środa, 23 sierpnia 2017. Imieniny Apolinarego, Miły, Róży

Inwestycje rowerowe w Olsztynie. Zobacz raport oficera rowerowego

2013-12-13 17:15:55 (ost. akt: 2013-12-13 17:19:25)

Autor zdjęcia: mat. arch. GO/WB

Chociaż rowerzyści wciąż nie mają w Olsztynie łatwego życia, to tras i udogodnień w mieście przybywa. Ratusz zapowiada również, że zabezpieczy na kolejne inwestycje rowerowe ok. 10 mln zł.

W tym roku w stolicy Warmii i Mazur oddano do użytku dokładnie 9730 metrów infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów. Łącznie w Olsztynie znajduje się więc obecnie prawie 54 km takich tras.

Ratuszu podsumowano tegoroczne rowerowe inwestycje w mieście. Do najważniejszych należą m.in. zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego, Pstrowskiego, Krasickiego, rozwój tras przy ul. Żołnierskiej oraz zgoda na zmianę oznakowania sieci dróg nad Jeziorem Długim.

Najistotniejsze obecnie prowadzone inwestycje zawierające elementy infrastruktury drogowej, są realizowane m.in. w Parku Centralnym i przy przebudowywanej ul. Bałtyckiej. Plany na przyszły rok zakładają m.in. budowę ścieżki wzdłuż ul. Leonharda aż do ul. Towarowej. Budowa tego odcinka planowana była wcześniej, ale miasto chce w pierwszej kolejności przebudować skrzyżowanie tej ulicy z al. Piłsudskiego. Ma to związek z wdrażaniem inteligentnego systemu zarządzania ruchem.

Na tym rowerowe inwestycje się nie kończą. Według zapowiedzi prezydenta Piotra Grzymowicza, w przygotowywanej Wieloletniej Prognozie Finansowej zostanie zabezpieczonych na ten cel ok. 10 mln zł. I ta kwota prawdopodobnie jeszcze wzrośnie.
erbe

Poniżej przedstawiamy raport rowerowy, przygotowany przez pełnomocnika prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, oficera rowerowego Mirosława Arczaka.

W roku 2013 oddano do użytku 9 730 m infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów. Obecnie na terenie Olsztyna znajduje się 53 975 m infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów.

Podział ze względu na rodzaj nawierzchni:
- nawierzchnia bitumiczna = 17 900m
- kostka betonowa bezfazowa = 5 515m
- kostka betonowa fazowana = 22 645m
- nawierzchnia „naturalna” (gruntowa stabilizowana) = 5 370m
- nawierzchnia w technologii HansaVia = 750m
- inne nawierzchnie (płytki chodnikowe, trelinka, kostka granitowa, deski) = 1 795m.

Podział ze względu na rodzaj oznakowania:
Z powodu wciąż licznych nieprawidłowości w zakresie oznakowania dróg dla rowerów (niespójności i brak konsekwencji w stosowaniu jednolitego sposobu znakowania zgodnego z przepisami) nie jest zasadne podawanie aktualnej długości infrastruktury rowerowej w tym zakresie. Bieżące działania Oficera Rowerowego skupiają się na współpracy z Zarządem Dróg, Zieleni i Transportu oraz Komisją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w celu jak najszybszego wyeliminowania nieprawidłowości oznakowania.

REALIZACJA PLANÓW ZAŁOŻONYCH NA 2013 r.

1. Zapewnienie ciągłości na trasie: ul. Bałtycka – Szpakowa – Poranna – Żurawia.
Zgodnie z ustaleniami Komisji BRD zatwierdzonymi przez dyr. ZDZiT ruch rowerowy zostanie dopuszczony na ul. Szpakowej w obu kierunkach (nowe oznakowanie jest w trakcie realizacji).

2. Zmiana oznakowania sieci dróg nad jez. Długim
Zmiany uzyskały pozytywną opinię Komisji BRD. Realizacja po stronie ZDZiT.

3. Zapewnienie wygodnego i bezpiecznego korzystania z ul. Jeziornej.
Nowe elementy infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów, przejazdy dla rowerzystów) zostały wykonane w ramach tworzenia Stref Przedsiębiorczości nad jez. Ukiel (Krzywe).

4. Udrożnienie ul. Żarskiej dla ruchu rowerowego.
Wykonano nowe oznakowanie regulujące ruch rowerowy.

5. Droga dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej.
W ramach przebudowy skrzyżowania z ul. Saperską oddano do użytku fragment drogi dla rowerów. Pozostałe odcinki zostaną wykonane w pierwszej połowie 2014 r. w ramach modernizacji skrzyżowania z al. Warszawską i ul. Obrońców Tobruku.

6. Zapewnienie ciągłości na trasie: Tuwima– Iwaszkiewicza – Obrońców Tobruku – Polna – Warszawska
Realizacja projektu „tramwajowego” przyczyni się do powstania szeregu udogodnień na tej trasie. Pozostałe elementy będą dyskutowane, projektowane i wprowadzane od 2014 r.

7. Rozwój tras rowerowych na obszarze ul. Żołnierskiej.
Wykonano odcinek drogi dla rowerów w Parku Jar I stanowiący łącznik pomiędzy ul. Żołnierską a al. Piłsudskiego.

8. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Pstrowskiego.
Propozycje wydzielenia drogi dla rowerów z istniejących chodników (na odcinku od ul. Synów Pułku do ul. Metalowej) uzyskały pozytywną opinię Komisji BRD. Wykonanie w pierwszej połowie 2014 r. W ramach budowy marketu Kaufland (w rejonie skrzyżowania Pstrowskiego/Metalowa) zostanie wykonany nowy odcinek drogi dla rowerów.

9. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego.
Nowe oznakowanie wykonano w listopadzie 2013 r.

10. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Krasickiego.
Nowy odcinek drogi dla rowerów wykonano we wrześniu 2013 r.

11. Rozwój Systemu Rekreacyjnych Tras Rowerowych w Lesie Miejskim.
Zgodnie z opracowaniem „Dokumentacja projektowa przebiegu tras rowerowych na terenie Leśnictwa Wadąg w Lesie Miejskim w Olsztynie” na planowanym przebiegu trasy „zielonej” wykonano miejsca wypoczynkowe o wyższym standardzie (altany, ławki, kosze na śmieci, tablice edukacyjne) oraz standardzie podstawowym (ławka + kosz na śmieci).

Oznakowanie trasy „zielonej” jest zaplanowane na pierwszą połowę 2014 r.

NAJWAŻNIEJSZE BIEŻĄCE INWESTYCJE ZAWIERAJĄCE ELEMENTY INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ

- Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie.
- Nowe fragmenty dróg dla rowerów i przejazdy dla rowerzystów zostaną wykonane na ul. Witosa, Sikorskiego,
- Obiegowej, Żołnierskiej, Piłsudskiego, Głowackiego, Kościuszki, Reja, Tuwima.
- Zagospodarowanie Parku Centralnego. (Nowe trasy rowerowe powstaną na terenie całego Parku.)
- Przebudowa skrzyżowania al. Warszawskiej/ul. Armii Krajowej/ul. Obrońców Tobruku.
- Przebudowa ul. Bałtyckiej.
- Budowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nad Jeziorem Krzywym.

UM Olsztyn
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Kto jest Kim - Kto.wm.pl

Mirosław Arczak

Ocena: 80% (15 głosów)

Komentarze (40) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. censored #1272123 | 95.160.*.* 16 gru 2013 10:51

    Jaki gospodarz taka władza. Nie ma co ściemniać że Grzymowicz nie daje sobie rady a mimo tego utrzymuje się na stanowisku.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. bob #1271937 | 88.156.*.* 15 gru 2013 23:19

    nie od dzisiaj wiadomo, że wszystkie nowe ścieżki rowerowe powstają wraz z budową, bądź przebudową ulic. Dla mnie to zwykła propaganda i chęć pokazania, że "coś robimy" gdy miasto jest nadal rowerowo nieprzejezdne. Brakuje ścieżek w strategicznych ciągach komunikacyjnych łączących centrum z dzielnicami sypialnianymi. Wkurwiają ce jest to strasznie, że problemem jest zerwanie starych płytek i wylanie głupiego asfaltu. W ten sposób mamy kretyńskie wyspy z półmetrowymi krawężnikami i rozsypanymi płytkami chodnikowymi, żeby po 400m znowu jechać po cywilizowanej ścieżce. Daleko nie trzeba szukać - cały ciąg Sikorskiego to jeden wielki skandal, szczególnie dwa fragmenty - od Browaru Kormoran do Galerii Warmińskiej i dalej przy ul Gen. Andersa!!!!!!!!!!!!! Wstyd, kompromitacja, ignorancja

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Giorgi #1271222 | 80.180.*.* 14 gru 2013 22:34

    Jak ten gość jest oficerem to prezio Piotr zostanie marszałkiem. Marszałek polny Piotr G kurna ale to będzie czat !! Cała Polska oszaleje !!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. szok #1270762 | 31.61.*.* 14 gru 2013 14:18

    10milionow za kilka nitek sciezki rowerowej? Beda to chyba projektowali i wykonywali specjalisci od toru dla f1 , kasa wielka pozyjemy zobaczymy ile z tego powstanie tras rowerowych..

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Lukas #1270743 | 88.156.*.* 14 gru 2013 13:54

    przy budowie BUSpasów miasto pokazała co sądzi o rowerzystach po prostu olano drogi i ich nie wybudowano. Wzdłuż ul. Warszawskiej i Śliwy nie ma drogi rowerowej jest użyczenie chodnika czyli tandetna prowizorka po fakcie dodano znaki. Zepsuli miasto, wszystko robią dla samochodów reszta się nie liczy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (40)

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages