środa, 26 czerwca 2019. Imieniny Jana, Pauliny, Rudolfiny

Inwestycje na finiszu, czyli nowa twarz Olsztyna

2014-01-24 15:54:00 (ost. akt: 2014-01-25 12:20:56)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Przebudowa skrzyżowania al. Warszawskiej z al. Obrońców Tobruku oraz ul. Bałtyckiej to dwie najważniejsze inwestycje drogowe, które zakończą się w tym roku. I — a co do tego nikt nie ma wątpliwości — odmienią komunikacyjną twarz miasta. Zresztą to niejedyne inwestycje, które wpłyną na rozwój miasta i ucieszą olsztyniaków. W 2014 roku czeka nas bowiem huczne otwarcie Galerii Warmińskiej przy al. Sikorskiego, której budowa posuwa się w ekspresowym tempie, i zakończenie prac nad Jeziorem Krzywym. Jesienią mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z oferty powstającego tam nowoczesnego kompleksu sportowo-rekreacyjnego. Oto lista inwestycji, które zakończą się w tym roku...

Jezioro Krzywe: nowa jakość

Najpóźniej jesienią powinna zakończyć się budowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Za budowę wartego blisko 60 mln zł. kompleksu, który całkowicie odmieni brzegi Jeziora Krzywego, odpowiada sopockie przedsiębiorstwo NDI. Nowoczesne centrum bez wątpienia wynagrodzi mieszkańcom i turystom ten czas, kiedy — na okres trwania robót — plaża miejska była zamknięta.

Prace budowlane trwają nie tylko na plaży miejskiej, ale również po drugiej stronie jeziora, w pobliżu przystani przy ul. Jodłowej. Wokół jeziora powstaną m.in. nowe pomosty, mola i hangary na sprzęt wodny, boiska do siatkówki, hala do gry w plażówkę oraz w squasha, siłownia, sauna, wypożyczalnia rowerów, sklepy, restauracje, kawiarnie, pomieszczenia sanitarne. Inwestycja nad Jeziorem Krzywym uwzględnia także budowę placu do obsługi imprez sportowych, wielofunkcyjnego szlaku turystycznego (pieszego, rowerowego, narciarskiego), a także parkingu na kilkaset miejsc.

Skrzyżowanie al. Warszawska — al. Obrońców Tobruku — ul. Armii Krajowej: na miarę XXI wieku


Przebudowa skrzyżowania zakończy się w czerwcu. Koszt tej inwestycji to prawie 14 mln zł. Większość tej kwoty stanowi unijne dofinansowanie. Dzięki tym pieniądzom już za kilka miesięcy mieszkańcy będą mogli korzystać z przedłużonego pasa skrętu w prawo z al. Warszawskiej w al. Obrońców Tobruku, dobudowanego pasa skrętu w prawo z ul. Armii Krajowej w al. Warszawską, dobudowanego pasa skrętu w prawo z al. Obrońców Tobruku w al. Warszawskiej oraz przedłużonego pasa skrętu w prawo z al. Warszawskiej w ul. Armii Krajowej. Inwestycja uwzględnia także budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej na ul. Armii Krajowej. Po przebudowie skrzyżowanie będzie miało również nową nawierzchnię.

Na czas zimy prace na skrzyżowaniu zostały przerwane. Drogowcy wrócą na plac budowy wiosną. Co ważne, przystanki autobusowe zachowają dotychczasową lokalizację.

Muzeum Techniki: nowoczesność nad Łyną

Muzeum Techniki i Nowoczesności w zakolu Łyny przy ul. Knosały w Olsztynie będzie otwarte w drugiej połowie roku. Pierwsza połowa upłynie na przygotowywaniu ekspozycji. Swoją siedzibę ma w dawnym tartaku, który powstał około 1884 roku i stanowił własność rodziny Raphaelsohnów — najpierw braci Louisa i Rudolfa, potem ich synów Hermana i Hugona.

Jeszcze przed wojną budynek przerobiono na warsztaty i magazyny. Te funkcję pełnił do 1987 roku. W 2007 roku został wpisany do rejestru zabytków. Renowacja Tartaku rozpoczęła się w połowie 2012 roku, a jej zasadniczy etap zakończył się z końcem 2013 roku. Obok budynku stanął też 24-metrowy komin z cegielni w Rozogach, w miejsce pierwotnego, który został przed laty rozebrany. Całkowity koszt inwestycji wynosi prawie 5,4 mln zł. Ponad 3,6 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W przyszłości muzeum przybędzie jeszcze jeden obiekt: dawna zajezdnia trolejbusowa sąsiadująca z byłym tartakiem. Dzięki zajezdni muzeum zyska powierzchnię wystawową. Władze miasta wydały dotychczas 50 tys. zł na koncepcję zagospodarowania dawnej zajezdni na potrzeby muzeum. Szacunkowy koszt jej rewitalizacji to około 4 mln zł.

Galeria Warmińska: miasto w mieście


Według zapowiedzi spółki Libra Project, obiekt, który zyska miano największej galerii handlowej w północno-wschodniej Polsce, zostanie otwarty 5 września. Dzięki łaskawej pogodzie koniec prac znacznie przyspieszono, bo początkowy termin był przewidziany na koniec października.

Całkowita powierzchnia dwupoziomowego obiektu to prawie 117 tysięcy metrów, w tym 41 tysięcy metrów stanowić będzie część handlowa. W Galerii Warmińskiej powstanie 170 sklepów oraz punktów usługowych, kawiarnie i restauracje, kręgielnia, klub fitness, amfiteatr, a także dziewięciosalowe kino. Galeria ma być też przyjazna kierowcom. Z myślą o nich powstanie 1200 miejsc parkingowych.

Budynek będzie wyróżniała charakterystyczna elewacją, która była inspirowana murem pruskim — rodzajem ściany, której szkielet stanowi drewniana konstrukcja wypełniona murem. Całkowity koszt budowy — 100 milionów euro.

Ulica Bałtycka dla aut, pieszych i rowerów

Przebudowa ulicy Bałtyckiej, która ruszyła w sierpniu 2012 roku, będzie kosztowała blisko 28 mln zł. (dofinansowanie stanowi 17 mln zł.). W tym przypadku przebudowa głównej ulicy prowadzącej do Likus, Redykajn i Gutkowa powinna zakończyć się w maju.

Po zmianach ul. Bałtycka będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstanie też dwukierunkowa droga rowerowa. Wydzielone zostaną ponadto pasy lewoskrętów w ulice Zieloną, Żółtą i Jeziorną. Przebudowa zakładała także modernizację sieci podziemnych oraz instalację ekranów dźwiękochłonnych. Inwestycja uwzględnia zastosowanie barierek i specjalnych wygrodzeń zabezpieczających przed niepożądanymi wtargnięciami na ruchliwą jezdnię. Nowa jakość drogi wpłynie, oczywiście, na spodziewane natężenie ruchu na tym odcinku. Według szacunkowej prognozy, w 2020 roku ul. Bałtycką może przejeżdżać nawet 39 tysięcy samochodów na dobę.

Park Centralny: supermiejsce dla każdego

Długo wyczekiwana przez wielu mieszkańców inwestycja będzie kosztowała ponad 10,7 mln zł, z czego około 7 mln zł. stanowi dofinansowanie z kasy Unii Europejskiej. Dzięki tym pieniądzom teren leżący u zbiegu ulic Kościuszki i 22 Stycznia stanie się jednym z najatrakcyjniejszych miejsc w Olsztynie. Za budowę parku Centralnego odpowiada firma Prasbet z Grudziądza. Park ma być gotowy już na początku wakacji.

Po zakończeniu inwestycji w samym sercu Olsztyna, które do tej pory kojarzyło się z dzikimi zaroślami, znajdą się m.in. efektowna fontanna, bulwar spacerowy, kładki nad rzeką oraz przestronne place rekreacyjne. Prace obejmowały również roboty palowe związane z budową mostków, układaniem wodociągów do wody pitnej i technologicznej. Robotnicy umacniają również brzeg Łyny, montują oświetlenie terenu i elementy systemu monitoringu.

Ścieżki rowerowe: logiczna całość

Olsztyn ma blisko 54 kilometry ścieżek rowerowych. W tym roku z pieniędzy Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego powstanie kolejne około 300 metrów drogi rowerowej wzdłuż ul. Hozjusza na Redykajnach: od skrzyżowania z ul. Jemioły do supermarketu Rast. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu wiosną ogłosi przetarg na dokumentację projektową, natomiast prace drogowe rozpoczną się w połowie roku.

Sytuacja zmieni się także na ulicy Bałtyckiej, gdzie do tej pory nie było ścieżek rowerowych. Modernizacja tego ważnego dla mieszkańców ciągu komunikacyjnego zakłada powstanie 1500 metrów dróg dla rowerzystów: od skrzyżowania z ul. Jeziorną do skrzyżowania z ul. Rybaki. Ścieżka zostanie połączona ze ścieżkami nad Jeziorem Długim oraz trasą wzdłuż al. Schumana.

Dodatkowo w pierwszej połowie tego roku zostaną wykonane odcinki dróg rowerowych przy okazji modernizacji skrzyżowania ul. Armii Krajowej z al. Warszawską i al. Obrońców Tobruku. Natomiast z chodników wzdłuż ul. Pstrowskiego (od ul. Synów Pułku do ul. Metalowej) zostaną wydzielone drogi dla rowerów.

W ten sposób olsztyńskie ścieżki rowerowe połączą się w jedną logiczną całość.

Kamienica przy Bema: neobarokowy skarb

W kamienicy przy placu Bema 2 trwa remont. Dach, z wyjątkiem wieżycy, już jest gotowy. Teraz jest odnawiana elewacja. Tadeusz Morysiński, właściciel budynku, zapewnia, że wszystkie prace zakończą się jesienią tego roku. W kamienicy będą wyłącznie biura.

Budynek w stylu neobarokowym został wzniesiony w 1905 roku. Mieszkali w nim kolejni prezydenci rejencji pruskiej. Byli to wnuk wybitnego filozofa Wilhelm von Hegel, Friedrich Gramsch oraz Franz von Hellman. W 1911 roku rejencja została przeniesiona do nowego gmachu przy obecnej ul. Emilii Plater, a kamienica przy placu Bema straciła swój wyjątkowy status. Powstały w niej mieszkania do wynajęcia. Po II wojnie światowej mieściły się tam biura, internat, a w latach 1962-1991 swoją siedzibę miało seminarium duchowne Hosianum. Gdy się wyprowadziło, budynek przy jednym z najważniejszych placów w mieście popadał w ruinę. W 2006 roku został sprzedany za 1,5 mln zł, ale jego nabywca nie ukończył remontu. Kamienica została wystawiona na licytację. Jej obecnym właścicielem jest wspomniany Tadeusz Morysiński.

Park Jakubowo: jak ze starej pocztówki

Rewaloryzacja zabytkowego parku miejskiego w Jakubowie — to zwycięski projekt ogólnomiejski z Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Na ten pomysł swój głos oddało 1338 mieszkańców.

Projekt o wartości 500 tysięcy złotych, który będzie realizowany w tym roku, zakłada usunięcie współczesnych nawierzchni asfaltowych, kostki betonowej oraz wprowadzanie wysokiej jakości nawierzchni dróg spacerowych. Istniejąca nawierzchnia z trylinki na parkingu zostanie wymieniona na nawierzchnię trawiasto-kamienną, zlikwidowane zostaną również nieuzasadnione skróty. W projekcie ujęto także: renowację schodów z użyciem szlachetnych materiałów, usunięcie krawężników na obrzeżach ścieżek oraz zabezpieczenie skarp.

Chętni będą mogli skorzystać z większej liczby ławek, a dzieci z odnowionych placów zabaw. Pojawi się także więcej stojaków rowerowych i koszy na śmieci. Wybudowane zostaną dodatkowe miejsca postojowe i altana oraz przywrócona zostanie szata roślinnej — tu wzorem będą przekazy historyczne. Park Jakubowo zostanie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Warmia Towers nad ziemią i pod ziemią

Budowany przez firmę Arbet kompleks Warmia Towers przy al. Warszawskiej będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w mieście. Jego budowa ma się zakończyć w lipcu lub sierpniu. Zlokalizowany na Podgrodziu obiekt będzie łączył zalety apartamentowca z centrum handlowym i biurowym. Jak wylicza inwestor, najważniejszym elementem kompleksu ma być część mieszkaniowa o powierzchni ok. 9 tysięcy metrów, który mają stanowić dwie czternastokondygnacyjne wieże połączone łącznikiem.

W części mieszkaniowej powstanie 198 lokali o powierzchni od 25 do 98 metrów. Drugą bryłę będzie stanowił zespół biurowo-handlowo-usługowy liczący ok. 6 tys. mkw. Co ważne, w Warmia Towers nie będzie problemów z zaparkowaniem samochodu. W skład kompleksu wejdą dwie strefy parkowania: naziemna ze 100 miejscami parkingowymi oraz trzykondygnacyjna podziemna. Ta druga przewidziana jest dla mieszkańców i użytkowników lokali.

Koszary Funka: wnęki, fryzy, gzymsy


Sztabowy budynek fizylierów w koszarach Funka przy ul. Kasprowicza 4a został zrewitalizowany za prawie 6 mln zł, z czego ponad 2 mln zł pochodziły ze środków unijnych.

Dom z czerwonej cegły powstał w latach 1890-1892. Jest ostatnim z tak zwanych koszar Funka.
Były to koszary prywatne, należące do zespołu budynków wzniesionych przy obecnej ulicy Kasprowicza przez przedsiębiorcę budowlanego Andrzeja Funka. Wszystkie budynki przypominały te wzniesione w Kortowie. Obiekt przy Kasprowicza nie był przebudowany, nie zmienił też swego wyglądu.

Elewacje wykonano z czerwonej cegły licówki — ceglane są arkadowe wnęki na okna, fryzy i gzymsy. Ozdobą są paski i wstawki z cegieł żółtych. Służbę w tych koszarach opisał działacz mazurski Fryderyk Leyk we wspomnieniach „Pamięć notuje i utrwala”. Dawny blok koszarowy przy ul. Kasprowicza 4a na początku pełnił prawdopodobnie funkcję budynku sztabowego. Przez wiele lat stał pusty. Dzicy lokatorzy, wywołali w nim pożar. Podczas akcji gaśniczej został uszkodzony dach.

erbe/MZG/mp
Polub nas na Facebooku:

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Zobacz także

Komentarze (72) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Gazeta Olsztyńska #1306936 | 178.36.*.* 26 sty 2014 10:20

    Oficjalny Organ Propagandowy tow. Grzybowicza

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. NC #1306721 | 109.241.*.* 25 sty 2014 21:07

    W Polsce powstanie nowa fabryka samochodów osobowych. Gdzie? Pod Poznaniem! Tam, gdzie i tak jest już dużo przemysłu. A można było u nas. Tylko wcześniej zadbać trzeba było o odpowiednią infrastrukturę. Zaniedbania kilkunastu ostatnich lat rzutują i rzutować będą jeszcze długo na sytuację gospodarczą miasta i regionu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. maxer #1306639 | 25 sty 2014 19:24

    wielki sukces Piotr. G. ostatnie miejsce w Polsce jeżeli chodzi o zarobki : http://biznes.onet.pl/ile-zarabiali-pola cy-w-2013-roku,18550,5599392,1,fotorepor taze-detal-galeria

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. markoo #1306579 | 25 sty 2014 18:10

    to inwestycje propagandowe, prywatne inwestycje np. warmia towers to naprawdę pseudo sukces Olsztyna. Szkoda mi tego miasta, bo ten grzybowicz to nieudacznik. W Olsztynie gdzie dokoła lasy on buduje parki, to może jeszcze niech wybuduje 3 sztuczne jeziora w Olsztynie? Gdzie tu sens i logika, ulice rozwalone, dziura na dziurze, największa inwestycja w Olsztynie czyli tramwaje to największa porażka od dziesiątków lat - nich znowu wybierze hiszpanów. Jak dla mnie to człowiek porażka- oby do wyborów.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. syn_janiny_dziąsło #1306522 | 83.19.*.* 25 sty 2014 16:35

    A ZA CO BĘDZIEMY KUPYWAĆ W TEJ GALERII - PANIE PREZYDĘCIE ?????? ROSJANIE TO CO INNEGO ......

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (72)

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages