Sobota, 22 września 2018. Imieniny Maury, Milany, Tomasza

Wykonawca linii tramwajowej: Chaos i opóźnienia to wina miasta

2013-08-13 17:14:10 (ost. akt: 2013-08-13 17:22:42)

Autor zdjęcia: Archiwum /PK

9 sierpnia Piotr Grzymowicz poinformował o zerwaniu umowy z wykonawcą linii tramwajowej w Olsztynie. Cztery dni później na skrzynkę mailową redakcji "Gazety Olsztyńskiej" przyszło pismo od FCC Construction, wykonawcy linii tramwajowej. Przedstawiciele firmy kompletnie nie zgadzają się ze stanowiskiem miasta.

- Starczy ciuciubabki, obietnic, które są mydleniem oczu. Nie możemy dłużej pozwolić sobie na takie traktowanie – mówił kilka dni temu podczas konferencji prasowej prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

9 sierpnia wieczorem poinformował o odstąpieniu od umowy z hiszpańską firmą FCC Construccion, która odpowiadała z budowę linii tramwajowych. Więcej przeczytasz tutaj: Umowa z hiszpańskim wykonawcą linii tramwajowej zerwana!


We wtorek, 13 sierpnia, na skrzynkę mailową redakcji "Gazety Olsztyńskiej" przyszło pismo od FCC Construction, wykonawcy linii tramwajowej.

- W odpowiedzi na informacje, które pojawiły się na ten temat w mediach w ostatnich miesiącach firma FCC przedstawia swoje stanowisko dotyczące obecnej sytuacji kontraktu na budowę linii tramwajowej w Olsztynie - czytamy w piśmie.

Przedstawiciele firmy kompletnie nie zgadzają się ze stanowiskiem miasta. I zapewniają, że to kolejne nowe żądania stawiane przez władze Olsztyna spowodowały opóźnienie. Jak twierdzą, pomimo dużych opóźnień w uzgodnieniu dokumentacji projektowej, które wynikały z winy miasta, FCC zwróciło się do miasta o wydłużenie terminu zakończenia kontraktu jedynie o 4 miesiące.

- Odpowiedzią Urzędu Miasta były groźby odstąpienia od umowy z powodu braku możliwości dotrzymania terminu kontraktowego. Wbrew doniesieniom prasowym FCC postępowała zgodnie z poleceniami inżyniera kontraktu i zamawiającego, a jedynie odmówiła m.in. przygotowania nierealnych harmonogramów robót czy przyjęcia na siebie wyłącznej winy za opóźnienia - wyjaśnia rzecznik prasowy FCC Construction.

Jak wynika z pisma, które trafiło do naszej redakcji, FCC Construction uważa, że odstąpienie od umowy jest bezpodstawne. - Naszym zdaniem decyzja Zamawiającego o odstąpieniu od kontraktu została podjęta bezpodstawnie, jest nieskuteczna, a FCC gotowa jest udowodnić to przed sądem - zaznacza Szydłowska.

7 powodów, które zdaniem FCC Construction spowodowały opóźnienia prac projektowych w poszczególnych obszarach:

1. Zajezdnia tramwajowa - w tej sprawie przez prawie rok trwały dyskusje z odpowiednimi jednostkami wskazanymi przez zamawiającego odpowiedzialnymi za uzgodnienie koncepcji projektowej zajezdni. Rok po podjęciu decyzji odnośnie lokalizacji zajezdni (prawie dwa lata od rozpoczęcia projektu) wykonawca złożył projekt przygotowany na podstawie rozwiązania wybranego przez zamawiającego. Jednak w dalszym ciągu brak jest decyzji zamawiającego odnośnie ostatecznego kształtu zajezdni tramwajowej i pozwolenia na budowę.

2. Szerokość torowiska - dopiero rok po rozpoczęciu prac projektowych, zamawiający udzielił wykonawcy informacji dotyczącej parametrów technicznych taboru. Zmianie uległa szerokość torowiska, a fakt ten wymusił na wykonawcy koniecznośd zupełnego przeprojektowania wykonanej już wcześniej dokumentacji projektowej, co spowodowało wielomiesięczne opóźnienie inwestycji.

3. Rezerwa terenowa pod torowisko na ulicy Płoskiego - na odcinku wzdłuż nowej ulicy Płoskiego wykonawca był zobowiązany wybudować tramwaj na przygotowanym przez zamawiającego nasypie. W związku z faktem, że roboty wykonane przez zamawiającego obarczone były wadą wykonawczą (brak miejsca na wybudowanie torowiska) wykonawca musiał wykonać dodatkowe zadania polegające na przeprojektowaniu całej konstrukcji torowiska.

4. Rezerwa terenowa, którą Urząd Miasta pozostawił pod torowisko na ulicy Witosa - kolejny przykład problemów projektowych spowodowanych przez zamawiającego to kwestia rezerwy terenowej na wykonanie torowiska w ciągu ulicy Witosa. Najbardziej wyrazisty problem dotyczy budynku usytuowanego przy ulicy Witosa, na który Urząd Miasta wydał pozwolenie na budowę nie zostawiając praktycznie przestrzeni dla torowiska. W efekcie balkony tego budynku usytuowane będą praktycznie nad siecią trakcyjną.

5. Projekty przystanków tramwajowych oraz układ drogowy - największe nawarstwienie problemów projektowych spowodowanych przez zamawiającego miało miejsce podczas fazy uzgodnień z MZDiM i ZKM w zakresie projektowania przystanków tramwajowych oraz układu drogowego. Przez ponad rok wspomniane podmioty podległe Urzędowi Miasta w procesie uzgodnień wielokrotnie zmieniały zdanie odnośnie zaproponowanych przez wykonawcę rozwiązań projektowych. Pojawiały się nowe prośby i żądania, wielokrotnie po wielu miesiącach uzgodnieo wracano do pierwotnych założeń wskazanych przez wykonawcę. Przykładem mogą być ulice Sikorskiego, czy Kościuszki, gdzie powstało ponad trzydzieści wersji projektu.

6. Likwidacja nowego chodnika i przebudowa nowo wykonanej infrastruktury w ciągu ulicy Tuwima - odpowiedzialność zamawiającego (Urząd Miasta) za problemy z realizacją inwestycji potwierdza decyzja dotycząca lokalizacji linii tramwajowej w ciągu ulicy Tuwima. Wg planów sytuacyjnych (przekazanych wykonawcy w ramach dokumentów przetargowych) linia tramwajowa przebiegała równolegle, obok istniejącego chodnika oraz ścieżki rowerowej. Wykonawca wykonał projekt linii tramwajowej ulicy Tuwima zgodnie z koncepcją, nie naruszając nowo wybudowanego chodnika oraz nowej ścieżki rowerowej, nie ingerując w infrastrukturę podziemną. Zamawiający zmienił zdanie i zażądał zmiany projektu, przesuwając linię tramwajową w miejsce chodnika oraz ścieżki rowerowej, wymuszając tym samym konieczność wprowadzenia zmiany w układzie sieci podziemnych. W efekcie wydłużyło to prace projektowe, oraz znacznie zwiększyło koszt wykonania inwestycji na tym odcinku. Rozbiórka elementów tej ulicy, których wartość wynosi ok. 2 mln złotych, oraz przebudowa sieci, których wartość wynosi 2 mln zł (w sumie 4 mln złotych) nastąpiła na wyraźne życzenie zamawiającego.

7. Linia tramwajowa w ciągu ulicy Piłsudskiego w stronę Wysokiej Bramy - kolejnym dowodem na odpowiedzialność zamawiającego za spowodowanie opóźnień jest brak możliwości ustalenia przebiegu linii tramwajowej w ciągu ulicy Piłsudskiego. Pomimo upływu ponad 2 lat realizacji kontraktu wykonawca z przyczyn dotyczących zamawiającego nie może nawet uzgodnić koncepcji lokalizacji linii tramwajowej na tej ulicy
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (183) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. czas pakować walizki Panie budowniczy -(beton #2074135 | 81.190.*.* 27 wrz 2016 05:58

    chciwość na kasę i cię zgubiło ! do tego szwagra musiałeś na pasić czeka cię kryminał w Barczewie a miasto będzie musiało zapłacić karę

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Kronos #2073622 | 213.199.*.* 26 wrz 2016 14:34

    Dziwnym jest, że FCC przystąpiło do przetargu, gdzie dokumentacja była niekompletna. Wiedzieli, że w tym przypadku moga grać na zwłokę. Zaskoczenie było wtedy, że Olsztyn wypowiedział im umowę. Teraz po latach sprawy niestety NIE WYGRAJĄ. Dla niesolidnych wykonawców nawet i Strasburg nie pomoże. FCC każdą robotę, którą wzięli spaprzą. Koło Elbląga przebudowywali drogę nr 503. Elbląg też ich pogonił.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. ktoś #1915319 | 176.97.*.* 24 sty 2016 11:46

    FCC Construction to dziadostwo ale możliwość jakichkolwiek uzgodnień budowlanych w Polsce przekracza wszelkie normy . wybudowanie domu to czas 3-6 miesięcy a uzgodnienia w starostwie , u konserwatora zabytków u pożal boże urzędników nie mających żadnej wiedzy tylko stanowiska to lata czasu TRAUMA to ludzie bez kompetencji przykuci do koryta . Więc dziwne będzie jak miasto wygra w sądzie.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. waldemar #1774673 | 31.61.*.* 13 lip 2015 10:06

    ja jako obserwator budowy widziałem jak fcc lekceważyl umowę od początku wiec dalbym im odprawkę już wczesniej

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. eliza #1774627 | 81.15.*.* 13 lip 2015 09:01

    Od początku to była ustawka. Olsztynianie dali sie nabrać .

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (183)

Zagraj w GRY.wm.pl

  • Goodgame Empire
  • Goodgame Big Farm
  • Goodgame Poker
  • Shadow Kings - The Dark Ages