przyjazną i funkcjonalną ulicę.

Stowarzyszenia i mieszkańcy zgłaszali różne postulaty dotyczące ulicy, kładąc nacisk na zieleń, ścieżki rowerowe, chodniki, miejsca parkingowe oraz przystanki komunikacji zbiorowej. Zwracali też uwagę na konieczność naprawy kanalizacji deszczowej. Zdaniem ratusza na ul. Partyzantów możliwe jest pogodzenie wszystkich funkcji, łącznie z podstawową funkcją komunikacyjną. Teraz samorząd przygotuje dokumentację, która uwzględni zebrane opinie, Następnym krokiem będzie złożenie wniosków do programów unijnych, żeby otrzymać pieniądze na tę ważną i oczekiwaną nie tylko przez mieszkańców ul. Partyzantów inwestycję.

Przebudowa mostu św. Jakuba i ul. Pieniężnego, wraz z plantami: pieszo, rowerem i autem


Ulica Pieniężnego stanowi od dawna jedną z podstawowych osi komunikacyjnych w centrum miasta. Na odcinku od ratusza do pl. Jedności Słowiańskiej funkcjonuje jako jednokierunkowa, trzypasmowa, z obustronnym chodnikiem. Stan techniczny ulicy jest dostateczny, jednak konstrukcja ma niewystarczającą nośność, co powoduje zagrożenie w ruchu. Dotyczy to także mostu św. Jakuba, który dzisiaj ze względów bezpieczeństwa ma ograniczenia w ruchu dla pieszych. To się jednak zmieni.

Ulica zostanie poddana modernizacji, a po wprowadzeniu w mieście tramwajów na jej całej długości ma zostać przywrócony ruch dwustronny. Projekt zakłada także przebudowę mostu, co dodatkowo pozwoli na połączenie chodników i ścieżek rowerowych pomiędzy parkiem Podzamcze a parkiem Centralnym. Ważnym elementem tej modernizacji jest też rewitalizacja zieleni parkowej wzdłuż muru katedralnego, od placu Jedności Słowiańskiej do ul. Staszica, co spowoduje, że Olsztyn doczeka się swoich plantów.

Budowa nowej siedziby Polskiej Akademii Nauk (zagospodarowanie dalszych terenów obok Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego): wysokie technologie


Olsztyn jest kolejnym miastem, które ma swój Park Naukowo-Technologiczny. To miejsce zarówno dla firm o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tych nowych. Otwarcie obiektu przy ul. Władysława Trylińskiego odbyło się w listopadzie 2013 r.

Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny będzie domem przede wszystkim dla firm z takich branż jak IT, geodezja, biotechnologia, reklama, doradztwo finansowe i PR, ale nie tylko. Jeszcze przed otwarciem parku przedstawiciele miasta podpisali bowiem list intencyjny o współpracy z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk. Głównym postanowieniem porozumienia jest zlokalizowanie siedziby instytutu wraz z jego zapleczem badawczym na terenie albo w bezpośrednim sąsiedztwie OPN-T. Kierownictwo instytutu zakłada, że może stać się to już w latach 2017-2018, jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa. Dzięki temu w jednym miejscu mieściłyby się zarówno Oddział Nauk o Żywności, jak i Oddział Biologii rozrodu, który dziś znajduje się przy ul. Bydgoskiej.

Przebudowa ulic: Towarowej, Lubelskiej, Pstrowskiego i Płoskiego — dowiązanie do południowej obwodnicy Olsztyna: oczekiwane zmiany


Ratusz ogłosił dwa przetargi związane z połączeniem miasta z jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Olsztynie w ostatnich latach, jaką jest budowa południowej obwodnicy. Chodzi o konkursy na przygotowanie projektu przebudowy ul. Pstrowskiego i ul. Towarowej wraz z ul. Lubelską, które połączą się kolejno z węzłami: Pieczewo oraz Wschód. Przedmiotem pierwszego z zamówień jest wykonanie dokumentacji projektowej, doradztwo techniczne oraz nadzór autorski przy realizacji realizacji zadania, pod nazwą "Budowa nowego przebiegu ul. Pstrowskiego w Olsztynie do węzła "Szczęsne" w ciągu obwodnicy miasta Olsztyna". Koszt dokumentacji to ponad 1,2 mln zł. Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 27 lutego.

Kolejny z przetargów dotyczy przygotowania dokumentacji dla przebudowy ul. Towarowej od skrzyżowania z ul. Leonharda do projektowanej obwodnicy Olsztyna wraz z przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Stalową do zaprojektowanego węzła drogowego w ciągu obwodnicy. Ta inwestycja znalazła się na liście projektów, o dofinansowanie których Urząd Marszałkowski zabiega w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Drogowcy z GDDKiA w listopadzie ubiegłego roku informowali, że miasto musi być przygotowane na przejęcie ruchu z węzła Olsztyn Wschód przez ul. Towarową. Ten projekt ma z kolei kosztować ponad 2,6 mln zł, a potencjalni wykonawcy mogą składać swoje propozycje do 25 lutego. Oba projekty powinny być gotowe na początku przyszłego roku. Wtedy też możliwe będzie ogłoszenie przetargów na prace budowlane. Obie drogi powinny powstać najpóźniej do 2017 roku, ponieważ wtedy zacznie funkcjonować południowa obwodnica Olsztyna.

Zmiany szykują się także na ul. Płoskiego. Z dwupasmowej ulicy biegnącej od skrzyżowania z ul. Wilczyńskiego do granicy miasta jest wylot z Olsztyna w kierunku Butryn. Koncepcja zakłada budowę na ul. Płoskiego, na wysokości ul. Darantta, nowego układu komunikacyjnego, który połączy tę część miasta z obwodnicą.

Budowa ośrodka centrum żeglarstwa wodnego Słoneczna Polana i infrastruktury rekreacyjnej nad Zatoką Miłą: magnes na turystów


Trwa adaptacja brzegów Jeziora Krzywego do potrzeb mieszkańców Olsztyna i turystów. Nie tylko plaża miejska, ale także inne, ważne dla olsztyńskich wodniaków miejsca zyskają nowoczesną, ale dobrze wkomponowaną w krajobraz infrastrukturę sportowo-rekreacyjną. Na Słonecznej Polanie od dawna spotykają się żeglarze, kajakarze i inni amatorzy sportów wodnych. Dlatego od kilku lat władze miasta zabiegają o stworzenie tam całorocznego ośrodka sportów wodnych, który będzie aktywizował młodzież z całego regionu, kształcił sportowców i zapewniał im zaplecze turystyczno-sportowe.

Na Słonecznej Polanie powstaną pomosty cumownicze na 120 miejsc, całoroczny obiekt szkoleniowo-rekreacyjny z salą odnowy biologicznej, hangar na sprzęt, warsztat szkutniczy, wypożyczalnie, a także plaża z kąpieliskiem i zapleczem techniczno-sanitarnym. Będzie także połączenie z już istniejącymi ścieżkami rowerowymi i spacerowymi. Wartością tej inwestycji jest możliwość korzystania z obiektów i infrastruktury przez cały rok. Wzdłuż jeziora powstaną również trasy narciarskie. To jedna z najbardziej oczekiwanych przez miłośników sportów wodnych inwestycji. Koszt całej inwestycji — ponad 30 mln zł.

erbe, mp, MZG
Polub nas na Facebooku:

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Zobacz także

Komentarze (80) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kolo #1329619 | 88.156.*.* 19 lut 2014 12:34

    To samo chrzanienie w kółko.Wszystko będzie ale na wizualizacjach.Jedynie człowiek niespełna rozumu może wierzyć w jakiekolwiek słowo wypowiedziane z ratusza.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Czy to autoreklama Grzymowicza?? #1327994 | 83.11.*.* 17 lut 2014 20:20

    My już Pana nie wybierzemy! Poza niby rozwojem miasta napiszmy jak wymiera nasza Olsztyńska Starówka, to na pewno nie jest magnesem dla turystów!!!!! Olsztyn robi się spustoszeniem lokalnego przemysłu, biznesu i młodych mieszkańców.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. wacław #1327549 | 79.163.*.* 17 lut 2014 13:08

    Bardzo fajny artykuł, brawa dla autora!

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. mK #1327448 | 213.184.*.* 17 lut 2014 11:31

    Ciekawe którędy będą wozić te śmieci z tych 37 samorządów na Track. Jakoś planów budowy sensownej drogi w tamte okolice nie widzę.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. a gdzie ten #1327314 | 178.36.*.* 17 lut 2014 09:26

    od gdanska ?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (80)

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages