Piątek, 24 listopada 2017. Imieniny Emmy, Flory, Romana

Olsztyn się zmienia, zobacz, jak bardzo

2013-12-28 07:30:00 (ost. akt: 2014-01-30 14:17:23)
Centrum Olsztyna z lotu ptaka

Centrum Olsztyna z lotu ptaka

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Stolica Warmii i Mazur zmienia się. Widać to zresztą gołym okiem. W 2013 roku w mieście rozpoczęło się wiele ważnych inwestycji, które diametralnie odmienią Olsztyn i wpłyną na jakość życia olsztyniaków. Inne są już na ukończeniu.

Nawet jeśli wielu z nas irytuje się dziś, stojąc w korkach na remontowanych ulicach, to już za kilka miesięcy irytacja zamieni się w komfort szybszej jazdy. Niebagatelny wpływ na życie miasta będzie miała również Galeria Warmińska, największy tego typu obiekt w regionie i jeden z największych w północno-wschodniej Polsce.

Z pewnością stanie się magnesem ściągającym do Olsztyna amatorów dużych zakupów w dużych centrach handlowych. W tym także Rosjan. W listopadzie Rada Miasta uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego okolic Dworca Głównego w Olsztynie, dając zielone światło do rozpoczęcia budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w skład którego wejdą nowe przebudowane dworce PKP i PKS oraz galeria handlowa.

Magnesem dla turystów stanie się zapewne Jezioro Krzywe. Po zakończeniu prac wokół jeziora to miejsce stanie się turystycznym ośrodkiem z prawdziwego zdarzenia. Z kolei dla tych, którzy marzą o Olsztynie — mieście imponujących budowli — dobrą wiadomością są trwające budowy biurowców, których sylwetki wkrótce będą górować nad miastem. Na zmiany nie mogą także narzekać konsumenci wysokiej kultury. Od niedawna spektakle mogą oglądać w imponująco odnowionym teatrze. Słowem, miniony 2013 rok w Olsztynie stał pod znakiem intensywnego rozwoju.

Warto również zauważyć, że poważny wpływ na jakość życia w Olsztynie w 2013 roku miały inwestycje zakończone... w 2012 roku. Wśród nich odmienione otoczenie Jeziora Długiego z fantastycznymi ścieżkami rowerowymi, nowym mostem i estetycznym umeblowaniem, które stało się ulubionym miejscem spacerów olsztyniaków.

Dalej ulica Artyleryjska razem z wiaduktem. Właściwie dziś nikt już nie potrafi sobie wyobrazić tej części miasta bez tej drogi, która ułatwia życie i olsztyniakom, i wjeżdżającym do Olsztyna od strony Ostródy. Wreszcie buspasy, które kiedyś budziły tyle kontrowersji. Dopiero teraz zyskały dozgonnych fanów, a studenci wprost nie mogą się ich nachwalić, bo w drodze do Kortowa autobusy omijają korki. Te inwestycje to najlepszy dowód na harmonijny rozwój Olsztyna.

Oto przegląd najistotniejszych miejskich inwestycji...

1. Ulica Bałtycka


Przebudowa rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku. Inwestycja ruszyła z półrocznym opóźnieniem, bo czekano na zmianę raportu środowiskowego, który umożliwił rezygnację z części ekranów dźwiękochłonnych. Na ich lokalizację nie zgadzali się mieszkańcy i okoliczni przedsiębiorcy. To z kolei wpłynęło na opóźnienie prac projektowych. W konsekwencji wykonawca wszedł na teren budowy nieco później niż planowano. Koszt inwestycji to ok. 28 mln zł (dofinansowanie unijne to ok. 17 mln zł). Inwestycja ma się zakończyć w maju przyszłego roku. Roboty są na ukończeniu, dlatego obie jezdnie są już przejezdne od 20 grudnia. Po tym terminie prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe. Wiosną na plac budowy wjedzie ciężki sprzęt, który położy na północnej jezdni warstwę ścieralną asfaltu. Po przebudowie ul. Bałtycka od ronda do wiaduktu będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wydzielone będą pasy lewoskrętów w ul. Zieloną, Żółtą i Jeziorną. Wszystkie przystanki zostaną wyposażone w wiaty. Oprócz jezdni zmodernizowano też podziemne sieci gazowe, wodociągowe i deszczowe. Przy drodze powstanie też dwukierunkowa droga rowerowa. Zmodernizowane zostało także oświetlenie, dodano ekrany dźwiękochłonne, które po części będą obsadzone zielenią. maj

2. Galeria Warmińska


W kwietniu został wmurowany kamień węgielny pod budowę galerii, w przyszłym roku zostanie otwarta.

3. Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny


Budowa Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego zakończyła się w sierpniu. Całkowity koszt budowy obiektu przy ul. Trylińskiego to blisko 70 mln zł, z czego ponad 56 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.
OPNT jest jedną z większych inwestycji ostatnich lat w Olsztynie. Obiekt — najnowocześniejszy w regionie kompleks biur, pracowni i laboratoriów — powstał z myślą o przedsiębiorstwach. Siedziby będą miały tu firmy tworzące nowoczesne technologie, głównie w dziedzinie informatyki, geodezji i mechatroniki. To właśnie tu mają być prowadzone badania m.in. w zakresie biotechnologii, propagacji fal radiowych w jonosferze oraz satelitarnego pozycjonowania i nawigacji. OPNT składa się z parku technologicznego — miejsca przeznaczonego dla firm o ugruntowanej już pozycji na rynku, Centrum Transferu Technologii, gdzie prowadzone będą badania naukowe nad nowymi technologiami, a także inkubatora przedsiębiorczości — miejsca dla nowych firm. erbe

4. Obwodnica Olsztyna


W lutym mieszkańcy Olsztyna razem z prezydentem miasta zaczynają walkę o obwodnicę. W grudniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza dwa przetargi na budowę 25-kilometrowej południowej obwodnicy Olsztyna. Pierwszy obejmuje budowę obwodnicy na 10-kilometrowym odcinku od połączenia z krajową „16” w okolicy Kudyp do węzła Olsztyn Południe. Drugi dotyczy budowy obwodnicy na odcinku 14 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód.

5.Teatr im. Stefana Jaracza


W listopadzie otwarto teatr po gruntownym remoncie.

6. Tartak Raphaelsohnów


Już w przyszłym roku dawny Tartak Raphaelsohnów zostanie otwarty dla zwiedzających. W niszczejącym przez lata ponadstuletnim budynku swoją siedzibę będzie miało Muzeum Techniki i Nowoczesności. Tartak został zbudowany około 1884 roku w zakolu Łyny. Stanowił własność rodziny Raphaelsohnów — najpierw braci Louisa i Rudolfa, potem ich synów Hermana i Hugona. Jeszcze przed wojną budynek przerobiono na warsztaty i magazyny, i te funkcje pełnił do 1987 r. W 2007 r. został wpisany do rejestru zabytków. Na początku grudnia obok budynku stanął
24-metrowy komin z cegielni w Rozogach. W dawnym tartaku również był komin, ale został rozebrany. Roboty budowlane w przyszłym muzeum mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Całkowity koszt inwestycji wynosi prawie 5,4 mln zł. Ponad 3,6 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W przyszłości muzeum przybędzie jeszcze jeden obiekt. To dawna zajezdnia trolejbusowa sąsiadująca z byłym tartakiem. Dzięki zajezdni muzeum zyska powierzchnię wystawową. Władze miasta wydały dotychczas 50 tys. na koncepcję zagospodarowania dawnej zajezdni na potrzeby muzeum. Szacunkowy koszt jej rewitalizacji to około 4 mln zł. MZG

7. Park Podzamcze


W lipcu zakończyła się już rewitalizacja jego pierwszej części (między wiaduktami a ul. Nowowiejskiego). Są tam ścieżki spacerowe, nowy mostek, plac zabaw i odnowiona fontanna Symfonia Ptaków otoczona roślinnością. W lipcu rozpoczęły się prace remontowe w części drugiej: od ul. Nowowiejskiego do Casablanki.

8. Kopernik Park


Kolejny etap budowy Kopernik Parku, osiedla przy ulicy 1 Maja.

9. Skrzyżowanie al. Warszawskiej, Obrońców Tobruku i ul. Armii Krajowej


Przebudowa skrzyżowania al. Warszawskiej, Obrońców Tobruku i ul. Armii Krajowej zaczęła się 25 września i została podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakończył się 13 grudnia, kiedy uruchomiono cztery przebudowywane pasy jezdni. Drogowcy wrócą wiosną, żeby dokończyć prace. Skrzyżowanie ma być gotowe do końca czerwca 2014 roku. Po przebudowie skrzyżowanie będzie miało nową nawierzchnię, dokończony zostanie buspas, który połączy istniejące już jezdnie dla autobusów po obu stronach al. Warszawskiej. Dobudowany zostanie też m.in. pas skrętu w prawo z ul. Armii Krajowej w al. Warszawską i prawoskręt z ul. Obrońców Tobruku w Warszawską. Projekt przewiduje także budowę dwukierunkowej ścieżki rowerowej na ul. Armii Krajowej. Cała inwestycja ma kosztować 13,9 mln zł. Dofinansuje ją Unia Europejska, która wyłoży 11,8 mln zł. maj

10. Ulica Obiegowa


W czerwcu rozpoczęły się prace przy budowie ul. Obiegowej, najbardziej spektakularnej części projektu tramwajowego. W lipcu ruszyły prace po obu stronach ul. Żołnierskiej, z którą Obiegowa ma się krzyżować. Nowa ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach i ma połączyć al. Sikorskiego z al. Piłsudskiego. Część linii tramwajowej ma przebiegać wzdłuż obiegowej do ul. Żołnierskiej, a później ul. Kościuszki.

11. Jezioro Krzywe — strefy przedsiębiorczości


W marcu rozpoczęła się budowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, wraz ze strefami przedsiębiorczości. W listopadzie zakończyło się przygotowywanie stref przedsiębiorczości nad Jeziorem Krzywym. Czas zakończenia całej inwestycji — wrzesień 2014.

12.Biurowiec WPB przy ulicy Dąbrowszczaków


Kontynuacja budowy.

13. Warmia Towers, biurowiec Arbetu


Kolejny etap budowy.

14. Park Centralny


W lipcu rozpoczęły się prace w parku Centralnym. Na zapuszczonym jeszcze do niedawna terenie przebudowano kanalizację deszczową i sieć ciepłowniczą. Są już gotowe ścieżki spacerowe. W parku powstaną podświetlane fontanny, rzeźby oraz ścieżki rowerowe, a także kładki przez Łynę, przystań kajakowa i plac centralny, gdzie będą przecinały się wszystkie ciągi komunikacyjne parku. Zostaną postawione ławki oraz wybudowany plac zabaw i miniamfiteatr. W parku zostanie zainstalowany monitoring i oświetlenie. Zakładany koniec
inwestycji — czerwiec 2014 roku. Koszt — prawie 11 mln zł.

erbe
Polub nas na Facebooku:

Źródło: Gazeta Olsztyńska

Komentarze (123) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. dg #1282780 | 89.73.*.* 31 gru 2013 16:16

    "ul. Obiegowej, najbardziej spektakularnej części projektu tramwajowego" - tylko w Olsztynie, mieście gdzie samochód jest złotym cielcem można było napisać, że budowa drogi dla samochodów w ramach budowy tramwajów jest najbardziej jej spektakularnym elementem :)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. fhg #1282778 | 89.73.*.* 31 gru 2013 16:14

    Większość z tych "inwestycji" to porażki na całej długości. Buspasy sa tak fantastyczne? Zapomnieliscie dopisać: artykuł sponsorowany!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Mieszkaniec #1282479 | 79.188.*.* 31 gru 2013 11:21

    Normalni ludzie jak dostaną metropolitalne bilety, takie jakie istnieją w Trójmieście wsiądą do autobusów przesiadając się później do tramwaju i z Jarot dojadą bez problemów do dworca, centrum Olsztyna czy w przyszłości do Parku Technologicznego. Nieustający malkontenci w swoich samochodach nadal będą samotnie przejeżdżać ten sam odcinek bo nie są zdolni do jakichkolwiek zmian!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. zbidud #1281926 | 88.156.*.* 30 gru 2013 15:04

    Czym tu się chełpić. Większość to buble. Prosty przykład obwodnica z rondami, które będą się korkować i spowalniać cały ruch. Kolejny przykład idiotyczny pomysł z tramwajami i jeszcze bardziej kretyński przebieg tych linii. Ludzie i tak nie odstawią swoich samochodów i nie będą jeździć tym badziewiem za 3,00 lub więcej złotych. Komunikacja miejska będzie miała sens w Olsztynie, gdy bilety nie będą droższe niż 1,50 zł. I tak można wymieniać bez końca.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Mieszkaniec #1281778 | 79.188.*.* 30 gru 2013 11:44

    Dekalog pilnych robót wytypowanych przez Kosę to rzeczywiście priorytety. Zawsze można dodać i inne równie pilne zadania do wykonania dla ratuszowych, ale ważne aby zacząć myśleć perspektywicznie, z wyprzedzeniem. Wszystkie wymienione zadania są do realizacji od wczoraj. Myślenie na przyszłość jest dla samorządu miejskiego - Rady i Prezydenta jest kulą u nogi, albo jak kto woli nie istnieje. Olsztyn jako miasto rozwija się tak prężnie bo dopiero nadchodzi jego czas boomu inwestycyjno-produkcyjnego! Tak wskazują badania urbanistyczne wykonane dla miast wojewódzkich wśród których nasze miasto wyprzedziło wszystkie aglomeracje. Jest to wynikiem bardzo powolnego tempa urbanizacji stolicy Warmii i Mazur. Dopiero w 2014 roku (może) dołączymy do miast o ugruntowanej polityce rozwoju. jeżeli tempo prac będzie takie jak przy budowie Galerii Warmińskiej to całkiem możliwe , że w 2025 będzie lepiej!

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (123)

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages